Natalie stelt zich voor

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Zo werkt het!
De TSH is een prachtig instrument, gemaakt in je hersenen, om je schildklier goed aan te jagen.
Als zo'n schildklier werkweigerig is, dan komt er steeds meer TSH in een poging die schildklier tot actie te manen. Als er een ziekte in het spel is, dan is het vaak tevergeefs.....
Het draait om de productie van de FT4!


TSH: thyroid stimulating hormone
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Flonat13 »

Volgens mij begint het een bietje te dagen door al die mistigheid heen ;)
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Flonat13 »

Misschien een stomme vraag, maar hoe doen jullie dat met het uurtje voor en achteruit en het innemen van je medicijnen? Gaan jullie gewoon met de tijd mee?
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door niekje »

Ja, dat komt echt niet op dat ene uurtje aan.... in het weekend of door de weeks neem ik het ook op een andere tijd in...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Het is zeker geen stomme vraag.
'k Slik de levothyroxine als ik wakker wordt.
De ene keer om half zes en een andere keer om half acht.
Zomertijd of wintertijd: dat maakt niet uit.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Flonat13 »

Ik voelde het zelf al in de laatste anderhalve week, : Warm/zweten, gejaagd en opgefokt, soms niet uit mijn woorden kunnen komen, niet voor kunnen lezen zonder fouten te maken, spier en gewrichtspijn, slechter slapen...Na de 6 weken opnieuw bloed geprikt. Nu aan het hyperen. TSH 0,04/FT4 25,9... Van 150 naar 125 naar beneden gesteld. Over 6 weken weer bloed prikken. Netelroos wordt wel minder ...

Even wat anders. Ik hou mijn schildklier al een aantal jaren af en toe in de gaten. Omdat auto-immuun problemen en schildklierproblemen in de familie zit. En ikzelf niet de slankste ben. In 2004 (dus 17 jaar geleden) was mijn TSH 2.9 en voelde ik mij inderdaad goed. En in 2015 (dus 6 jaar geleden) was mijn TSH 2.3 en voelde mij ook prima. Zegt dat iets over mijn setpoint? Zit ik dan met mijn persoonlijke berekeningen rond die waarde goed? Omdat de TSH goed bevonden werd, is er dus niet naar mijn FT4 gekeken. Dus die waardes uit die jaartallen weet ik niet...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Je TSH van 2.3 mU/l uit 2015 heeft een bijbehorende FT4.
En die is niet bekend.
Daarom is een losse TSH niet bruikbaar.

Maar je huidige overdosering van FT4 25.9 met een TSH van 0.04 mU/l is momenteel n i e t gebaat bij het slikken van T4/levothyroxine. Je zit immers boordevol T4!
Het is nu zaak zo snel mogelijk je FT4 te verlagen. Die is ongezond hoog.

Je kunt daarom het best een weekje stoppen met je T4, en dan weer labcheck. Dus n i e t doorslikken.
Het stofje T4 heeft een halfwaardetijd van gemiddeld een week.
Dat betekent dat na één week (zonder inname van T4/levothyroxine) je FT4 nog steeds ca. 13 pmol/l overhoudt.
En in het geval dat je schildklier chronisch blijft overproduceren, heb je helemaal geen levothyroxine nodig.
Dus met zo'n overdosering: a l t i j d een week slikpauze inlassen, en aansluitend FT4/TSH prikken.

Dit gezwier van die FT4 lijkt me trouwens wel heel erg vermoeiend!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Flonat13 »

Hoi Kiek,

Kijk! Dat zijn dus dingen die artsen absoluut niet beseffen denk ik. Heb haar tenminste niet gehoord over een week stoppen. :shock: Ze heeft me wel op het hart gedrukt dat als ik me rottig blijf voelen dat ik altijd aan de bel mag trekken tussendoor...Maar of ik daarmee geholpen ben betwijfel ik als ik jouw redenatie zo beluister...Dank voor je reactie, daar heb ik wat aan..

Groetjes van Natalie
Plaats reactie