Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Hoe kan ik de Ft3 laten dalen? Stapje voor stapje hoop ik weer op een stabiele situatie.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Kiek »

Wil je je FT3 laten dalen, dan zou je eerst achter de oorzaak moeten komen.

Stel dat je er bijvoorbeeld T3 bij zou slikken dan hoef je alleen maar te stoppen.
Stel dat er een stukje T3-schildklierweefsel op eigen houtje T3 aan het maken en aan het afgeven is, dan is een oplossing ingewikkelder.
Zoiets kan voorbijgaand zijn, zoals bij een ontsteking.
Maar het kan ook een chronische toestand zijn.
Het is lastiger om zoiets vlot op te lossen..

In ieder geval betekent een te lage TSH vrijwel a l t i j d een overmaat aan schildklierhormoon.
Daarom reageert de TSH met een verlaagde waarde om maar geen stimuleringssignaal af te geven aan het schildklierweefsel.
Slechts zelden is het stukje weefsel in de hypofyse dat de TSH afgeeft kaduuk.

Wie weet biedt de endocrinoloog uitkomst.

Prettige avond,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Dank je wel Kiek voor deze interessante informatie!
Ik neem het mee in de hoop duidelijkheid te krijgen.

Heb inmiddels het advies vd internist/endocrinoloog. Steeds 0,25mcg (kwart vd 25 mcg thyrax) afbouwen en dit om de 6 weken en bloedprikken.
Lab onderzoek naar Ft3 en Ft4 is volgens haar afleidend en verwarrend. ( dit wil zij bijna nooit onderzoeken)
Zwelling SK een echo, evt. Zoeken op 2de spoor ik neem aan andere oorzaak dan SK.

Advies gekregen via huisarts, internist roept mij niet op, begrijp ik, dit advies zou niet anders zijn als ik lijfelijk bij haar zou zijn geweest. (Dit ivm drukte corona, alle begrip hiervoor)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Kiek »

Hoi Pip,

Je opmerking: Lab onderzoek naar Ft3 en Ft4 is volgens haar afleidend en verwarrend bevestigt mijn beeld over het gebrek aan kennis van waarden bij het gros van onze behandelaars.
Ze hebben geen verstand van de achtergronden van lab, noch van de fysiologische betekenis van de uitkomsten.
Misschien denken ze wel dat al die labcijfers gemiddelden zijn van alle mensen die die dag hun bloed hebben laten nakijken....

Het is natuurlijk de grootste flauwekul om je 6 weken lang op een dosis van 6.25 µg lager (= een kwart van 25 µg) te zetten. En dan alleen TSH te bepalen omdat de FT3 en FT4 te afleidend en te verwarrend is. Haha.
Tegelijkertijd schandalig.
Behandelaars zetten zichzelf zo neer als TSH-kleuters. De regeling van de schildklierhuishouding is hun te ingewikkeld.
Dus vooral alles lekker makkelijk houden, en de patiënt zolang mogelijk op een zijspoor zetten. Ook handig.
Met de klachten erbij. Wat maakt het uit! Je gaat er waarschijnlijk niet dood an.

En dan zoeken op een 2de spoor met een te lage TSH.
Misschien wel een toverklier die alle TSH stiekem opsnoept!

Zonder de uitkomsten van de kennis van klinisch chemici, van radiologen, van wis- en natuurkundigen, van fysiologen, en van vele andere kenniskunstenaars, zouden onze behandelaars radeloos achter hun bureaus zitten.
Onze behandelaars passen toe, want ze zijn niet in staat om zelf concepten neer te zetten.

Dit is de reden dat ik het belangrijk vind zoveel mogelijk kennis en ideeën hier te schrijven, zodat mensen voor zichzelf een beeld kunnen vormen hoe het ongeveer zit. Dan kan iedereen bedenken wat de beste en de snelste oplossing is.
In ieder geval vooral véél lab! Dan leren onze endocrinologen heel misschien er ook nog eens wat bij.

Het lijkt me niet de bedoeling van je endocrinoloog om je maandenlang de hort op te sturen met die iedere 6 weken een kwart (=6.25 µg) van 25 µg afhalen bij een te lage TSH.
Het snelst zou zijn om een week je levothyroxine niet aan te raken. En dan prikken in hetzelfde lab: TSH - FT4- FT3.
Je hebt na die week gemiddeld nog de helft van je hoeveelheid T4 over in je lijf.
Dan heb je na zeven dagen een pracht beeld van je TSH.
En kun je bekijken wat dat betekent in relatie tot je eerdere waarden.
De oorzaak van je te lage TSH duidelijker.
En kun je er wat aan doen.
Zeven dagen is beter dan maandenlang in het ongewisse te blijven hangen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Hallo Kiek, ik ben het zo met jou eens…. TSH kleuter, dat denk ik ook vaak! Voor deze adviezen heb ik geen endocrinoloog nodig. Ik weet inmiddels zoveel van de werking van de SK. Ik ga het heft in eigen handen nemen en een week Thyrax stoppen. Heb een lab formulier dus kan na een week opnieuw prikken!
Omdat ik kort geleden verhuist ben en een andere HA heb weet ik zijn reactie niet. Heb mss af en toe jullie nodig…. Eigenlijk té triest voor woorden. Maar goed, we gaan er weer voor!
Dank je wel! Pip 🙏🏻
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Kiek »

Hoi Pip,
Zolang ik nog niet aan het verhuizen ben -dat kan nog wel een maandje of wat duren- koekeloer ik op dit forum.
Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Hallo, ik heb het voor mezelf lastig gemaakt vermoed ik.
Afgelopen weekend ontzettend getwijfeld, ga ik naar de HA (waar ik nog geen band mee heb ivm verhuizing). Een week stoppen tegen het advies van de internist in. Alles in mij zegt dat de adviezen vd internist té simpel voor woorden zijn. En ben ik assertief genoeg, in mijn hyper gevoel nu om dit aan te gaan. Daarom, een middenweg gekozen om wat tijd te krijgen. Thyrax geslikt 62,5 mcg. Hoop hiermee het ergste gehyper er vanaf te halen. Half december bloed prikken en dan, met die gegevens in gesprek gaan met de HA. Ik krijg echt steeds meer zicht op de werking dankzij de informatie en uitleg van Kiek. Maar ik vind het zo moeilijk en ook zo nodig om dit met behandelaars op te pakken. Ik wilde dit eerlijk met jullie mee Kiek delen. Het weekend steeds in tweestrijd gezeten! 😔
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Kiek »

Ook ik twijfelde over m'n schildklierkronkels, waarover ik zekerheid wilde hebben.
Huisarts begreep het niet.
En na Andersen (2002, Narrow individual variations..) wilde ik nog meer weten over de werking van de schildklierhormonen.
Dus zelf eerst gestopt na een korte episode met Cytomel, waarna bleek dat m'n FT4 zomaar iets hoger werd. Zónder compensatieverhoging van de levothyroxine.

Een paar jaar later volgde een week onthouding van de levothyroxine.
Dat was echt peanuts. 'k Was minder vermoeid dan gedacht. Van 16 naar 11 pmol/l.
Het was mijn experiment. Een vriend kon met die uitslag uitrekenen wat mijn FT4-bodem zou zijn. Die kwam nota bene overeen met m'n eerste hypowaarde van 4 pmol/l, 15 jaar eerder.

Pas gaan experimenteren als je d'r achter staat, Pip.
Als je tevreden bent ingesteld. Die instelling is jouw baken.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Dank je wel voor jou begrip! Ik ken en weet inmiddels steeds meer! Mijn moment komt!!!
Dank je wel 🙏🏻
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Ongeveer 6 weken verder en naar 2,5 tabl van 25 mcg gegaan. Mijn waardes zijn nu:
TSH 0,04 (0,4-4,0)
Ft4 13 (9.0-24.0)
Inmiddels een echo gehad, hier werd gesproken over hyper vasculair.
Volgende week een afspraak met de huisarts.
Ik neem dan meteen mee dat het belangrijk is zoveel mogelijk te monitoren en dus ook de Ft3.
@Kiek, mocht jij nog niet aan het verhuizen zijn, ik ben klaar om assertief te zijn bij de huisarts. Help me aub met jou advies.
Plaats reactie