Kaar hypo na Graves

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Ik zit met een vraag in mijn hoofd …

Wellicht weet @kiek het..
Hoe kan het wanneer je minder hormoon slikt je vrij t4 stijgt en wanneer ik meer hormoon neem mijn vrij t4 lager is. Op basis van mijn huidige tsh ( 2,0 ) zou ik mij niet hyper moeten voelen echter mijn vrij t4 is nu 19 . Eerder toen ik meer hormoon slikte was de vrij t4 15 en mijn tsh 1.2 . Momenteel voel ik mijn ontzettend onrustig en dit terwijl ik gezakt ben in medicatie . Kan je je ook onrustig voelen op basis van een hogere vrij t4 of is dat onmogelijk . Al met al snap ik dit niet en overweeg helemaal te stoppen met thyrax gezien ik nog maar 1 tablet neem . Kan dit verklaard worden?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kiek »

Schildklierwaarden veranderen iedere fractie van een seconde.
Daarom zijn de priklabcondities van even groot belang.

Hoe laat ga je naar het lab?
's Ochtends vroeg, ca. 08.00 uur, nuchter, zonder de levothyroxinedosis van die dag in je maag?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Nee ik prik altijd met inname rond 12:00 in de middag . Voel een continue strak gevoel in mijn hals en vraag mij af waar dit van heen komt ? Tevens extreem duizelig en heel onrustig / transpireren. Weet totaal niet welke keuze ik moet maken want elke dag langer zo is 1tje te veel . De huisarts wilt dat ik bètablokkers ga nemen tegen deze klachten maar dit voelt niet goed omdat het toch ergens van heen komt lijkt mij zo .
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kiek »

Hallo Kaar,

Je berichten heb ik nog eens doorgelezen.
Inderdaad doet een 12.50 µg of 25 µg of zelfs 50 µg levothyroxine vrijwel niets bij Graves, zolang je TSH ruimschoots binnen de referentie zwalkt, en je verder geen anti-schildkliermedicatie gebruikt.
En als je TSH te laag is, dan heb je in principe (uitzonderingen daargelaten, zoals bij block and replace) geen behoefte aan levothyroxine.

Je resterende schildklierwerking lijkt nu na 3x RAI nog steeds een flinke eigen inbreng te hebben, die verwarrende resultaten kan geven.
Afgelopen zomer had je een T3 van 2.1 -> is dat 2.1 nmol/l? Wat zijn de referentiewaarden van je lab?
Ga je altijd naar datzelfde lab?

Als ik jou was, dan zou ik niets aanvullends slikken voor je schildklier.
Zonder al die pillen heb je nu gemiddelde schildklierwaarden.

Als men zich onzeker voelt over een gammele schildklier, dan krijgen sommige mensen allerlei kleine klachtjes die er verder niets mee te maken hebben. Jij hebt nu last van een strak gevoel in je hals.
Probeer dat van je af te zetten.

Wat je lab betreft.
Het is puur waardeloos dat je omstreeks 12.00 uur je lab laat prikken.
Je niveau's van T4/TSH en T3 hebben in jouw geval een normaal eigen ritme.
Ga voortaan dus wel 's ochtends vroeg nuchter naar het lab.
Doe dit gewoon, dat maakt een vergelijk eenvoudiger.
Hou rekening met je 24-uurs ritme.
Anders krijg je een chaotisch waardenpatroon op papier.

's Ochtends vroeg heb je (als veronderstelde niet-gebruiker van levothyroxine) prik-praktische gesproken de hoogste TSH. (Eigenlijk midden in de nacht, maar dan is het lab gesloten.)
En als je levothyroxine slikt, doe dat dan 24 uur na je laatste pil. En niet eerder!
Anders wordt het een ondoorzichtige brij.

Je probeert al alles te weten te komen over je schildklierwaarden.
Dat is belangrijk.
Na je 3de RAI lijkt er een aardige stabilisatie te bestaan. Veilig binnen de referentiewaarden.
Daar moet je niet aan willen rommelen met mini-doses-onzin-levothyroxine.

Maar laat je huisarts je wel toestemming geven om b.v. iedere 6 weken je schildklierwaarden in de vroege ochtend te laten bepalen.
Zo hou je daar zelf grip op.
En misschien helpt het je ook om je schildklier op afstand te zetten, zodat je niet allerlei vage vermoede schildklierdingetjes op de voorgrond hoeft te plaatsen.

Zo zou ik er in jouw schildkliersituatie mee omgaan.
Niks doen.
Wel regelmatig lab checks, zodat je eventuele springende waarden op tijd kunt tackelen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

@kiek dank voor deze uitgebreide uitleg , ja die t3 was idd nmol. Na de Graves en de behandeling met RAJ ging ik aanvullend hormoon slikken omdat ik mezelf wat traag voelde ( nog wel binnen de referentiewaarden ) en werd mij gezegd dat het geen probleem was om die thyrax te nemen. Ik wil je advies ook wel opvolgen en ermee stoppen maar is het dan zeker niet dat de schildklier te traag word ??
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kiek »

....en werd mij gezegd dat het geen probleem was om die thyrax te nemen. Ik wil je advies ook wel opvolgen en ermee stoppen maar is het dan zeker niet dat de schildklier te traag word ??

Thyrax wordt voorgeschreven als je zelf niet in staat bent normale waarden te produceren.
Dus te hoge FT4 (met een remmer) of te laag (als bij een doorsnee hypothyreoïdie).

Je hebt, vrij van remmer en levothyroxine, nog geen serieuze hypowaarden gehad.
Dan heb je niets aan een snuf Thyrax.
Integendeel.
Je waarden zullen slordig heen en weer rommelen op geleide van de inname van de Thyrax.
Dat laat je hypofyse niet onberoerd. Dat is zeker!
En je hypothalamus moet zich dan een ongeluk te regelen om die Thyrax weer netjes op te ruimen.

Vraag hulp aan je huisarts.
Stel dit voor. Geen pillen, maar checks in de vorm van lab eenmaal per 6 weken of 2 maanden.
Voor jouw (en zijn/haar) zekerheid.

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Weet iemand hoe lang het duurt voor thyrax uit je lichaam verdwenen is ? Heb besloten iom de arts de thyrax te gaan staken om te kijken hoe mijn eigen schildklierwerking is . Ik heb met RAJ hem gedeeltelijk stilgelegd dus kijken hoeveel hij zelf doet nog. Vind het heel akelig maar goed voelen doe ik mij niet meer op geen enkele dosering dus wil even de rust terug. Ben benieuwd wanneer ik hiervan t resultaat ga merken.

@kiek jij hebt hier een x in vorige berichten wat over geschreven ben benieuwd .

Ben nu 2 dagen onderweg met stoppen

Dank alvast,

Groetjes Karin
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door laura »

hallo Kaar,

Kiek schrijft ergens: Gewoon de levothyroxine (=T4!) voor een week stoppen, waarna aansluitend nuchter prikken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

@laura

Ik doelde meer op hoe lang duurt het voordat je geen thyrax meer in je lichaam hebt, en wanneer je dan weet hoe je je “voelt” zonder hormoon . Het advies van de arts is namelijk 6 weken stoppen en dan pas prikken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door laura »

Je vroeg naar het advies van Kiek.
Als je zoekt met 'stoppen levothyroxine' kom je die week vaker tegen.
Na een week kun je voldoende zien wat je schildklier doet.
Dat heeft te maken met de halfwaardetijd van ongeveer 7 dagen van levothyroxine.

Na 6 weken stoppen en dan prikken, kan ook.
Als je schildklier weinig meer doet, ben je op die manier wel meer ontregeld.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie