Echo hals

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Echo hals

Bericht door laura »

MicroDrie schreef: 07 okt 2021, 22:08 Ik raad een schildklier patiënten altijd aan om de arts de gelegenheid te geven om zijn werk te doen, de uitslag van het bloedprikken zelf te noteren en bij te houden hoe je je daarbij voelt. Op die manier kom je er achter welke waarde voor jouw het beste voelt met de minste bijwerkingen. Als dat je doel is, kan je later met de zorgverlener een inhoudelijke discussie voeren wanneer jij je het beste voelt zonder dat de deskundigheid van de arts en het "behandel protocol" ter discussie wordt gesteld.
Ben jij arts?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MicroDrie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2021, 17:15

Re: Echo hals

Bericht door MicroDrie »

Laura ik ben geen arts, maar wat je tegenwoordig "ervaringsdeskundige" noemt. soms met, maar meestal zonder “de menselijke maat” heb ik voor mij op succesvolle wijze in overleg met de werkgever, de ARBO dokter, de internist, de oogarts, de oncoloog en UWV dokters de schildklier problemen achter mij gelaten.

Wat soms begon met hun "gefronste wenkbrauwen en verbazing", het leidde wel tot een goed resultaat, een goede verstandhouding met hun en het aller belangrijkste: twee succesvolle reddingen en een derde keer kon ik zelf voorkomen dat ik blind werd.

Verder leef ik nu zonder allerlei door mijn schildklier veroorzaakte problemen ten kost van wat kleine ongemakken, de wetenschap dat bij de behandeling de zorgverlener “de menselijke maat” vaak mist en de wetenschap dat de radioactieve behandeling van een te snelle schildklier “voor verbetering vatbaar is”.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Echo hals

Bericht door laura »

Hallo MicroDrie,

Zo is het mij wat duidelijker.
Ik ben ook een "ervaringsdeskundige".
Na jaren af en aan schildkliergedoe heb ik met Graves hyperthyreoïdie direct gekozen voor radioactief jodium.
De behandelingen voor Graves blijven helaas een kwestie van behelpen.

Ik mag niet klagen, want ik ben er goed doorheen gekomen.
Gelukkig zonder oogziekte, maar toch wel met wat klachten.
En niet te vergeten, met mijn dagelijkse euthyroxje hoor je mij niet klagen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Echo hals

Bericht door Kiek »

Hallo Microdrie,

Het is handig voor de forumlezers als je een eigen voorstelberichtje maakt.
Dan kan iedereen lezen vanuit welk schildklierperspectief je (v?/m?) schrijft.

Wat voor schildkliertraject heb je achter de rug?
Hoe oud was je toen?
Je hebt ervaring met de oogziekte.
Het lijkt me een goed idee om je bericht te schrijven bij het onderwerp "Oogziekte van Graves".
viewforum.php?f=12

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
CaatzodieGaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 12:05

Re: Echo hals

Bericht door CaatzodieGaat »

UPDATE

Inmiddels mijn eerste bezoek aan de logopediste achter de rug. Ik moet nu bubbelen (met de lax vox methode) en ze heeft me uitgevraagd maar denk dat er toch meer aan de hand is dan alleen die niet goed sluitende stemband.

Ook KNO weer gebeld en gevraagd of de KNO-arts naar die echo had gekeken. Antwoord, via zijn assistente (die heeft dat aan hem gevraagd) dat dat zijn vakgebied niet is en dat ik daarvoor bij de internist moet zijn.

Ondertussen afspraak gemaakt met de huisarts maar kan niet eerder terecht dan 25 oktober (zit een week vakantie tussen en deze week is alleen voor spoedgevallen een plek) dus heb de huisarts een mail gestuurd met daarin verwijzing naar endocrinoloog en waarom (KNO-arts, antwoord van Kiek via dit forum en suggestie van logopediste). Daarbij ook vermeld dat ik Hashimoto heb + hogere kans op darmkanker (heb ik al gehad) en schildklierkanker en dat schildklierkanker in de familie voorkomt (dochter van broer)

Ondertussen ook schildklier laten prikken: TSH 2,85 en Ft4 16 en ik voel me er uitstekend bij en merk nu eigenlijk pas voor het eerst sinds jaren dat ik me niet zo gejaagd voel. Wauw!

Wordt vervolgd!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Echo hals

Bericht door Kiek »

Mooi dat je je prima voelt, Caat!
En je waarden zien er ook goed uit.
Ik denk dat je die 's ochtends vroeg hebt laten prikken, of later in de middag.
Dat zijn de momenten waarop de TSH overdag wat hoger is.
Hopelijk wordt je echo nu door een kenner beoordeeld.
Rechtzodiegaat!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
CaatzodieGaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 12:05

Re: Echo hals

Bericht door CaatzodieGaat »

Het was later in de middag maar ‘s ochtends gewoon ingenomen (was die ochtend nog niet van plan om naar een lab te gaan) ik ben sinds de diagnose altijd overgesoupleerd geweest maar had wel altijd de Ft4 binnen de norm. Nu merk ik dat die hele lage TSH me best wel een opgejaagd gevoel gaf. Ach ik ben dus nog niet te oud om te leren :)

Nog niets gehoord van huisarts, bericht is eruit dus die last ben ik, voor nu, ook even kwijt.
CaatzodieGaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 12:05

Re: Echo hals

Bericht door CaatzodieGaat »

WEEKEND UPDATE :)

Inmiddels ben ik door de huisarts doorverwezen naar de afdeling Interne (ik weet dat daar ook endocrinologen zitten dus dat komt wel goed) en is er een grote last van me afgevallen. Ik weet van het verhoogde risico op darm- en schildklierkanker met de ziekte van Hashimoto (heb 12 jaar geleden een voorstadium van het eerste gehad) en ga niet gelijk uit van iets anders dan hobbelige stuiterende schildklier maar het bleef toch zeurend in mijn achterhoofd aanwezig. Helemaal nu de lax vox methode die ik van de logopediste moet doen helemaal niet werkt!!

Wordt wederom vervolgd. Mijn weekend kan niet meer stuk.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Echo hals

Bericht door laura »

MicroDrie schreef: 11 okt 2021, 15:12 Laura ik ben geen arts, maar wat je tegenwoordig "ervaringsdeskundige" noemt. soms met, maar meestal zonder “de menselijke maat” heb ik voor mij op succesvolle wijze in overleg met de werkgever, de ARBO dokter, de internist, de oogarts, de oncoloog en UWV dokters de schildklier problemen achter mij gelaten.
hoi MicroDrie,

Jij hebt dus álles gehad? Graves met schildklier en ogen, schildklierkanker en dan nog gedoe met werk?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
CaatzodieGaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 12:05

Re: Echo hals

Bericht door CaatzodieGaat »

UPDATE 2; Vandaag bij internist geweest. Krijg volgende week een echo met Tirads en goede vraagstelling. Uitslag, helaas wegens vakantie, eind januari.
Plaats reactie