Extreem langzaam verlagen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Extreem langzaam verlagen

Bericht door Hobby »

Onlangs deed ik n poging om de medicatie te verlagen omdat ik te hoog gedoseerd sta. Ik heb dit al n tijd voor me uitgeschoven omdat ik n zieke partner heb en niet mag uitvallen. Ik vermoed dat overgang meespeelt dat ik echt met de dosering omlaag moet. 6 mcg gekozen om mee te verlagen maar dat gaat absoluut niet goed. Kan me niet meer concentreren, ben emotioneel enorm labiel en de kilo s vliegen eraan. Dit kan voor min echt niet. Ik heb me moeten ziekmelden voor mn werk, mn man forceert zichzelf om voor mij te zorgen. Ik ben dus (heel slecht misschien) weer naar de oude dosering gegaan. Enige ontregelen had is gest op gerekend maar dit is veel te veel. Nu wil ok toch wel zakken met de dosering. Ik heb nu n tablet van 125 en 25 mcg euthyrox en wil de huisarts vragen voor n nog kleinere tablet van 12, 5 mg. Die kan ik in vier delen. En n kwart kan ik om de dag nog innemen. Als dit dan na n maand goed gaat dan weer minderen met 1,5 mg. Het klinkt zo overdreven om g zo te doen, vandaar dat ik t wilde voorleggen aan jullie. De optie grote stappen snel thuis zie ik echt niet zitten nu, dan lig ik er maanden uit. Ik hoop te horen of er nog iemand is die in deze microverlagingen heeft proberen te finetunen of af te bouwen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Extreem langzaam verlagen

Bericht door laura »

hallo Hobby,

Euthyrox is er niet in 12,5 mcg.
Oké, voelt je rot. Maar is de dosis euthyrox werkelijk de enige oorzaak.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Extreem langzaam verlagen

Bericht door Hobby »

Ik dacht dat het er was in 12,5 mcg. Maar idd dat blijkt niet het geval. Nee dit is absoluut niet t enige. Ik ben oververmoeid en in de overgang. En te gespannen, maar ook en dat zie ik terug in de bloedwaardes lijkt het wel alsof ik n lagere tsh heb gekregen. Te laag dan goed voor me is. Tis niet voor niet dat ik wil zakken met de dosering. De hevige bijwerkingen ken ik wel bij mezelf. Ik merkte ooit ook de andere verpakking van toen nog de thyrax, maar merk ook de andere vulstoffen nu. Ik zoek gewoon n weg om er niet zo n last van te hebben.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Extreem langzaam verlagen

Bericht door Kiek »

Beste Hobby,

Het resultaat van een vermindering van 6.25 µg T4 is pas over 6 weken geëffectueerd.
Dit komt door de lange halfwaardetijd van het stofje T4.
Dan kun je ook nagaan hoe weinig effect dat heeft op een dag.

Je hebt ongeveer 1250 µg voorraad in je lijf.
Dat wiebelt en golft de hele dag heen en weer en op en neer. Dat niveau staat nooit stil.
Dan kun je min of meer nagaan wat een vermindering van een paar dagen met zo'n minimale 6.25 µg bewerkstelligt.

Je schrijft:" 6 mcg gekozen om mee te verlagen maar dat gaat absoluut niet goed. Kan me niet meer concentreren, ben emotioneel enorm labiel en de kilo s vliegen eraan. "

Dit staat in de verste verten niet in verhouding tot deze verlaging.
Dit is niet de schuld van de 6.25 µg.
Er moeten andere redenen zijn voor je rotvoelen.
Hoeveel levothyroxine gebruik je dagelijks standaard?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Extreem langzaam verlagen

Bericht door Hobby »

Dank he voor je uitleg. Ik gebruik 150 mcg. Ik zal niet zeggen dat al mn klachten alleen hiermee te maken hebben, maar t verdwijnt wel weer bij het weer teruggaan naar de oude dosering. Trouwens naast eerder genoemde klachten krijg ik ook weer nieuwe huiduitslagplekken. Alleen maar placebo of stress denk je. Ach zou kunnen. Ik heb altijd veel last met instellen en verandering dus koud laat t me niet. Maar ik probeer t toch nog eens want ik wil echt omlaag met de medicatie. Ik wil nog 1 poging doen. Ik kan de ene dag 150 mcg nemen en de andere dag 144. Als dit 2 maanden goed blijft gaan dan worden alle dagen 144. Lukt het dan nog niet dan vraag ik n verwijzing naar de endocrinoloog.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Extreem langzaam verlagen

Bericht door Kiek »

Zo is dat, Hobby.

Je bepaalt zelf wat je dosis is, binnen de marges van de werking van de pillen en de kennis van de fysiologie.
Anders blijf je je hele leven dwalen met ideeën die niet van toepassing zijn op levothyroxine.
Je moet het zelf doen.

Dokters houden zich niet bezig met de farmacokinetiek en -dynamiek (=(bij-)werking en effecten) van de levothyroxine).
Dokters houden zich uitsluitend bezig met het labresultaat.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie