Setpoint Romkeprins

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door Kiek »

"3 dagen 2x 112,5 = 225 mcg , vervolgens nog een week bijv. 137,5 mcg..."

.....vervolgens nog 4 dagen b.v. 137.5 µg.
Dus in totaal één week verhoogde dosis. Drie dagen 225µg en 4 dagen 137µg.
En dan direct de volgende ochtend vroeg FT4 en TSH, nuchter zonder dosis van die dag.
Wacht op de uitslag. Die heb je vast al 's middags.
Pas ná de uitslag beslis je of je doorgaat met de 137.5 µg of niet.
Bij herhaalde hypowaarden ga je door naar 150 µg, en laat weer na een week op 150 prikken, om te kijken of je de goeie kant opgaat.

Als je je laatste check hypowaarden herkent en reëel vindt, dan zou je dit kunnen uitproberen.
Als je die hypouitslag niet vertrouwt, dan zou je opnieuw bloed moeten prikken.

Ik vind trouwens dat een dokter a l t i j d gekke schildklierwaarden zou moeten herhalen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door sbpy »

Kiek is van de dynamische systeem responsie.
Je gaat een goed 2022 krijgen Romke. Je weet wat er kan. Nu wat langer aanhouden als enkele maanden het medicatie niveau 125 of 137.5
Hoe dichter tegen het eind niveau hoe kleiner de stap die je kunt maken.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door Kiek »

Het lijkt alsof ik alleen met de dynamische systeem respons bezig ben.
Maar het gaat hier vooral om de farmacokinetiek.
De dynamiek wil je vermijden bij het prikken.
Daarom 24 uur na laatste T4-pil.

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
romkeprins
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2021, 15:47

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door romkeprins »

Hoi Kiek,

Daar ben ik weer. Allereerst wens ik je een goed en vooral gezond 2022 toe.
Na de onverklaarbare lab-uitslag van 17 november 2021 (TSH 18,34 en FT4 13,3) heb ik zoals eerder verteld de medicatie (voorzichtigheidshalve) vanaf eind november 2021 iets verhoogd van 118,75 naar 125 mcg Thyrax. Dat heeft wat betreft mijn klachten niet geholpen en mede door in de afgelopen periode enkele keren maar aanhoudende forse hoofdpijn ben ik nu ook mentaal behoorlijk door het ijs gezakt en zie ik op dit moment geen perspectief op verbetering meer. Omdat ik wel wilde weten wat nu mijn waarden zijn heb ik gisteren 5 januari bloed laten prikken. De lab-uitslag hiervan is TSH 7,37 en FT4 17,9. Gezien de nog enigszins (te) hoge TSH en de naar zijn mening nog beschikbare ruimte daarvoor stelt mijn huisarts voor de medicatie te verhogen met 0,25 mcg. Dat lijkt mij een nogal forse stap en zelf denk ik eerder aan een verhoging met 0,125 mcg naar 137,5 mcg om te voorkomen dat ik eventueel doorschiet naar een hyper.
Heel graag zou ik willen weten hoe jij hiertegen aankijkt. Morgenmiddag 7 januari heb ik een afspraak met mijn huisarts. Het zou erg fijn zijn als je daarvoor op dit bericht zou kunnen reageren.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Romke Prins.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door Kiek »

Hallo Romke,

Ook jij een goed en gezond 2022 toegewenst!

Je twee laatste waarden:
FT4 13.30-- TSH 18.34
FT4 17.90-- TSH 7.37
lijken niets te maken te hebben met je voorafgaande serie waarden.

Nog steeds heb ik het idee dat je lab tussendoor de meetapparatuur heeft geijkt, of opgepoetst en anders ingesteld.

Als deze waarden niets te maken hebben met 'rare apparatuuruitschieters', dan zou je je huisarts kunnen vragen of je je FT3 mag checken (met wederom TSH/FT4). Je FT3 zou laag moeten scoren. Want dan gaan we uit van een normaal reagerende hypothalamus ->TRH->hypofyse->TSH die protesteert tegen het afknijpen van de T3. Een relatief lage FT3 zou dan een soort bevestiging zijn van je meest recente FT4/TSH-capriolen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
romkeprins
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2021, 15:47

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door romkeprins »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het morgenmiddag aan mijn huisarts voorleggen.
Wel zou ik nog graag van je willen weten of jij ook vindt dat er nog ruimte is voor verhoging van mijn medicatie van 125 naar 173,5 mcg Thyrax of zelfs 150 mcg zoals mijn huisarts voorstelt.

Wederom alvast bedankt en vriendelijke groet,
Romke Prins.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door Kiek »

Hoi Romke,

Nee, niets wijzigen!
Je hebt nu geen basis (= normaal patroon van waarden) om een dosiswijziging te verantwoorden.
Dat is blind gokken.

Je moet eerst uitzoeken waarom je waarden zich zo vreemd gedragen.
Er moet een reden zijn voor dit vreemde gedrag van je TSH.
Daarom stel ik de FT3-optie voor.
Eerst overmorgen lab: een FT3 met wederom TSH/FT4.

Niet zomaar gokken met levothyroxine, zonder te weten waar je naartoe moet.

Succes!
Kiek

PS: Je prikt toch wel nuchter in hetzelfde lab: zonder levothyroxinedosis van die dag -> = 24 uur na laatste levothyroxinepil.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
romkeprins
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2021, 15:47

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door romkeprins »

Hoi Kiek,

Na de lab-uitslag van het bloed prikken op 5 januari jl. (TSH 7,37 en FT4 17,9) heb ik in overleg met de huisarts afgelopen dinsdag 11 januari weer bloed laten prikken, waarbij de FT3-waarde ook is meegenomen. Ook nu weer 's ochtends en nuchter en 24 uur na de laatste medicatie-inname.
Deze keer is de lab-uitslag als volgt: TSH 9,33 (lab-norm 0,5 - 4,7) en FT4 16,3 (lab-norm 12 - 23) en FT3 3,97 (lab-norm 3,5 - 6,5).
Gisteren heb ik de huisarts hierover gesproken en die stelt voor om de medicatie met 25 mcg te verhogen van 125 mcg (sinds eind november) naar 150 mcg Thyrax en dan over ca. 6 weken weer bloed te laten prikken.
Graag zou ik willen weten hoe jij hier tegen aankijkt, of jou dit een logische aanpak lijkt en eventueel zo nee, waarom niet en wat jij dan zou doen.

Alvast bedankt voor je reactie en vriendelijke groet,
Romke Prins.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door Kiek »

Hoi Romke,

Zojuist plaatste ik je nieuwe waarden op je curve, en prompt zakt wederom de passingsgraad.

Het lijkt wel alsof je TSH-productie in de war is.
Alsof je hypofyse (=TSH-fabriek) niet normaal reageert.
Je verwacht geen TSH van 7.37 mU/l bij een FT4 van haast 18 pmol/l.
Een paar maanden geleden had je nog een TSH van 0.83 bij een FT4 van 17.2.
Overigens had je daarvoor ook al een stuiterballende TSH (12.9 bij FT4 12.7).
Er klopt iets niet.

Ik zou het hogerop zoeken, Romke.
Er moet een reden zijn van je onafhankelijke en onverklaarbare TSH-gezwier.

Met vriendelijke groet,
Kiek



12.80 8.31
12.80 5.22
12.70 12.90
13.10 7.64
14.90 4.94
15.50 5.88
17.20 5.82
18.10 2.37
21.90 0.04
17.20 0.83
21.50 0.09
16.80 1.03
15.80 2.39
13.30 18.34
17.90 7.37
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
romkeprins
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2021, 15:47

Re: Setpoint Romkeprins

Bericht door romkeprins »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie. Zou je nog even willen toelichten wat je precies bedoelt met "het hogerop zoeken"?
Waar zou dat moeten gebeuren en wat zou dan in jouw ogen de vraagstelling kunnen zijn c.q. welk onderzoek zou dan kunnen plaatsvinden om in mijn situatie duidelijkheid rond het (niet) functioneren van mijn schildklier te verkrijgen en daarmee over de verdere behandeling en medicatie, opdat ik mij eindelijk weer eens beter ga voelen. Dit vraag ik mede ivm het verdere gesprek met mijn huisarts die zoals gezegd van mening is dat er ruimte bestaat voor verhoging van mijn medicatie van 125 naar 150 mcg Thyrax. Ik weet als betrekkelijke leek niet meer waar ik aan toe ben.
Tot slot, wat bedoel je in je laatste bericht met "prompt zakt wederom de passingsgraad?

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Romke Prins.
Plaats reactie