Tirosint en stoppen antidepressiva

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door Charlotte1964 »

Ik ben op zoek naar ervaringen van andere leden die gestopt zijn met antidepressiva en welk effect dit heeft (gehad) op de schildklier.

Ik heb 15 jaar antidepressiva genomen omdat ik een angststoornis had ontwikkeld. Nadat ik me weer goed voelde is de dosering weliswaar teruggebracht naar een minimale dosering maar er is nooit aandacht besteed aan het volledig stoppen. In al die jaren is de schildklier nooit stabiel geweest en heb ik vaak moeten verlagen/ophogen.

Halverwege dit jaar voelde ik me niet goed en de huisarts adviseerde om de antidepressiva op te hogen. Daarna werden de klachten nog erger en bleek dat ik negatieve effecten kreeg van dit middel. Tevens vlogen mijn schildklier waardes alle klachten op met bijbehorende klachten.

Omdat ik inmiddels niet meer werk en dus geen druk meer ervaar van een werkgever is besloten om de antidepressiva volledig af te bouwen en te stoppen.

Ik heb de afbouw langzaam aangepakt en nu 1 week geleden volledig gestopt. De eerste dagen na het stoppen weinig tot niets gemerkt maar na een 4-5 dagen is de ellende begonnen. Heel erg onrustig, nerveus, moeite met inslapen etc.

Mijn schildklier waardes zijn volledig uit verhouding: TSH 3,56 - FT4 18,8, aantal weken later TSH 9, FT4 16,9 (constante inname van Tirosint 63 mcg).

Mijn internist begrijpt de situatie volledig en geeft aan om even pas op de plaats te maken om het lichaam de kans te geven te herstellen van het stoppen. Nu aanpassing van dosering hormoon geeft ook weer klachten en we weten niet in hoeverre de ad van invloed is op de schildklier.

Half december zal er opnieuw bloed worden geprikt en bespreken we hoe verder.

Graag hoor ik ervaringen en wellicht tips van jullie.

Dank je wel,
Charlotte
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door hap »

Hallo Charlotte,

Dit is mij al twee keer overkomen. Huisarts en endocrinoloog weten niet of het met de ad te maken heeft.
Ik schommel al jaren met mijn waarden.

Maar bij alle twee de pogingen ging het na uiteindelijk te zijn gestopt met de ad, na een week of 2 erg fout.
Wordt er doodziek van en de schildklier waarden schieten in de hyperstand. Heel vervelend.

Dus ik slik maar door, niet van harte. Dit omdat ik niet de indruk heb dat het helpt.

Sterkte en ben benieuwd hoe het nu verder zal gaan.

Groet.
Hap.
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door Charlotte1964 »

Hi Hap

Dank voor je antwoord.

Reuze jammer dat het niet gelukt is.
Had je teveel klachten van het stoppen van de ad? Of kreeg je daarna je klier niet meer stabiel?

Ik heb nu een nieuwe internist en deze begreep het wel, zij wil nu afwachten (en dus geen medicatie aanpassing) of eea zich gaat stabiliseren. Zij gaf aan dat medicatie wijziging een negatief effect zou kunnen geven.

Op dit moment ga ik door een afschuwelijke fase, maar wil zo graag van de ad af dat ik probeer door te zetten. Hoop dat dat gaat lukken.

Ik hou je op de hoogte

Groetjes, Charlotte

Dit is wellicht een interessant artikel: http://psychopharmacologyuvt.pbworks.co ... 0depressie
En dan met name het stukje over interactie.
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door hap »

Hallo Charlotte,

Bij mij was het na een tijdje wel weer stabiel.
Maar die stabiliteit is sowieso bij mij ver te zoeken.
In de afgelopen jaren heb ik met het gebruik van ad ook lange slechte periodes gehad.
Meestal duurt een goede periode een maand of 4 en daarna weer een paar maanden slecht of minder. De waardes van de schildklier zijn dan wel stabiel, maar voel mij fysiek en psychisch echt niet top om het zachtjes uit te drukken.

Kan er geen peil op trekken. Kan zomaar uit het niets opkomen en gaat zo langzaam weer weg na een lange tijd.
Begrijp er niets van.

Er liggen geen problemen aan ten grondslag.
Maar gaan gewoon door en blijven lachen 😁.
En dubbel genieten van de goede periodes.

Groeten,
Hap.
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door Charlotte1964 »

Dag Hap,

Even nog een update.

Ik ben nu 7 weken gestopt met de antidepressiva. En helaas is, net zoals bij jou, mijn TSH extreem gestegen en mijn FT4 in het normale bereik gebleven (TSH 11,91, FT4 18,7). Ik ervaar ontzettend veel klachten momenteel.

Jij gaf dat ook al aan in een eerder bericht heb ik gelezen. Dat na 6 weken na het stoppen de TSH verhoogde en FT4 verlaagde. En dat je toen zo ziek was.

Ik heb nu sinds 2 weken met 6 mcg verhoogd met Tirosint maar voel me nog steeds afschuwelijk.

Heb jij na het stoppen en bij de hoge TSH geprobeerd om je schildklier weer in het gareel te krijgen door je hormoon te verhogen? En lukte dat niet? Of ben je toen weer aan de antidepressiva begonnen? En welke antidepressiva slik jij in welke dosering?

Hoop dat je jouw ervaring met mij kan delen.

Alvast heel veel dank,
groetjes,
Charlotte
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door hap »

Hoi Charlotte, wat vervelend dat je je zo rot voelt.
Ik ben weer met de ad begonnen en dan was ik redelijk snel weer op niveau.
Maar mijn endo zei dat hij niet wist of er een wisselwerking tussen beide medicijnen is. Nu ik wel, na het 2 keer te hebben geprobeerd.
En als ik het weer wilde proberen dan de controles zeer frequent zouden moeten zijn.

Dus ik slik het maar door. Niet van harte, maar zo ziek worden is ook vreselijk. Mijn huisarts had mij het nooit moeten voorschrijven.

Misschien als ik mij een lange periode goed voel, ik het nog eens ga proberen. Ik heb er gelukkig geen bijverschijnselen van.

Ik slik paroxetine 20 mg.

Sterkt en ben benieuwd hoe het verder met je gaat.

Hap.
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door Charlotte1964 »

Dag Hap,

Dank voor je antwoord

Wat ik graag wil weten is of jij ook geprobeerd hebt je schildklier in balans te brengen na het stoppen met de ad.
En wat waren je waardes voor en na het stoppen?
Of ben je gelijk nadat het fout ging weer met de ad gestart zonder hormoonaanpassing te doen?

Groetjes, Charlotte
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door hap »

Hoi Charlotte,

Ik heb op het moment dat ik zo ziek werd via de huisarts bloed laten prikken. Afwijkende waardes. Daarna weer de ad gaan slikken en de waardes normaliseerde zich weer.

Hoop dat dit is wat je wilde weten.

Gr.
Hap.
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door hap »

Nog even een aanvulling.
Mijn waardes voor het afbouwen waren 0,7 tsh en 15.7 T4.
Na 6 weken afbouwen ad waren de waardes
TSH 3,3 en T4 20.

Ik slikte toen 94 mcgr. Euthyrox. Daar is niets in gewijzigd.

Inmiddels ben ik overgestapt op thyrax omdat de nieuwe samenstelling van dit middel bij mij niet goed beviel.

Hoop dat het duidelijk is?
Hap.
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: Tirosint en stoppen antidepressiva

Bericht door Charlotte1964 »

Dag Hap

Dank je wel. Dat is precies wat ik wilde weten.

En ik zie bij mij dezelfde trent. Ook een hogere TSH en hogere FT4 (waarbij ik normaliter wel prik na medicatie dus dan is eea moeilijk te interpreteren).

Ga in overleg met de internist hoe nu verder.

Groetjes
Charlotte
Plaats reactie