PTU En zwangerschap

Wendyy87
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2021, 22:58

PTU En zwangerschap

Bericht door Wendyy87 »

Goedenavond!

Ik ben nieuw op het forum. Ik lees graag mee over de ziekte van Graves en zwangerschap. Vanaf december ben ik erachter gekomen dat ik de ziekte van Graves heb. Meteen ben ik begonnen met Propranolol en Strumazol. Propranolol heb ik ongeveer één maand geslikt. Strumazol ben ik begonnen met 1x 30, dit is verlaagd naar 1x 10. Mijn internist heeft gezegd dat we stoppen met Strumazol en ik mag nu verder met PTU omdat ik graag zsm voor baby wil gaan. Ik maak me veel zorgen omdat er wel een risico is op een afwijking. Ik ga nu verder met PTU 2x 25 per dag. Hebben jullie hier ervaring mee? Mag je hiermee stoppen zodra je zwanger bent?
Ik lees graag jullie reacties!

Goed weekend!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door laura »

hallo Wendy,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Tijdens een zwangerschap krijg je een zo laag mogelijke dosis strumazol of PTU.
Dat is het best voor de baby.
De kans op een afwijking is bij zo'n lage dosis heel klein.

Straks mag je ook borstvoeding geven met zo'n lage dosis.
Of je mag stoppen met zo'n schildklierremmer?
Dat hangt helemaal af van wat je schildklier doet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Wendyy87
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2021, 22:58

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door Wendyy87 »

Hi Laura,

Dank voor je bericht. Ik ben niet zwanger, maar mijn vriend en ik willen het binnenkort proberen. Heb jij ervaring met PTU?

Groet,
Wendy
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door rosan »

Ook ik gebruik PTU ivm zwangerschapswens. Ik heb nog geen ervaring met het zwanger zijn met PTU. Mijn vorige zwangerschap was ik in remissie.
Ze zeggen dat soms in het tweede trimester ptu niet meer nodig is. In het eerste trimester moet je gewoon goed gemonitord worden, maar je moet niet direct je dosis veranderen zoals je dat normaal gesproken moet bij levothyroxine. Dit omdat je schildklier vanzelf wat harder gaat werken
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door Kiek »

Rosan, je bedoelt de invloed van de hCG, en de omhoogregulering van de FT4?
Dat wordt toch tenietgedaan door de PTU?
Dat werkt in de schildklier en perifeer.
De schildklier kan dan toch niet harder gaan werken?
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door rosan »

Dat bedoelde ik inderdaad. Wat ik hier uit het verhaal lees van wendy is dat ze aan titratie doet.
Dan kan je schildklier nog gewoon upreguleren. Je blokkeert immers niet de volledige aanmaak van ft4, alleen een beetje. Je blijft hetzelfde remmen, maar er vindt upregulatie plaats tijdens de zwangerschap. Zo heb je dus alsnog dat beetje extra wat je nodig hebt.
Dat is hoe mijn endocrinoloog het me voor had gelegd in ieder geval. Als je aan block and replace doet is het een ander verhaal. Maar dan ook verander je niet de dosis ptu, maar de dosis levothyroxine.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door Kiek »

Maar natuurlijk, ik had niet aan titratie gedacht!

Aan block and replace denk ik aan het volledig onderdrukken, het blocken van de schildklierwerking, met als vervanging de levothyroxine.
Ik begrijp nu dat in het blokkeren ook gradaties bestaan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door laura »

Block en replace is ongewenst tijdens de zwangerschap vanwege de hoge dosis ptu.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door rosan »

Nee precies. Kan me voorstellen dat het in sommige situaties niet anders kan. Maar is niet de gangbare methode in ieder geval
Wendyy87
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2021, 22:58

Re: PTU En zwangerschap

Bericht door Wendyy87 »

Hoi dames,

hoe gaat het met jullie?

Ik ben 10 weken in verwachting, ik slik nu 2x 50mg PTU.
Wat voor dosis hebben jullie geslikt?

Ik hoor graag van jullie!
Groet,
Wen
Plaats reactie