Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Tanne »

Ja oké. Maar kan ik de waarde van vorige week (1030) dan wel vergelijken met nieuwe waarden die ik om 0800 laat prikken?

En moet ik het hele riedeltje dan opnieuw laten prikken plus ft3 of kan alleen FT3 ook?
De ervaring leert me dat de huisarts alleen het aanvullende lab aanvraagt en niet het nieuwe riedeltje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Kiek »

Omdat je ongetwijfeld vaker te maken zult krijgen met FT4 en TSH is het best om de eerst volgende keer om 8 uur het lab te bezoeken.
Dan is het een kwestie van een doorsnee 24-uurs ritmiek te vergelijken met je 1ste en 2de waarden.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Tanne »

Assistente net gesproken: uitslag verklaart niet de klachten maar moet wel vervolgt worden, over 3 maanden opnieuw lab.
Morgen heb ik een telefonische afspraak met de huisarts. Word nog een zware dobber vrees ik.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Kiek »

Hallo Tanne,

Dit is dan de stand van zaken in schildklierland.
Je hebt een abnormaal te lage TSH-waarde met een abnormaal laag-normale FT4.
De TSH begeeft zich buiten het laag-normale gebied.
En de FT4 is relatief laag-normaal in combinatie met deze lage TSH.

Dokters lijken geen notie meer te hebben van de relatie van TSH met de FT4.
Men weet geen oorzaken op te sommen.
Men kent slechts "binnen" of "buiten"de referentiewaarden.
De klinisch chemici (de bazen van de referentiewaarden) hebben het de dokters veel te gemakkelijk gemaakt.

Helaas!
De patiënten zitten ermee.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Tanne »

Ik heb als laatste troef nog dat ik lab laat prikken via mijn werk. Echter, als de uitslag afwijkt kan ik er niet zoveel mee. In ieder geval niet overleggen met mijn eigen huisarts. Dus of dat nou zo verstandig is? Alternatief is toch via de arboarts iets proberen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Kiek »

Teruglezend zie ik dat ik schrijf:
abnormaal laag-normale FT4.
Ik had die 13 pmol/l van december j.l. in m'n hoofd.
Je laatste FT4 was 17 pmol/l met dezelfde abnormale TSH van 0.3.

Het is typisch dat je FT4's zo verschillen bij dezelfde TSH.
Dat kan alleen als je FT3 zich abnormaal gedraagt.

Het doel van je schildklierhuishouding is een evenwichtige hoeveelheid FT3. Dan zal op aanvraag van je cellen overal in je lijf voldoende FT3 aanwezig zijn, op de juiste plek, op het juiste moment.

Dat is het enige dat ik kan opmerken over je waarden.
De door jou opgegeven combinaties van waarden is niet gewoon.

FT4/TSH-relaties houden zich aan bepaalde vaste mechanismen en regels.
Dat wil zeggen dat de TSH bij eenzelfde FT4 in dezelfde situatie steeds in hetzelfde TSH-gebied zal liggen.
Verschillende FT4's geven dus verschillende bijpassende TSH's. Dit is strikt individueel. Want het is een TSH-fabriek van jouw eigen merk. De ene mens heeft een lossere wijze van produceren dan de ander.
Het doel en mechanisme is hetzelfde.

Als ik jouw waarden zou hebben, dan zou het riedeltje bestaan uit een 08.00 uurse TSH met FT4 én FT3.
Misschien zijn dan de grote verschillen in FT4 bij dezelfde TSH beter te verklaren.

Met vriendelijke groet,
Kiek

laatste troef:
Het onverklaarbare voor onze dokters blijkt vaak toch verklaarbaar dankzij andere disciplines, zoals wiskunde.
Het gaat immers over getallen, en de manier waarop die getallen samenhangen met de betekenis ervan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Tanne »

Wat ben je toch elke keer trouw, Kiek!

Stel die FT3 is niet normaal. Wat is dan het beleid?
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Tanne »

Kiek schreef: 15 jul 2021, 12:12 Teruglezend zie ik dat ik schrijf:
abnormaal laag-normale FT4.
Ik had die 13 pmol/l van december j.l. in m'n hoofd.
Je laatste FT4 was 17 pmol/l met dezelfde abnormale TSH van 0.3.

Het is typisch dat je FT4's zo verschillen bij dezelfde TSH.
Dat kan alleen als je FT3 zich abnormaal gedraagt.

Het doel van je schildklierhuishouding is een evenwichtige hoeveelheid FT3. Dan zal op aanvraag van je cellen overal in je lijf voldoende FT3 aanwezig zijn, op de juiste plek, op het juiste moment.

Dat is het enige dat ik kan opmerken over je waarden.
De door jou opgegeven combinaties van waarden is niet gewoon.

FT4/TSH-relaties houden zich aan bepaalde vaste mechanismen en regels.
Dat wil zeggen dat de TSH bij eenzelfde FT4 in dezelfde situatie steeds in hetzelfde TSH-gebied zal liggen.
Verschillende FT4's geven dus verschillende bijpassende TSH's. Dit is strikt individueel. Want het is een TSH-fabriek van jouw eigen merk. De ene mens heeft een lossere wijze van produceren dan de ander.
Het doel en mechanisme is hetzelfde.

Als ik jouw waarden zou hebben, dan zou het riedeltje bestaan uit een 08.00 uurse TSH met FT4 én FT3.
Misschien zijn dan de grote verschillen in FT4 bij dezelfde TSH beter te verklaren.

Met vriendelijke groet,
Kiek

laatste troef:
Het onverklaarbare voor onze dokters blijkt vaak toch verklaarbaar dankzij andere disciplines, zoals wiskunde.
Het gaat immers over getallen, en de manier waarop die getallen samenhangen met de betekenis ervan.
De tsh in december 2018 was volgens mij 0,37. Dus niet volledig gelijk aan nu.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Kiek »

"De tsh in december 2018 was volgens mij 0,37. Dus niet volledig gelijk aan nu."

Die TSH's verschillen een paar hondersten.
Dat valt ruim binnen de foutmarge van de meting zelf.

Misschien heeft jouw lab andere machinerie aangeschaft.
Dan zijn die waarden weer niet meer met elkaar te vergelijken.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Opnieuw subklinische hyperthyreoidie/burn out

Bericht door Tanne »

Nieuwe waarden:
Tsh 0,19
Ft4 14
Geprikt om 0945. Kon echt niet anders helaas.

Wat moet ik hiervan denken? Past deze waarde nu beter in mijn setpoint? Maar de tsh zakt. Is dit voorspellend voor dat ie mogelijk nog verder zakt? Echter de ft4 zakt ook. Dat is niet logisch voor een hyperthyreoidie toch? Dan zou je verwachten dat die stijgt? Of zit ik nu mis?

Heb de huisarts nog niet gesproken maar daar verwacht ik ook niet zoveel van.
Nb: ik slik antidepressiva sinds de zomer.
Plaats reactie