Aanhoudende diarree bij Graves, radeloos

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Maeve1993
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2021, 22:10

Aanhoudende diarree bij Graves, radeloos

Bericht door Maeve1993 »

Hoi allemaal, ik ben hier nieuw en ik hoop dat het topic hier goed staat.
Ik ben vooral op zoek naar een hart onder de riem.

Ik hoorde 5 weken geleden dat mijn schildklier te snel werkte en kreeg vanaf dat moment metoprolol. De diarree die toen al 3 weken bestond, werd significant erger. Ik weet dat dit een symptoom is van Graves, en ook een bijwerking kan zijn van metoprolol.

3 weken geleden begon ik met strumazol en de internist hoopte dat de diarree na een week verminderd zou zijn. Helaas geen verschil. Ik mocht ook de metoprolol toen halveren, geen verschil, ik kreeg alleen weer last van hartkloppingen.
Vorige week heeft de vervangend huisarts aanvullende testen laten doen ivm de aanhoudende diarree. Ik ben getest op bacteriën en parasieten in faeces en ontstekingswaarden, coeliakie en calprotectine. Hier kwam gelukkig niks uit, maar ik ben dus ook geen stap verder. Wel was ik uit pure wanhoop maar glutenvrij gaan eten, maar na 3 dagen vrijwel normale ontlasting ben ik toch weer terug bij af.

Na 8 weken diarree ben ik de wanhoop nabij. Ik heb last van veel slijm verlies, heel af en toe een beetje bloed (helderrood, denk door irritatie uitgang), onverteerde etensresten, een onbestemd gevoel in de buik maar pijn is het niet. Veel loze aandrang. Het is 2 dagen weggeweest en nu weer helemaal terug.

De huisarts maakt zich nu geen zorgen meer. Wat ik snap. En ik probeer dat zelf ook niet te doen. Maar er is toch iets aan de hand? Of hebben meer mensen hier na 3 weken strumazol nog steeds last van? Mijn T4 is mooi gedaald tot binnen de normaal waarden, TSH nog steeds <0,005.

Bedankt als je mijn hele verhaal gelezen hebt.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Aanhoudende diarree bij Graves, radeloos

Bericht door Pomtips »

Gezien je tsh nog zo laag is en je ft4 binnen de normaalwaarden valt, maar waarschijnlijk hoog-normaal/te hoog voor jouw lichaam, vermoed ik dat je nog steeds hyper bent en daarom nog aan de diarree. Ik hoef zelf ook maar iets te hyperen en ik zit al aan de diarree. De onverteerde etensresten en vooral valse aandrang wijzen wat mij betreft ook op nog steeds erg overactieve darmen. Heel herkenbaar.

Ik raad je sowieso psylliumvezels aan (drinken met veel water want anders krijg je mogelijk klontereffect). Niet dat dat nou gelijk je diarree stopt als je nog hyper bent (het kan er wel een positief effect op hebben en zal het niet verergeren), maar creëert volume (doordat het vocht opneemt) zorgt voor bescherming en kalmering van je darmwand, houdt je ontlasting zacht, en voorkomt daarmee obstipatie als je straks niet meer hyper bent, maar misschien zelfs (in de toekomst) naar hypo neigt. Ik neem zelf elke dag een halve theelepel ervan met een halve liter water. Niet teveel vezels nemen gelijk, dan ga je de darmen overprikkelen en je darmen zijn nu al overprikkeld. Laat ze rustig aan deze vezels wennen. Kijk ook uit met veel kruiden, koffie, roken en andere dingen die je darmen extra prikkelen.

Vaak als je de goede kant op gaat worden klachten eerst erger, of verdwijnen ze even en komt het weer even terug. Alsof het lichaam bij een verlaging van hormoonhoeveelheden even positief reageert en zich daarna opeens toch weer getriggerd raakt door te grote hoeveelheden hormonen. Zo ervaar ik dit tenminste weleens.

Ik denk dus nog even geduld hebben maar dat het goed komt! De beta blocker helpt tegen de hoge hartslag, maar de strumazol moet denk ik nog iets langer zijn werk doen om je ft4 nog wat te verlagen.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Aanhoudende diarree bij Graves, radeloos

Bericht door laura »

hallo Maeve,

Bij mij is het te lang geleden.
Ik weet niet meer hoe lang die diarree duurde.
Zeker wel een aantal weken.

Ik had wel veel last van irritatie van de uitgang.
Daar helpt zinkzalf goed tegen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Aanhoudende diarree bij Graves, radeloos

Bericht door rosan »

misschien een andere oorzaak dan dan graves.. hoe gaat het nu?
Plaats reactie