Gevolgen schildklierkanker jaren later

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
marieke
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015, 13:00

Gevolgen schildklierkanker jaren later

Bericht door marieke »

Twaalf jaar geleden heb ik schildklierkanker gehad en is mijn schildklier verwijderd. Sindsdien gebruik in Thyrax. Ik ben onder controle van de huisarts. Nu staat bij mij dat er ooit gezegd is dat naarmate je ouder wordt extra op moet letten voor botontkalking en nog wat. Precies weet ik het niet meer. Weet iemand hier iets over? Ik hoor het graag. Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gevolgen schildklierkanker jaren later

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke, welkom!

Naarmate je ouder wordt, worden je botten brozer.
Bij de een wat ernstiger dan bij de ander.
Er wordt wat meer bot afgebroken dan aangemaakt dan in je jongere jaren.

Als levothyroxinegebruiker zou je ook kunnen letten op je Thyraxdosis.
Door een te hoge dosis Thyrax -dus een beetje hyperen- kan ook extra bot afgebroken worden.

Voorheen hadden de mensen met schildklierkanker meestal een TSH < 0.01 mU/l.
Men wil(de) daarmee voorkomen dat eventuel na de operatie achtergebleven schildkliercellen kwaadaardig worden. Zo had je dus een kunstmatige hyperthyreoïdie. Met kans op botontkalking.

Heb jij een TSH binnen de normaalwaarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marieke
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015, 13:00

Re: Gevolgen schildklierkanker jaren later

Bericht door marieke »

Dank voor je reactie. Je zin voorheen triggert me. Want ik zit inderdaad nog op een TSH van onder de 1 (ipv geloof ik de bandbreedte van 2 tot 4/). Ik blijf niet stabiel ingesteld, ik schiet vaak onder de 1 en dan er weer flink boven. Ik wissel ongeveer elkaar kwartaal van dosis thyrax, kleine verschillen maar toch. Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gevolgen schildklierkanker jaren later

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Voorheen werd in principe de grootste groep mensen met geopereerde schildklierkanker op een regime van een TSH van < 0.01 mU/l gezet.

Gelukkig is deze werkwijze de laatste jaren veranderd.
Nu wordt meer gekeken naar de nadelige gevolgen van zo'n lage TSH, en de meestal bijbehorende akelige klachten van een hyperthyreoïdie, inclusief botontkalking.
De instelling op levothyroxine wordt nu veel meer bepaald door de resultaten van het weefselonderzoek.

Wil je je waarden goed vergelijken, dan is het raadzaam om altijd op hetzelfde vroege ochtenduur naar het lab te gaan, nuchter, en zonder de levothyroxine van die dag in je maag. (slik na prikken)

Misschien kan ik met een paar (niet onderdrukte) TSH-waarden met bijbehorende FT4 iets meer zeggen over de relatie van je TSH met je FT4.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie