Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Nils46
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2021, 10:33

Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Nils46 »

Beste forumgenoten ,


Ongeveer een 5 tal jaar geleden mijn bloed laten trekken omdat ik me niet helemaal lekker voelde zowel mentaal als fysiek. Bij de uitslag bleek mijn TSH verhoogd (6,5) tov een vorig bloedonderzoek (ongeveer rond de 4) . Volgens mijn dokter waren mijn vrije T4 waarden toen goed dus 3 maand wachten en vervolgens terug prikken .Bij een 2e controle was mijn TSH terug gestegen naar 7 , een paar maand erna zelfs naar 8,5. Toen in samenspraak gestart met 25 l-thiroxine. Mijn TSH zakte erna naar +/-4 en de vrije T4 waarden stegen licht. De klachten echter bleven aanwezig. Bij mijn laatste bloedonderzoek had ik een TSH van 3,3 en een vrije T4 waarde van 15. Mijn dokter zei dat de vrije T4 waarden wel was gedaald dus beslist om de medicatie te verdubbelen naar 50 ... . Wat moet ik hier allemaal onder verstaan of maw welk pad of welke waarde zou ik moeten nastreven om zo klachtenvrij mogelijk te geraken. Zowel mijn zus als een tante van mij hebben ook een trage schildklier. Ik ben zelf een man van 37 jaar. Alvast bedankt voor een mogelijke reactie!
Lisa0529
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2021, 22:33

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Lisa0529 »

Beste Nils46

Goed ingestelde patiënten voelen zich vaak het beste bij een TSH-waarde in het laag-normale gebied (TSH lager dan 1) en een vrije-T4-waarde in het hoog-normale gebied.

De fijn-instelling van levothyroxine bij de behandeling van hypothyreoïdie gebeurt aan de hand van laboratoriumuitslagen en klachten.

Normaal waarden:
TSH : 0,4 – 4,0 mU/l
T4 : 58 - 160 nmol/l - - - (4,5 - 12,6 μg/dl)*
FT4 : ca. 7,0 - 16 pmol/l tot ca. 10 - 23 pmol/l - - - (0,7 – 1,8 ng/dl)*
T3 : 1,2 – 3,4 nmol/l - - - (80 – 180 ng/dl)*
FT3 : 3,5 - 7,7 pmol/l - - - (0,2 – 0,5 ng/dl)*

* De normaalwaarden tussen haakjes zie je wel in Duitsland en België

Bovenstaande volledige bericht staat op dit forum onder het kopje 'normaalwaarden tsh ft4 T3)

Groet
Nils46
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2021, 10:33

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Nils46 »

Hey Lisa ,

Alvast bedankt voor de snelle reactie. Wijzen deze cijfers voor jullie op een te trage schildklier? Mijn arts was in het begin precies een beetje weigerachtig om een behandeling te starten. Hoe lang duurt het alvorens een dosisverhoging een eventuele verlichting van symptomen geeft? Denk je dat deze dosis voldoende gaat zijn om naar een Tsh van 1 te geraken?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Kiek »

Welkom, Nils!

Je TSH's van 6.5 - 7 - 8.5 mU/l zijn te hoog. Ze vallen buiten de referentiewaarden.
Alle TSH's zijn een reactie op de hoogte van je FT4.

Je TSH's lijken te wijzen op te lage FT4's.
Wat zijn de bijbehorende FT4's?

Ieder lab gebruikt eigen meetapparatuur met eigen referentiewaarden.
Wat zijn de referentiewaarden van TSH en FT4 in jouw labo?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nils46
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2021, 10:33

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Nils46 »

Hey Kiek ,

Het labo hanteert een ft4 waarde van 11-24 . Ik denk dat mijn hoogste ft4 ooit 18 is geweest bij het opstarten van de medicatie. Nu is die 16 en de vorige keer (januari) was die 15. Ik heb spijtig genoeg geen labouitslagen van de vorige keren. Dan moet ik dit via de dokter opvragen. Ik laat mijn bloed altijd nuchter prikken op hetzelfde tijdstip voor ik mijn medicatie inneemt. Alvast bedankt voor de reactie .


Mvg
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Kiek »

Fijn dat je steeds nuchter naar het lab gaat, zonder levothyroxine in je maag, Nils.
Dat is belangrijk om de waarden beter te begrijpen.

Het lijkt er op dat je standaard FT4 wat hoger zal uitkomen binnen de referentiewaarden.
Als FT4's van 15 en 16 pmol/l nog steeds te hoge TSH's weergeven, dan zul je misschien in de richting van een FT4 van 19 of 20 moeten denken.
Zorg maar dat je weer ophoogt met je levothyroxine, b.v. alvast naar 75 µg.
Zou dat mogen van je huisarts?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nils46
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2021, 10:33

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Nils46 »

Hey Kiek ,


Mijn dokter wil eerst afwachten wat 50 deed en vanaf daar gingen we verder zien. Hij staat er alleszins eindelijk voor open voor een verhoging nu 😂 . Vooral mijn hoge cholesterol heeft hem blijkbaar kunnen overtuigen .


Mvg

Nils
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Kiek »

Tjonge, je cholesterol ook al te hoog!
Daar ben je veel te jong voor.
Je zou ook zo naar de 100 µg kunnen gaan.
Ben je slank? Of misschien een beetje gevuld..?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nils46
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2021, 10:33

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Nils46 »

Slank maar wel een 'buikje' dat niet weg gaat. Hoe lang duurt het eigenlijk alvorens je de voordelen voelt van een verhoging van de medicatie?

Mvg
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum en een beetje advies nodig.

Bericht door Kiek »

Gemiddeld een week of 6. Dan heb je het resultaat van je laatste dosis levothyroxine in jouw lijf.
Dat komt door de halfwaardetijd van levothyroxine van gemiddeld maar liefst een week.
De stapeling van de levothyroxine gaat in het begin wel relatief snel, maar naarmate de weken vorderen kruipt het resultaat steeds langzamer naar z'n eindwaarde toe.
Eet wel gezond, Nils.
Een buikje past niet bij jouw leeftijd.
Dat is echt belangrijk als je de neiging hebt om maar al te makkelijk een te hoog cholesterol te ontwikkelen.
Je kunt niet alles afschuiven op je hypothyreoïdie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie