Klachten en ophogen Thyrax

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kelly
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2021, 20:45

Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kelly »

Hoi allemaal,

Sinds vorig jaar augustus 2020 is een trage schildklier bij mij ontdekt (man). Dit is gekomen doordat ik jaren lang hyperthyreoïdie heb gehad.
Nu is mijn schildklier vermoeid geraakt. De dokter heeft aan het begin Thyrax 0,025mg toegeschreven. Hiervan moest ik een halve innemen. De werking was snel voelbaar, maar daalde na enkele weken naar opnieuw zware vermoeidheid en andere klachten bij een traag werkende schildklier. Na 6 weken heb ik opnieuw bloedgeprikt en daaruit bleek dat mijn waardes wel degelijk zijn gedaald, maar nog niet op de juiste waarde.
De HA heeft aanbevolen om door te gaan en wellicht dat de medicatie de waardes na 3 maanden nog lager zou krijgen.

Ik heb mij verder ingelezen in "ervaringsdeskundigen", waarbij de artsen vaak laag startten en de patient zelf aangaf om te verhogen. Dit heb ik uiteindelijk ook besloten om te doen in november 2020. dus niet de volle 3 maanden gewacht. Een andere HA (toevallig met ook een trage schildklier) heeft destijds gezegd om te verhogen naar 1,5 Thyrax per dag (0,0375mg). Ik voelde mij tijdelijk weer goed en kreeg eindelijk weer wat energie. Ook mijn denkvermogen en spraakvermogen verbeterde (althans dat denk ik). Het verschil met vorig jaar is enorm positief veranderd.

Nu ben ik een jaar verder, maar er zijn nog steeds enkele klachten. Droge handen, vermoeidheid einde van de dag (17:00uur), luiheid, trage spijsvertering, niet kunnen afvallen en noem maar op. Ik lees op diverse fora het finetunen van je dosering. Mijn waarden zijn nu TSH 2,9, T4 16.
Doordat ik jarenlang met hyperthyreoïdie heb gelopen, waarbij ik veel energie en kracht had, mis ik deze tijden heel erg. Ik sportte vroeger elke dag na het werken. Tegenwoordig lukt dat niet meer, mede door de lockdowns heb ik mijn ritme volledig losgelaten. Ik ga met veel tegenzin naar de sportschool of doe ik met tegenzin leuke dingen. Ook de kracht is volledig weg en het opbouwen gaat erg lastig. Ik wil weer genieten van het leven en leuke dingen doen. Op dit moment heb ik nergens zin in, omdat ik na enkele uren vermoeid raak.

De HA wilt mijn dosering niet meer verhogen, omdat de waarden netjes binnen de range zit. Echter de klachten blijven. Nu wil ik zelfstandig met een kwart thryax verhogen, dus 37,5 + 6,25. Maar twijfel of ik dan slecht bezig ben. Wat zijn de gevaren als ik dit zelfstandig uitprobeer?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben in de lockdown 10 kilo aangekomen, uiteindelijk in totaal 15 kilo. Op dit moment eet ik niet meer als gewoonlijk (3x per dag) maar 2x ivm trage spijsvertering en kleinere porties.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door laura »

Bedoel je met 0,025 mg thyrax één blauw tabletje?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kelly
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2021, 20:45

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kelly »

Hi Laura,
Klopt met 0,025 mg bedoel ik 1 pilletje.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Kelly, welkom!

Slikte je teveel pillen waardoor je een hyperthyreoïdie ontwikkelde?
En heb vervolgens je supplementen aangepast?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kelly
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2021, 20:45

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kelly »

Hi Kiek,

Dank voor je reactie. Nee, ik slik sinds vorig jaar Thyrax.
Heb nooit behoeften gehad aan medicatie. Mijn snelwerkende schildklier is sinds mijn 20e en sinds mijn 26e aan het vertragen.
Aan de ene kant ben ik bang dat mijn schildklier helemaal zal uitvallen. De dokter zegt dat het alleen "vermoeid" is, door het jarenlang snel werken. Hierdoor zal ik levenslang thyrax moeten gebruiken.

De medicijnen werken goed, maar de klachten zijn er nog wel. Gelukkig wel minder dan voorheen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kiek »

Het is belangrijk om een scherp beeld te hebben van het verloop van je situatie.
Ben je toendertijd nog behandeld voor je hyperthyreoïdie?
Je waarden zijn nu FT4 16 pmol/l met een TSH 2,9 mU/l.
Wat waren je waarden vorig jaar zomer?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door laura »

Kelly,

Je schrijft dat je nooit behoefde had aan medicatie.
Was dat ook met hyperthyreoïdie?

Hoe is de diagnose gesteld en waardoor had je hyperthyreoïdie?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kelly
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2021, 20:45

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kelly »

Hi Kiek,

Mijn waarden waren vorig jaar TSH 14.08 FT4 10.5 T4 niet gemeten. Daarvoor alleen TSH in (2017) 1,43 en 2016 1.6.

Hi Laura,

Naja ik noem de periode voor mijn trage schildklier hyperthyreoidie. Ik heb mij destijds bij de dokter gemeld over de klachten. Hierbij dacht men dat ik nog jong was en vol energie zat. Het waren ook geen extreme klachten. Ik had veel zweten en trillen van de handen, wat als enige klachten bij mij kwamen.

Nu mijn schildklier "vermoeid" is geraakt, merk ik veel nadelige effecten, zoals droge handen, trage spijsvertering, geen energie, haaruitval, neerslachtig, tegen depressief aan, geen plezier.
De klachten van een trage schildklier zijn dus heel vervelend. Het niet hebben of weinig hebben van energie heeft een flinke impact op mij.

Ik moet ook toegeven dat ik van HA geswitcht ben. Mijn vorige HA heeft erg nalatig gehandeld. Meerdere keren langsgeweest voor mijn klachten. Helaas altijd maar tijdelijke oplossingen gegeven, zoals vezels voor de spijsvertering en ook meerdere crèmes voor de handen en voeten.

De nieuwe HA is zelf erg voorzichtig. Ik merk ook dat je als patient zelf initiatief moet nemen om te zeggen wat goed of niet goed is. Ik weet alleen niet of het verhogen van mijn medicatie positief of negatief zal uitpakken.
Ik ben namelijk erg voorzichtig met medicijnen en het liefst wil ik van de medicatie af...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kiek »

"Dit is gekomen doordat ik jaren lang hyperthyreoïdie heb gehad. "

Dit is niet bevestigd door lab.
Je vermoedt dat je een hyperthyreoidie hebt gehad.
Maar stress in je jonge jaren is toch heel wat anders dan een hyperthyreoïdie?

Waarden vorig jaar:
TSH 14.08 FT4 10.5
Zijn deze waarden bevestigd?
Heb je misschien een voorbijgaande ontsteking van je schildklier gehad?
Dat komt voor.
Aan je huidige waarden TSH 2.9 mU/l met en FT4 van 16 pmol/l mankeert weer niets.
Dat is in ieder geval niet het resultaat van je 25 of 37 µg levothyroxine.
Die hoeveelheid veroorzaakt hooguit onrust in je hypothalamus/hypofyse.

Overleg met je huisarts om te stoppen met je 25 of 37.5 µg levothyroxine.
Stel dat je een voorbijgaande ontsteking hebt gehad, dan vraag je je huisarts om over een jaar nog eens FT4/TSH te prikken.
Stop dan nu wel met die 25 of 37.5 µg.
Want dat werkt slechts verstorend op je schildklierfeedback.
Dan denkt je hypothalamus dat ie wel goed op niveau zit, en dan ploink jij er een 25 µg in. Vervolgens moet de hypothalamus als de donder die overbodige schildklierpil compenseren door in je bloed een hoopje FT4 via je darmen het riool in te sturen.

Richt je op je gewicht.
Dat is veel belangrijker.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kelly
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2021, 20:45

Re: Klachten en ophogen Thyrax

Bericht door Kelly »

Hi Kiek, dank voor je reactie. Hyperthyreoidie is inderdaad niet bevestigd. De hoge tsh waarde weer wel. I
Doordat ik slechts recent kamp met trage schildklier klachten (+/- 1jr) heb ik altijd geprikt nadat ik de medicijnen heb ingenomen (+/- 4 uur of 8 uur na inname). Dit zorgde ervoor dat men de dosering willen behouden.

Hoe kan ik nu eigenlijk de energie terugkrijgen als het niet aan de tsh ft4 ligt...
Plaats reactie