Nettie Geen medicatie waardes "uitlezen"?

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Nettie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2021, 17:52

Nettie Geen medicatie waardes "uitlezen"?

Bericht door Nettie »

Hallo,
Ik ben na tijden niet fit en ziek bij de huisarts terecht gekomen. Na bloedprikken op mijn nuchtere maag wil de huisarts mij doorsturen ivm bloedwaardes oa van de schildklier.
FT4 12,4
TSH 4,6
Naar mijn gevoel zijn deze toch prima.

Wel problemen met andere waardes en schildklier afwijking in de fam. Kan niet zo goed deze waardes vinden. Ik laat me natuurlijk doorsturen. Want er zijn waardes echt niet goed. Kunnen jullie mij helpen met deze waardes??
Nettie 57 jaar
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Geen medicatie waardes "uitlezen"?

Bericht door Kiek »

Welkom, Nettie!

Weet je de normaalwaarden van jouw lab van TSH/FT4?

Zo te zien is je TSH wat aan de hoge kant.
Dat wil zeggen dat je TSH (= stimulator van je schildklier) probeert je schildklier harder te laten werken, zodat er wat meer FT4 wordt afgegeven aan het bloed.
Pas als er voldoende FT4 in je bloed zit, zal je TSH wat zakken.

Je FT4 lijkt enigszins aan de lage kant van normaal.
Dat past dus bij je iets te hoge TSH.

Ik denk dat je een tekort hebt aan T4.
Afhankelijk van je klachten zou je kunnen kiezen om de FT4 te verhogen door levothyroxine (=T4) te slikken.

Succes met de keuzes!
Kiek

PS: Ik denk dat jouw normale waarden in de buurt van de FT4 15 pmol/l moeten liggen met een TSH van 1 à 1.5 mU/l.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nettie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2021, 17:52

Re: Geen medicatie waardes "uitlezen"?

Bericht door Nettie »

De vorige keer was mijn FT 4 11.7 en TSH 4,7
Toen geen reactie van de huisarts dat het goed of slecht was.

Zie dat jaren geleden mijn TSH 1,5 en FT4 13 was. Dat komt beter uit dan met de goede waardes ??
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Geen medicatie waardes "uitlezen"?

Bericht door Kiek »

Je 11.7/4.7 past wel bij de 12.4/4.6.
Die twee heb ik gebruikt om een supergemiddelde curvelijn te maken (de vorm van de bocht), door een verzonnen testwaarde. Ieder mens heeft een unieke, aangeboren, vaste waardenrelatie van TSH met de FT4.
En dus ook een eigen kromming van de curve.
Door die verzonnen testwaarde met de gemiddelde curvebocht kom ik uit op een streefwaarde van FT4 van ca. 14.5 richting 15 pmol/l met een TSH van ca.1 à 1.5 mU/l.

Dit is dus uitsluitend door gebruik te maken van de verzonnen waarde.
En in de veronderstelling dat je twee waarden goed gemeten zijn.

Je FT4 is een beetje te laag.
Dus een beetje hypothyreoïdie.

Ik veronderstel dat je beide uitslagen in de vroege ochtend hebt laten prikken?
Dan zou je de volgende keer eens kunnen proberen om 's middags een uur of drie te prikken.
Schildklierhormonen hebben een 24-uurs ritme.
Misschien heb je in de middag wel hogere waarden van de FT4.

Dag!
Kiek
Bijlagen
NettieSeptember2021.jpg
NettieSeptember2021.jpg (38.82 KiB) 1018 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nettie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2021, 17:52

Re: Geen medicatie waardes "uitlezen"?

Bericht door Nettie »

Bedankt voor de goede uitleg. Heb volgende week afspraken bij internist en mdl. Dan hoor ik vast verder. Of ze vegen dit gewoon van tafel..altijd spannend.
Plaats reactie