Werking thyrax

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Suzanvv03
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2021, 15:43

Werking thyrax

Bericht door Suzanvv03 »

Hallo,

Ik heb een te trage schildklier (achter gekomen na de bevalling (7maanden geleden)(daar weinig/niks hier van gemerkt,dus weet niet of ik het al langer heb) en ga vandaag starten met 0,025mg thyrax per dag. Wie heeft ervaring met hoe snel en hoe goed dit aan slaat betreffende: vermoeidheid, energie/kracht met sporten en het niet kunnen afvallen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Werking thyrax

Bericht door laura »

Welkom Suzan,

Weet je misschien de tsh- en fT4-waarde?
Bij bloedonderzoek wordt naar die waarden gekeken.

25 mcg is een heel lage dosis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Werking thyrax

Bericht door Kiek »

Welkom Suzan!


Naar aanleiding van je klachten [vermoeidheid, energie/kracht met sporten en het niet kunnen afvallen] zal je huisarts je FT4 en TSH hebben aangevraagd.
Je FT4 zal te laag zijn, en de stimulator van je schildklier is dan te hoog (=TSH).
Daarom krijg je levothyroxine, T4 in pilvorm.

Het is zoeken naar een nuttige dosis.
Maar aan 25 µg heb je echt niets. Dat is een dosis die geschikt is om een einddosis de 'finetunen'.

Als je met 25 µg start, dan moet je vast over 6 weken weer eens lab doen.
Daarna kom je erachter dat het niet veel geholpen heeft.
En krijg je een dosisaanpassing, waarna weer 6 weken wachten voor aanpassing.
Dit heeft tot gevolg dat je er maanden mee bezig bent.

Je dokter doet er beter aan om met 100 µg te beginnen.
En na 3 x 100 µg op de vierde dag 's ochtends vroeg zonder de dosis levothyroxine in je maag, de FT4/TSH te bepalen in het lab. (Na lab je levothyroxine slikken)
Vervolgens kun je na nog eens 4 x 100, op de 8ste dag, wederom je FT4/TSH laten bepalen, zonder de dosis levothyroxine in je maag.
Met deze gegevens heb je een prima beeld waar je FT4 naartoe gaat met deze dosis.
En hoe de T4 werkt in je lijf.
Ook heeft de dokter dan beter zicht om een eventueel de dosis aan te passen.
Je gebruikt een vaste gemiddelde dosis, en binnen die korte tijd ben je in staat om te zien of je te snel je doel bereikt of te langzaam, om juist goed.
Dit is gebaseerd op de kennis van de farmacokinetiek van levothyroxine = werking van Thyrax.
Dus hoe het spulletje T4 in je lijf opbouwt.

Je kunt op de manier van je dokter over een paar maanden min of meer op orde zijn.
Of je kunt op de snelle manier over 3 à 6 weken weer boven jan zijn.
En met volle teugen van je baby genieten.
Je moet dan wel in de gelegenheid gesteld worden om ca. 4 x naar het lab te mogen.

Ik ben ook benieuwd naar je waarden!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suzanvv03
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2021, 15:43

Re: Werking thyrax

Bericht door Suzanvv03 »

Hoi hoi,

Tsh is 2,6 dus die zou goed moeten zijn.

Ft4 is 11,3 en was 3 maanden geleden 12,2 dus is wel achteruit gegaan.

Huisarts zegt dat er altijd begonnen wordt met dit aantal mg. En daarna verder kijken. Ook gaf hij aan dat ik misschien niet zo veel medicijn nodig had omdat mijn schildklier niet super ernstig te kort heeft, maar ik voel me anders alsof hij een heeeel erg te kort heeft. Baal er ook van, want ik wil het liefst zo snel mogelijk me weer fit voelen…

Hoe kan ik me met z’n klein tekort toch zoo verschrikkelijk moe/energieloos enz voelen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Werking thyrax

Bericht door Kiek »

Een huisarts die altijd een startdosis van 25 µg (= microgram) voorschrijft is handig bezig.
Maar aan zo'n dosis heb je niets.

De situatie hangt ook af van jouw eigen normaalwaarden.
En wat zijn de referentiewaarden in je lab?
Wat is de andere TSH?
Kortom, wat zijn je labuitslagen?
Dat is me niet duidelijk.

Wat zijn je FT4's met de bijbehorende TSH's?

Groeten van een nieuwsgierige
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie