Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Allereerst wil ik je bedanken Kiek dat jij steeds weer meedenkt en meekijkt!
Ook ik begrijp er niets van…. Ik heb geen overige medicatie.
Wel voel ik me nu hypo… ik herken het inmiddels, op momenten een typische vermoeidheid en het door mijn gewrichten (knieën) schuiven, zo’n auw moment. En die concentratie, ik moet er zo’n moeite voor doen om de focus te hebben en houden.
Ik ga met de HA afspreken opnieuw in te stellen op TSH en daarbij hoop ik mijn Ft4 en Ft3 te mogen blijven monitoren.
Nu dus opnieuw instellen en volgen… mocht ik opnieuw in de problemen komen dan heb ik in ieder geval informatie.

Wordt vervolgd 🙏🏻
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Wat is het toch fijn om het vertrouwen van een huisarts te krijgen. Hij vertelde over de vele verschillende inzichten. Ik gebruik nu weer 50 mcg Thyrax ( bij een tsh 5,5 Ft4 10, Ft3 5,7)
Na 6 weken weer bloedonderzoek, mag weer op tsh, Ft4 en Ft3 prikken. Als het niet stabiel wordt verwijzing naar internist met alle informatie die ik afgelopen weken heb verzameld.
Daarbij ga ik met meer regelmaat en overdag werken!
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Hi! Het vervolg… na 4 weken 50 mcg begon ik weer hyperklachten te voelen. Daarom terug naar 25 mcg Thyrax… weer 4 weken prima… hierna begonnen mijn spierklachten weer, weinig kracht en door gewrichten schuiven. Ook heel veel spierkrampen! Toch 6 weken volgemaakt en bloedonderzoek!
TSH 5,9
Ft4 10,4
Ft3 5,2
Ik krijg een aardig lijstje met metingen…
Is hier informatie of een advies uit te halen?
Groeten Pip
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Kiek »

12.90 0.04
10.30 0.15
8.20 0.70
10.00 5.50
10.40 5.90

Er is geen zinnig set point te maken met je laatste 5 waarden, Pip.
Zie bijvoorbeeld je TSH's bij de FT4's van 10 tot 10.4: die hollen over een gebied dat groter is dan de normalrange van TSH.

De app maakt er dus ook een potje van met een curve die vrijwel een rechthoek vormt.....

Daarnaast is het onmogelijk je schildklierwaarden te helpen door doses van 50 µg te slikken. Zuks slik je en pies je direct weer uit, omdat de basisrestwerking van je gebrekkige schildklier de werkbasis vormt van je huidige schildklierhuishouding.

Het enige dat je zou helpen, is je dosis op te schroeven naar 75 µg.
Dan neem je die sukkelende schildklierwerking over, waarna je normale waarden bereikt.

Probeer dus TSH's in de tussenliggende regionen te bereiken.
Ergens in de buurt van 1.5 of 2 mU/l.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Hallo Kiek, ik probeer inderdaad bij schildklierwaardes tussen de 1,5 en 2 te komen. Met 75mcg Thyrax ging ik hyperen en daar ben ik zo huiverig voor!
Maar ook nu voel ik me niet goed! Kan in de ochtend functioneren de rest van de dag is op wilskracht.

De Huisarts staat open voor adviezen en geeft mij de mogelijkheid op tijd te prikken. Ook Ft3.

Ik ga vanaf morgen weer naar 75 mcg! Hopelijk snel weer een TSH van 1,5 - 2.

Dank je wel voor het reageren en de hulp die jij biedt met jouw kennis!

Groeten Pip
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Inmiddels 10 dagen 75 mcg… gevolg gezwollen enkel en zwakke spieren! Ik lijk een peuter die net heeft leren lopen. Deze situatie ken ik en verdwijnt als de waardes goed zijn! Puur spier stofwisseling!
Ik weet het niet meer, er lijkt tussen teveel en te weinig niets te zitten!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Kiek »

Nog even terugkomen op je waarden:

12.90 0.04
10.30 0.15
8.20 0.70

10.00 5.50
10.40 5.90

De TSH's bij die rode waarden lijken onderdrukt te zijn door een of andere niet reguliere pil of supplement. Dit neemt je hypothalamus in het ootje.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Hallo Kiek, ik gebruik geen niet reguliere pil of supplement. Vandaag ten einde raad… alweer zo lang niet vooruit kunnen! Weinig spierkracht in mijn benen en gezwollen enkel bij mijn linker voet. Ook een licht gezwollen schildklier. Deze situatie is niet nieuw en heb ik in de afgelopen jaren vaker gehad. ‘s Ochtends kan ik vooruit en werk ik meestal mijn diensten. Verder trek ik mij terug… ik ben verdrietig en weet het niet meer! Ook krijg ik het niet meer uitgelegd bij de huisarts. Heb nog nagelezen bij hypothalamus problemen mogelijk zit dan daar de oorzaak. Heeft er iemand nog een advies… Kiek, dank je wel voor alle reacties Kiek, toch maar naar een internist!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Pip,

Is het je gelukt om een verwijzing naar de internist te krijgen?
Ik ben benieuwd wat hij vindt van de resultaten van je schildklierhuishouding.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Oververhit en bij vermoeidheid zwelling schildklier

Bericht door Pip »

Hi! De huisarts wil mij een verwijzing voor de internist geven. Zelf wil ik eerst de 6 weken volmaken (nog 3 te gaan) en opnieuw prikken.
Met alle gegevens ga ik dan naar de internist.

Dan ben ik hier weer terug!
Groeten Pip
Plaats reactie