Nodus

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Antonetta
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:16

Re: Nodus

Bericht door Antonetta »

Hallo.

Ik ben inmiddels een jaar verder en er is een controle echo van het nodus gemaakt.
Van de week kreeg ik de uitslag van de echo, het nodus dat juli vorig jaar 1.7 mm was en tirads 2 is nu 2.2 mm en tirads 4.
Hij groeit volgens de internist te snel en er moet nu wel een punctie worden gedaan.
Jammer dat de punctie vorig jaar niet is doorgezet dan had ik allang zekerheid gehad en nu niet weer in onzekerheid gezeten.
Ondanks dat ik me niet al te veel zorgen probeer te maken, zit ik toch weer enigszins in de stres zeker omdat de tirads naar 4 gestegen blijkt te zijn.
De punctie is begin juli, ik wacht het wel weer af.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nodus

Bericht door Kiek »

Hallo Antoinette,

Er zijn meer vrouwen van middelbare leeftijd met schildkliernodussen dan dat er vrouwen zonder schildkliernodussen zijn.
Maar stel dat je nodus weggehaald moet worden, zorg dan wel dat je een chirurg hebt met veel schildklier-ervaring in een centrum met expertise voor schildklieroperaties.
Dat is belangrijk, heb ik me laten vertellen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Antonetta
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:16

Re: Nodus

Bericht door Antonetta »

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat knobbels in de schildklier erg veel voorkomen en meestal onschuldig zijn maar dit vergeet je soms even als je er zelf één hebt tot het moment dat je zeker weet dat hij onschuldig is.
Antonetta
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:16

Re: Nodus

Bericht door Antonetta »

Ik heb inmiddels de punctie en uitslag hiervan gehad. De punctie moet over er zijn celen gevonden die aan het veranderen zijn, ze zijn niet goed maar ook niet duidelijk kwaadaardig. Als de volgende punctie ook geen duidelijkheid geeft word er advies aan het schildklierteam van het UMCG gevraagd.
Ik wist niet eens dat er ook nog zo iets als een tussen/voorstadium is. Hopelijk geeft de volgende punctie duidelijkheid.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nodus

Bericht door Kiek »

Hallo Antonetta,

Dus blijf je nog met die onzekerheid.

Waarom laat je die punctie niet in het UMCG uitvoeren?
Dichtbij de bron van kennis.

Je ervaring is belangrijk.

Sterkte,
en een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Antonetta
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:16

Re: Nodus

Bericht door Antonetta »

Bedankt voor je reactie Kiek.

Klopt, toch nog steeds onzekerheid al weet ik nu wel dat er afwijkende cellen zijn gevonden.
Ik weet dat de ziekenhuizen hier in de regio allemaal met elkaar in verbinding staan dus ik denk dat het standaard is dat als het streekziekenhuis er niet uitkomt ze advies aan het UMCG vragen. Als het tot een operatie mocht komen (de internist had het hier al over) dan vraag ik of dit in het UMCG kan gebeuren.
Maar eerst de uitslag van de volgende punctie maar even afwachten.

Groet, Marga.
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Re: Nodus

Bericht door Snip »

Hoi Marga,
Hoe gaat het nu met je? Heb je al uitslag van de punctie?
Antonetta
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:16

Re: Nodus

Bericht door Antonetta »

Bedankt voor je interesse Snip.

Inmiddels heb ik de tweede punctie achter de rug en belde de internist gisteren over de uitslag.
Ze zei, dat we weer terug zijn bij af, er zaten na de laatste punctie geen cellen in de stalen (na de eerste punctie tirads 4 en bethesda 3).
Ze gaf mij drie opties, nog een keer de punctie herhalen (maar ze had zelf weinig hoop op een andere uitkomst), de echo en puncties over een half jaar herhalen of de helft van de schildklier verwijderen.
Ik heb voor het laatste gekozen en na overleg met mijn kinderen ben ik er helemaal zeker over. Ik ga liever voor zekerheid dan voor afwachten.
Het is volgens de arts niet allemaal zo zwart wit als ik dat ik het zag, buiten dat de tumor uiteindelijk kwaadaardig kan worden kan de groei ook weer tot stilstand komen en de tumor zo blijven als hij nu is, het is gewoon niet te voorspellen. De halve schildklier verwijderen en de tumor onderzoeken geeft wel de zekerheid die ik graag wil hebben.
De arts neemt nu contact op met het UMCG en er word nog een echo van mijn lymfklieren gemaakt.
Nu is het afwachten wat het UMCG er over te zeggen heeft.
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Re: Nodus

Bericht door Snip »

Heel spannend allemaal voor je. Ik snap je keuze! Ondertussen ben je vast weer een stukje verder. Al een datum voor de operatie?
Antonetta
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:16

Re: Nodus

Bericht door Antonetta »

Ik heb inmiddels de reactie van het UMCG gehad. Uit de door hun opnieuw gedane onderzoeken komt de zelfde uitslag als uit de onderzoeken in het andere ziekenhuis.
Ze raden af om me te laten opereren maar adviseren om volgend jaar weer een echo en eventueel een punctie te laten doen.
Het blijkt toch om de oude tumor te gaan en omdat die in het verleden goedaardig is gebleken maken ze zich nu geen zorgen maar hij moet wel in de gaten worden gehouden.
Een hele opluchting, ik wil het nu achter mij laten en mij er niet langer druk om maken.
Plaats reactie