Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Detje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2021, 12:12

Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Bericht door Detje85 »

Hallo iedereen,

Ik zal beginnen met mezelf voor te stellen: ik ben Detje, afkomstig uit België en woon samen met m'n twee poezels. Sinds 2014 werd er bij mij een trage schildklier vastgesteld. Ik voelde mij constant moe, neerslachtig en bij een kleinigheid ging ik over de rooie. Er werd mij 100 mcg Euthyrox per dag voorgeschreven.

Deze week ging ik voor mijn jaarlijkse bloedafname waaruit volgens mijn huisarts bleek dat de vrije T4 te hoog was en mijn dosis dus zal moeten worden verlaagd naar 75 mcg per dag.
Maar... ik voel mij nu een tijdje eigenlijk meer dan prima, ik zou zelfs durven zeggen vitaal en vol energie.

Ik maak me nu dus wel zorgen dat ik mij bij de 75 mcg weer zo slecht ga voelen dan in 2014 en dan het dan terug naar af is.

Mijn waarden zijn: TSH 0.31 mU/L en vrij T4 24.30 pmol/L.

Kan iemand mij hieromtrent vertellen of verduidelijken? Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Bericht door laura »

Welkom Detje,

Ik verplaats je bericht naar het subforum over hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Detje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2021, 12:12

Re: Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Bericht door Detje85 »

laura schreef: 21 okt 2021, 14:28 Welkom Detje,

Ik verplaats je bericht naar het subforum over hypothyreoïdie.
Is goed, dank je wel :-)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Bericht door Kiek »

Hallo Detje, welkom op het forum!

Je lijkt inderdaad teveel levothyroxine te gebruiken met een TSH van 0.31 mU/l en een FT4 van 24.3 pmol/l.
Maar misschien heb je net op een verkeerd moment je bloed af laten nemen.

Misschien vlak nadat je de levothyroxine geslikt had? Of een uur of drie later?
Dat is de periode dat je FT4 in bloed snel stijgt door de levothyroxinepil in je maag/darmen.
En je TSH reageert vrijwel onmiddellijk met een verlaging, in reactie op de verhoogde T4.

Het duidelijkst is om pas na 24 uur na je laatste levothyroxinepil je TSH/FT4 te laten bepalen.
Dan is de heftige dynamiek van de T4-pil in je bloed voorbij, en is je FT4 al weer lang traag aan het zakken, waarbij de TSH stijgt.
Als je dat altijd doet in hetzelfde labo, dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.

Dus, je waarden zijn niet alleen afhankelijk van de dosis levothyroxine, maar ook van het moment van bloedafname.
Hoeveel tijd zit tussen je laatste levothyroxinepil en de bloedafname?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Detje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2021, 12:12

Re: Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Bericht door Detje85 »

Hoi Kiek,

Ik laat altijd 's morgens mijn bloed prikken en ik had mijn medicatie nog niet ingenomen omdat ik idd al had gelezen dat je dat best niet doet.

Daarom dat ik ook niet snap dat ik geen hyper klachten ondervind.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Bericht door Kiek »

Dat is duidelijk, Detje.

Dan pak ik nu je huidige waarden: 24.8/0.31.
Je moet weten dat de hoogte van je TSH (stimulator van je schildklier) afgesteld is op de productie van je FT4. Daar zorgt je achterliggende machinerie (hypofyse/hypothalamus) voor.
Die afstelling van je TSH is aangeboren, en blijft je hele leven aanwezig. Een FT4 van 15 pmol/l is voor jouw lijf te laag, ook al valt deze ruim binnen de referentiewaarden.
Dat zie je aan de verhouding van je FT4/TSH.
Daarom reageert je TSH bij een FT4 van 15 ook al met een veel te hoge TSH, denk ik.
Heb je weleens zo'n lage FT4 gehad? Wat was daarbij je TSH?

Je lijkt een FT4 nodig te hebben van gemiddeld ca. 20 pmol/l.
Daarbij hoort een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Nu heb je een FT4 van > 24 pmol/l op een nuchtere maag, 24 uur nà je laatste levothyroxinepil.
Dat is te hoog.

Ik ben geen dokter.
Maar als ik zulke waarden zou hebben, dan zou ik een fractie levothyroxine minder slikken.
Dus niet chronisch omlaag met 25 µg. Dat is te grof.
Sla eenmaal je dosis over (dan daalt de FT4 een beetje rapper), en start vervolgens de volgende dag met 87.5 µg levothyroxine.
Dus 12.5 µg omlaag.

Overleg dit wel eerst met je arts.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Detje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2021, 12:12

Re: Dokter zegt van 100 mcg naar 75 mcg , maar ik voel me prima?

Bericht door Detje85 »

Heel erg bedankt voor je raad! Ik ga dit zeker met mijn arts bespreken! 😊
Plaats reactie