Sanneke hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Sanneke95
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:16

Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door Sanneke95 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier; Sanne, moeder van Juule, 8 maanden en 26 jaar oud.

Waar ik al een aantal keer in een aantal jaar bij de huisarts ben geweest voor o.a. Vermoeidheidsklachten hebben ze 2 weken geleden eindelijk een keer uitgebreid lab geprikt waar een te traag werkende schildklier uit kwam. Enerzijds blij dat er iets gevonden is aangezien de vermoeidheid zo heftig is dat ik mijn dagelijkse routine moet aanpassen om zo de dag door te komen.

Mijn waardes:
TSH 24
Vrije TS4 8,4

Ik heb als startdosering thyrax duotab. 2x 0,025mg gekregen en moet over 4 weken weer herprikken om lab te bepalen.

Ik merk nog helemaal niks van het medicatie gebruik. Heeft er iemand hier ervaring mee? Mij lijkt de startdosering zo weinig?

Alvast bedankt!

Groetjes Sanne
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothereoïdie

Bericht door Kiek »

Welkom, Sanne!

Je hebt dus een tekort aan T4, en daarom heeft je arts je T4
(=Thyrax-levothyroxine) voorgeschreven.
Je schildklier krijgt in gezonde toestand instructies van de TSH
(stimulator van je schildklier) om de precieze hoeveelheid hormoon af te
leveren in je bloedbaan.
Dat lukt nu niet omdat er iets aan de hand is in je schildklier.

Zoals de vingerafdruk verschilt bij ieder mens, zo verschillen ook de
productiehoeveelheden en verhoudingen van de schildklierhormonen per mens.
Stel dat jij een gemiddelde werking zou hebben (gehad) van je
schildklierproductie, dan heb je ongeveer een FT4 nodig van 14 pmol/l.
Daarbij zou een TSH horen van iets meer dan 1 mU/l.
Deze waarden passen bij je huidige afwijkende waarden.

Nu heb je dus een FT4 van 8.4 pmol/l. Met wat verhogingen van je
levothyroxine zou je vlot de hierboven veronderstelde 14 pmol/l kunnen
bereiken.

Levothyroxine (=T4) bouw je niet zomaar eventjes op.
Dat komt door de lange halfwaardetijd van het spulletje T4.
Als je de 2 x 25 µg ongestoord het werk zou laten doen, dan weet je pas
na 6 weken wat het resultaat is van die 50 µg in jouw lichaam. Dus wat die
hoeveelheid van 50 µg dus in jouw lijf presteert.

Je hebt best een durfal van een arts als behandelaar!
Vrijwel alle behandelaars starten een hypothyreoïdie met een suffe 25
µg T4, waar je niets aan hebt.
Het vertraagt slechts het bereiken van de juiste instelling.
En je arts checkt ook al na 4 weken je lab. De meeste artsen doen dat
pas na 6 weken.

Je voelt je beter als je FT4 op het juiste niveau is gekomen.
Nog wat te klimmen van 8.4 naar 14 pmol/l.

Je arts doet het al vele malen beter dan de gemiddelde behandelaar.
Hoewel er een nog betere manier bestaat.

Meestal heb je er levenslang mee te maken.
Dus leer over je schildklierhormonen, over je waarden, en over je
reacties op doseringen levothyroxine.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sanneke95
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:16

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door Sanneke95 »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Kiek! Wat zijn om in een samenvatting te hebben hoe en wat. Ik moet mij inderdaad er beter op gaan verdiepen. Nogmaals dank je wel! Groetjes Sanne
Sanneke95
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:16

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door Sanneke95 »

Hoi Kiek en medelezers,

Een vraag; ik heb nu 2x bloed laten prikken na het starten medicatie.

20-8 TSH 9.8 en vrije t4 15
Vandaag TSH 5.1 en vrije t4 15

Het gaat dus goed omlaag met nu 3x 0,025mg.

Alleen voel ik me nog steeds zo naar als iets, zo moe en zo slap als een vaatdoek. Ik kan nog steeds niet heel de dag op zijn en moet tussendoor echt even liggen. Ik maak me er zorgen om, is dit normaal dat ik niet merk dat de waarde beter wordt?

Alvast bedankt!

Groetjes Sanne
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Ja, natuurlijk voel je je moe, Sanneke.
Want kijk eens naar je FT4: die is ongewijzigd.
De TSH roetsjt de hobbelende FT4 achterna: omlaag/omhoog.
(Hobbelende: iedere keer dat je een pilletje levothyroxine slikt, stijgt de FT4 om na een paar uur weer te dalen.)

Je hebt echt meer levothyroxine nodig.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sanneke95
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:16

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door Sanneke95 »

Snap je er dan iets van dat de huisarts dit heel goed vind gaan en dat ze aan de dosis 3x0,025 wil blijven hangen? Ik heb een belafspraak ingepland voor as woensdag omdat ik vind dat er wat gedaan moet worden in medicatie.

Groetjes Sanne
MicroDrie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2021, 17:15

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door MicroDrie »

Sanneke95 schreef: 01 okt 2021, 13:44 Snap je er dan iets van dat de huisarts dit heel goed vind gaan en dat ze aan de dosis 3x0,025 wil blijven hangen? Ik heb een belafspraak ingepland voor as woensdag omdat ik vind dat er wat gedaan moet worden in medicatie.
Beste Sanne, een schildklierziekte is heel vervelend. Als duurt lang: het stellen van de diagnose, zes weken wachten op de uitkomst van een wijziging in je medicijnen dosering en tenslotte duurt het lang voordat allerlei schildklier bijwerkingen uitdooft. Kortom een zaak van een lange adem. Zelf ben ik ingesteld ook op vrije F4 (FT4) van 15 plus of min 2.

Blijf niet hele de tijd aan je dosering sleutelen, maar neem de tijd. Schrijf zelf de resultaten van het bloedprikken op en vermeld daarbij hoe je je voelt. Omdat je nu Thyrax-levothyroxine neemt kan je schildklier minder hormonen gaan produceren en zegd de TSH waarde niet veel meer voor het instellen. Het is nu een trend indicatie wat je lichaam vindt en niks meer.

En vergeet vooral niet het allerbelangrijkste: geniet van de babytijd van Juule, want die is zo voorbij.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

"Snap je er dan iets van dat de huisarts dit heel goed vind gaan en dat ze aan de dosis 3 x 0,025 wil blijven hangen? Ik heb een belafspraak ingepland voor as woensdag omdat ik vind dat er wat gedaan moet worden in medicatie. "

Je hebt groot gelijk, Sanneke!
Je TSH geeft duidelijk aan dat je dosis te laag is.
En je resterende schildklierwerking blijft maar protesteren zolang die nog aangemoedigd kan worden door de resterende te hoge TSH.
Om goed ingesteld te zijn moet die rest-schildklier zoveel mogelijk worden uitgeschakeld.
Dat doe je door je te hoge TSH flink te verlagen naar het niveau waarbij de schildklier niets meer heeft in te brengen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door laura »

MicroDrie, de reclame in je bericht heb ik verwijderd.
Dit forum is daar niet voor bedoeld.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MicroDrie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2021, 17:15

Re: Sanneke hypothyreoïdie

Bericht door MicroDrie »

Beste Sanneke, ik begrijp dat je ongeduldig bent. Iemand die zijn been breekt is al na zes weken een heel stuk opgeschoten. Wij als schildklier patiënt weten na zes weken een nieuwe uitslag en moeten dan de volgende stap bepalen die ook weer zes weken duurt. Helaas moet je even het geduld opbrengen om goed ingesteld te worden.

Je schildklier is de motor van al je lichaamsprocessen. Realiseer je wel dat je lichaam daar door niet alleen een te kort aan schildklier hormonen heeft. Je lichaam heeft tijd nodig om de reserves weer op te bouwen en een nieuw evenwicht te vinden.
Mijn behalende internist heeft bij mij ook getracht om met grote veranderingen van de schildklierhormoon dosering mij snel in te stellen. Dat ging helemaal fout. Een heel lange periode volgde waarin ik heen en weer tussen een te snelle en een te langzame schildklier werd geslingerd. Het gevolg was dat mijn lichaam oogzenuw en oogspier ging aanvallen. Daarom staat mijn ene oog 9 mm naar buiten, ben ik meer dan 80 keer op de spoedeisende hulp van het oogziekenhuis geweest en ben ik twee keer behandeld om mijn afstervende oog te redden.

Zolang ik mijn schildklier hormoon niveau maar stabiel houdt, kan ik nu al jaren "klachten vrij" blijven en voel ik mij er prima bij. Voor mij is dat "goed ingesteld" zijn is een situatie waarbij mijn lichaam zich goed voelt. Dat is mij doel en daar hoort een te meten schildklier hormoon spiegel bij. Mijn TSH waarde is daarbij chronisch te hoog omdat ik me op de vrije T4 waarde van 15 +/- 2 al jarenlang met succes ingesteld heb. Ik moet een arts die de eerste keer naar mijn bloedwaarde kijkt, altijd uitleggen dat verhoging van mijn schildklier hormonen dosering tot ernstigere oogklachten gaat leiden. Voor mij geldt dat een te hoge TSH waarde en een te hoge vrije T4 waarde een lagere dosering nodig maakt. En zelfs met een dood gestraalde schildklier en een stabiele vrije T4 varieert mijn TSH waarde. De prikwaarde is een middel, het doel moet zijn dat je je goed voelt. En dat laatste is gewoon tijd voor nodig.

Probeer eens een sportdrankje met druivensuiker en mineralen (geen blik energie drankje met cafeïne als pepmiddel) die sporters gebruiken na de wedstrijd. Ik en andere schildklier patiënten hebben daar veel baat bij gehad.

Ik wens je veel sterkte
Plaats reactie