Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
moontje88
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2020, 20:31

Te hoog ingesteld?

Bericht door moontje88 »

Hai allemaal,
Ik heb al zeker een jaar of 10 een vertraagde schildklier (diagnose hashimoto) en ik heb zeker 8 jaar lang 0,175 mg thyrax gebruikt. Daarna overgestapt naar Eutyrox zelfde dosis en vanwege aanhoudende klachten Per september 2019 eerst naar 0,175 thyrax en toen naar 0,150 mg in januari. Ik heb al vrij lang waardes die net binnen normale waardes vallen. Nu voel ik me al langere tijd prima met de 0.150 mg thyrax maar nu wil de huisarts verlagen omdat ik te hoog zit (zie uitslag juni 2020). Ik moet dus weer 0,025 mg minder gaan slikken. Ik geef toe dat ik soms last heb van hartkloppingen maar verder geen symptomen van over actieve schildklier (zo heb ik slechte stoelgang).
Mijn vraag is dus, is het toch raadzaam om te verlagen of kan je je gewoon ok voelen bij hoge waardes?
Volgens de huisarts hanteren zij t4 22 als bovengrens.
Wat denken jullie van deze waardes en kan het zo zijn dat je na jaren ineens een steeds lagere dosering nodig hebt? Ja en ik weet dat het best kortzichtig klinkt maar ben ook bang voor gewichtstoename bij verlagen. Kost me nu al moeite op gewicht te komen.
Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groetjes Simone

Sept 2019:
TSh 0.02 en t4 24
Jan 2020:
TSh 0.04 en t4 17
Juni 2029:
TSh 0.02 t4 22
Mei 2019;
TSh 0.02 t427
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Te hoog ingesteld?

Bericht door elizabeth27 »

Hyperwaardes zijn op de lange termijn niet gunstig voor je lijf. Dus gezien je waardes, snap ik dat je moet minderen. Ik vind het opvallend dat je ondanks fikse verlagingen nog steeds hyper bent ( je laatste waardes zijn tevens het hoogst qua t4'

Verder is het belangrijk om te weten voor jezelf bij welke waardes jij je t beste voelt. Je zou met een aantal nuchtere waardes Kiek eens kunnen vragen of ze je setpoint kan berekenen.

Ik persoonlijk zou door t dak gaan met zulke waardes.
moontje88
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2020, 20:31

Re: Te hoog ingesteld?

Bericht door moontje88 »

Dank je wel voor je tip! Ik heb sinds gisteren mijn dosis verlaagd naar 0,125 mg. Het lijkt inderdaad aan de hoge kant. Misschien weet ik inmiddels niet beter maar voel me op zich prima behalve dan dus soms hartkloppingen.
Alvast dank voor het meedenken!wat is trouwens een gevolg voor je lijf bij te lang hyper zijn?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoog ingesteld?

Bericht door Teun »

Je waardes van de ft4 en tsh wijzen echt op hyperwaardes.
Deze kunnen zorgen voor hartfalen en botproblemen. En dan natuurlijk alle consequenties daar weer van. Jij hebt nu al hartklachten dus zou zeker voorzichtig zijn. En aankomen bij normale schildklierwaardes heeft niets te maken met de schildklier, kan voorkomen bij onderdosering, maar dat wisselt ook per persoon.
Met welke reden ben je ineens weer overgestapt van euthyrox naar thyrax? Op de een of andere manier is euthyrox 150 als Thyrax 150 althans dat laat over het algemeen de bloeduitslagen zien, dus het kan best zijn dat daar de oorzaak ligt van het ontregeld zijn. (Ik ben alleen al van een andere samenstelling van de hulpstoffen in de euthyrox ontregeld)
moontje88
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2020, 20:31

Re: Te hoog ingesteld?

Bericht door moontje88 »

Sorry, zag net paar fouten in de waardes die ik eerder had opgegeven. Blijft staan dat ik te hoog zit hoor.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog niet goed had verdiept in de gevolgen. Dus bedankt voor de info!
Ik moet maar blij zijn dat de dosering nu stapsgewijs omlaag gaat. De hartkloppingen zijn niet ok natuurlijk.
Mogelijk heb ik nog andere klachten die ik eerder nooit heb gewijd aan hyper zijn, denk ik nu (zoals soms mijn kaken klemmen snachts).

Ik had vroeger altijd thyrax, toen die uit de handel werd gehaald overgestapt op Euthyrox maar toen thyrax weer op de markt kwam, had dat toch mijn voorkeur met de gedachte dat ik me daar beter bij voelde.
Ik mag met de verlaagde dosis over 2 weken weer bloed prikken. Ik zal het vervolg laten weten:)

Bedankt tot dusver!
Mei 2019;
TSh 0.02 t427
Sept 2019:
TSh 0.02 en t4 24
Jan 2020:
TSh 0.04 en t4 17
Juni 2020:
TSh 0.04 en t4 22
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Te hoog ingesteld?

Bericht door elizabeth27 »

Het is ook handig als je in het overzicht zer, de hoeveelheid medicatie die je daarbij slikt. Om zo ook voor jezelf een beeld te krijgen bij welke dosering je hyperde en later bij welke dosering je je goed voelde
Het feit dat je nog maar 9 maanden de thyrax slikt, kan er ook mee te maken hebben dat je lijf weer de balans moet vinden.

Ik ben nu iets meer dan een jaar weer aan de thyrax en de eerste maanden gingen goed en daarna helaas weer minder wat ook aan mijn uitslagen te zien was. Nu na ruim 4 weken verlaging begin ik me weer wat beter in balans te voelen.

Hoop dat deze verlaging jou ook goed zal doen!
moontje88
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2020, 20:31

Re: Te hoog ingesteld?

Bericht door moontje88 »

Oh goed om te weten! Ja Nu je t zegt, balans vinden, ik dacht echt ik slik al zoveel jaar schildklier hormoon, zal toch niet meer meer verlagen in dosis maar blijkbaar dus wel. En goed om te weten dat verandering van merk (euthyrox naar thyrax) ook de nodige verandering kan mee brengen.
Ik zal de dosis bijhouden! Dank je wel.
Ik heb het er alvast bij gezet;

Bedankt tot dusver!
Mei 2019; euthyrox 0,175 mg
TSh 0.02 t427
Sept 2019: euthyrox 0.175 mg
TSh 0.02 en t4 24
Jan 2020: thyrax 0,150 mg
TSh 0.04 en t4 17
Juni 2020: 0,150 mg Thyrax
TSh 0.04 en t4 22
Nu verlaagd naar 0,125 mg thyrax per 1 juli bloed prikken nieuwe waardes.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Te hoog ingesteld?

Bericht door elizabeth27 »

Ik zou pas na 6-8 weken prikken.
moontje88
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2020, 20:31

Vraag mbt thyrax

Bericht door moontje88 »

Hi,
Weet iemand of het verlagen van de dosis thyrax (voor 2e keer met 0,025 mg) ook invloed heeft op mogelijke gewichtstoename? Of hoeft dat niet zo te zijn.

Groetjes Simone
Kiek
Berichten: 6717
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag mbt thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Simone,

Je hebt díe dosis levothyroxine nodig, die bij jouw schildklierhuishouding hoort.
Je bent nu 2 x 25 µg, dus 50 µg lager gaan zitten?
Was je zo overgedoseerd?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie