Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door rosan »

ik zou je arts opvolgen. Je kan wel vragen of 25 niet beter zou zijn. En of je over 2 weken weer kan prikken om te zien hoe het ervoor staat tussendoor.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Kiek »

Miami, prima gedaan die dubbele 13 ->25 µg!
Bij levothyroxine werkt de opbouw naar de nieuwe dosis anders dan met een doorsnee pil van 't een of 't ander.
Dat komt door de halfwaardetijd van 7 dagen. Je verhoging van 13 µg is pas over 6 weken geëffectueerd.
Veel artsen hebben daar geen notie van.

Wanneer word je weer gecheckt?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Ik word over vier weken weer geprikt, heeft het zin om te vragen of ik al over twee weken mag? En betekent dit dat de ophoging pas na 6 weken effect heeft, is het dan niet al te laat? Dank voor jullie tijd en aandacht..
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Kiek »

Ja, de tijd van 6 weken bij een zwangere is véél te lang.
De continue veranderingen in de eerste weken rechtvaardigen een regelmatige controle om te zien of je on track bent.
Het termijn van 2 weken is beter dan het treurige gewacht op 6 weken voor een verandering die de laatste 4 van de 6 weken niet veel meer zal bijdragen.
Je zit na gemiddeld 2 weken in het gebied waarin de sterkste veranderingen al te zien zijn.
Dan valt er dus prima bij te regelen.
De een zal meer nodig hebben en de ander kan op dezelfde dosis voort blijven gaan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Bedankt allemaal.. ik zal hier updates geven🙏🏽
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Net weer huisarts gesproken en mag gewoon 25 bijslikken ipv 13 (wat ik dus ook al drie dagen doe😇).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door rosan »

Fijn! Mag je ook over 2 weken weer prikken?
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door rosan »

loop je overigens bij gynaecoloog? Meestal wel indicatie voor niet alleen bij verloskundige maar ook bij gynaecoloog gevolgd en gecontroleerd te worden.
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Klopt, ik heb een verwijzing naar de gynaecoloog gekregen en daar 21 juli weer een afspraak.

Ik merk trouwens dat ik nu al meer energie heb ten opzichte van een week geleden.. is het mogelijk om dat zo snel te voelen door de medicatie of neemt m’n zwangerschapssymptoom vermoeidheid gewoon af?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Kiek »

Maar waarom verwijzing naar de gynaecoloog?
Dan toch liever instelling van de levothyroxine door een endocrinoloog.

De richtlijn van de gynaecologen meldt ongeveer hetzelfde als die van de internisten.

Gynaecologie:
Zwangerschap
De toename van de behoefte aan levothyroxine bij zwangeren met hypothyreodie is 25-50%.30,32 Zo spoedigmogelijk in het eerste trimester (d.w.z. bij positieve zwangerschapstest) moet de dosering levothyroxine met30% worden verhoogd (in het artikel van Alexander 31 wordt aanbevolen om bij een positievezwangerschapstest op 2 van de 7 weekdagen de dosis levothyroxine te verdubbelen), waarna op geleide vande TSH de dosering thyroxine verder wordt aangepast .Deze aanbeveling komt voort uit een zorgvuldige maarkleine cohortstudie met beperkte evidence.31 In het algemeen moet de dosering met 25-50% wordenaangepast.31,
https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/ ... 6-2010.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie