Advies gevraagd

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
marijeriedijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2021, 13:27

Advies gevraagd

Bericht door marijeriedijk »

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw maar wel al 15 jaar hashimoto patiënt. Ik slikte al paar jaar 125 mg thyrax en kreeg enige tijd geleden hyperklachten, mijn waardes waren toen tsh 0.39 en ft4 19.5. Lab. 04 - 4 / 12 - 22
Mijn HA adviseerde om te gaan verlagen met 12.5. Mede door de hartkloppingen en overslagen en trillingen.
Na 5 weken weer geprikt en mijn waardes waren toen tsh 0.49 en ft4 19,5. Ft4 dus niet veranderd terwijl ik met 12.5 verlaagd ben.
De HA wil naar aanleiding daarvan dat ik nog een stapje zet, zijnde om de dag 100 en 112.5 te gaan slikken. Ik heb een afspraak staan bij de endocrinoloog in december. Zijn er meerdere die om en om slikken en zorgt dat niet voor meer schommelingen? Zouden jullie het advies volgen met deze waarden? Klachten zijn wel wat afgenomen, met name de hartkloppingen en het zweten en trillen maar voel mij nog steeds niet goed.
Ik had voordat ik echt hyperklachten kreeg, al 1.5 jaar scherpe waardes van tsh rond de 0.30 en ft4 rond de 19. Ik heb geen idee wat mijn setpoint is...ik loop al 15 jaar te tobben met wisselende waardes, soms gaat het langere tijd goed en soms ineens weer niet. Hoor graag jullie mening 😊. Alvast bedankt!

Gr. Marije
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Welkom, Marije!

Je hebt al een tijdje een subklinische hyPERthyreoïdie: een te lage TSH bij een normaal/hoge FT4.
Dan is de 12.5 µg verlaging te weinig (slechts 10%) bij 125 µg met zulke chronische hyperwaarden.

Ga eens eerst twee weken lang naar 75 µg levothyroxine.
Levothyroxine heeft een hele lange halfwaardetijd.
Dat wil zeggen dat het verschil van 125 naar 75 = 50 µg levothyroxine pas na 6 weken uit je bloed is verdwenen.
Maar zolang hoef je niet te wachten.
Laat na 2 weken op 75 µg je FT4/TSH prikken: 's ochtends nuchter, zonder dosis van die dag in je maag (slik na prik), in hetzelfde lab.
Met die uitslag kan je weer plannen maken om je dosis eventueel aan te passen of niet.

Dan kom je veel vlotter bij de juiste hoeveelheid.

Succes!
Kiek


PS: De dosis om en om nemen is het veroorzaken van onzinnig gewiebel van je schildklierhormonen.
Je wilt juist een stabiele dosis om een stabiele instelling te krijgen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marijeriedijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2021, 13:27

Re: Advies gevraagd

Bericht door marijeriedijk »

Hoi hoi,

Naar 75 vind ik wel een grote stap eerlijk gezegd, mijn laatste FT4 was 19,5 dus een halfje had wellicht voldoende geweest dachten we maar na 5 weken prikken was er nog niks veranderd maar weet nog dat de internist altijd 8 weken aanhield en dan pas prikken..ik ben bang om zo'n grote stap te maken.
Heb mij beetje ingelezen en zie dat best veel mensen het ook zo doen om en om en de HA zei dat ze ook aantal patiënten heeft die het zo doen, dat het ivm de halfwaardetijd niet uitmaakt, dus was daarom ook even benieuwd naar de ervaringen hier. Maar ik slik natuurlijk het liefst 1 zelfde dosis. Aan de andere kant heb ik elke prik beurt al die jaren steeds andere waardes gehad met dezelfde dosis, dus schommelen doet het sowieso bij mij. Vind het lastig wat te doen.😣
Ik heb mij met 125 een tijd goed gevoeld, zelfs met waardes tegen hyper aan en ineens is het na mijn vaccinaties fout gegaan en kreeg ik hele erge hyperklachten. Geen idee of dat ermee te maken heeft gehad. Gelukkig zijn die nu stuk minder maar voel mij nog niet hoe ik mij wil voelen. Het is weer een gezoek naar de juiste dosis helaas 🙄 ..weet niet waar ik goed aan doe..Bedankt voor je reactie en advies!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Marije,

De opbouw van levothyroxine kan vele malen sneller als men goed gebruik maakt van de eigenschappen van levothyroxine.
Dat is de bedoeling van een inspirerende zoektocht naar de juiste dosis.
Blijf gemotiveerd!

Dokters, geneeskundigen, zijn er om te behandelen, en om de patiënt gerust te stellen.
Een ander vak is de farmacokinetiek en -dynamiek.
Dat zit niet in het vakkenpakket van onze dokters.
Daarom maakt de halfwaardetijd voor hen niets uit. Dat duurt zo lang, dat korte dosiswijzigingen met snel resultaat voor onze behandelaars geen betekenis hebben.

Dokter beweren dat het voor de waarden ook niets uitmaakt of je prikt na het slikken van je levothyroxine of niet.

Daarom hebben de mensen op dit forum zich verdiept in bovenstaande beweringen uit de bronnen van farmacologen (levothyroxine) en klinisch chemici (labwaarden).

Omdat je vermoedelijk levenslang afhankelijk bent van levothyroxine is het misschien toch een idee om je te verdiepen in de achtergronden van deze stof.
Dat kan helpen om betere keuzes te maken.

Succes in de zoektocht en het vinden van een oplossing!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie