Voorstellen & heel graag advies

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Evy29
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 dec 2021, 20:24

Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Evy29 »

Dag,
Helemaal nieuw hier op dit forum en al aardig wat gelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ben een vrouw van 42, in 2012 hyperthyreoïdie gehad die met medicatie niet onder controle te brengen was. Uiteindelijk radioactief jodium gehad wat geresulteerd heeft in een normaal werkende schildklier.

Kreeg wel het advies mee om jaarlijks TSH & T4 te laten checken omdat radioactief jodium ervoor kan zorgen dat de schildklier te traag gaat werken.

Trouw elk jaar laten prikken, tot November vorig jaar ik voor een OK moest en de TSH te hoog bleek. Volgens de richtlijnen paar maanden later opnieuw laten checken en TSH ook nu te hoog. T4 was volgens de huisarts steeds netjes binnen de norm dus uiteindelijk diagnose subklinische hypo gekregen.

Huisarts vond het niet nodig om te behandelen & koos voor wait en see conform huidige richtlijnen. Nu ben ik al een aantal weken niet helemaal lekker, heel erg koud, haaruitval, sombere buien kortom wat “vage” klachten.. ook erg vermoeid maar werk als verpleegkundige in wisseldiensten dus weet eigenlijk ook niet beter.

Dinsdag opnieuw bloed laten prikken en TSH ook nu weer gestegen. Huisarts overweegt een proefbehandeling te starten maar geeft ook aan dat de klachten niet echt van schildklier kunnen komen gezien de T4 nog in de norm valt.

Huisarts kan ook niet uitleggen wat de voor en nadelen van behandeling kunnen zijn, ik moet dus zelf beslissen op basis van mijn gevoel en hoe erg ik mijn klachten ervaar.

En laat ik dat nou lastig vinden! Ik bedoel voor mijn patienten weet ik prima alles zo te bedenken maar nu het mijzelf betreft weet ik het niet goed. Is een proefbehandeling in mijn geval aangeraden of kan ik beter nog wachten zoals huisarts zegt tot schildklier het niet meer doet?

Wat zijn de voor en nadelen? Kan iemand dat hier wellicht uitleggen? Zodat ik ook voor mijzelf een goede keuze kan maken.

Alvast heel hartelijk dank!!!

Labwaardes:
30-10-2018 TSH: 4.9 T4: 12.1 (ref waarden TSH: 0.35-5.00 & T4 9-19)
08-04-2019 TSH: 3.9 T4 niet geprikt
12-11-2021: TSH 6.9 T4: 10
17-05-2021: TSH 8.6 T4: 10
26-07-2021: TSH 9.6 T4: 10.8
07-12-2022: TSH 10 T4: 10.2

Alles geprikt op hetzelfde tijdstip en steeds in hetzelfde labaratorium.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Pip »

Hallo Evy, ik ben steeds meer thuis in de schildklier perikelen. Toch Voel ik me niet deskundig genoeg om hier veel over te zeggen. Wel weet ik bij jouw waardes dat iedereen zal adviseren te starten met medicatie. Hopelijk krijg jij nog meer reacties die voor jou het besluit gemakkelijker maken.
Evy29
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 dec 2021, 20:24

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Evy29 »

Dankjewel voor je reactie!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door laura »

hallo Evy,

Jouw tsh blijft stijgen en jouw fT4 reageert daar niet op.
Dit wil niets anders zeggen dan dat jouw schildklier niet goed meer werkt.

Met jouw voorgeschiedenis in gedachten (radioactief jodium) is behandeling met levothyroxine nodig.
En dan geen voorzichtige proefbehandeling, maar écht een behandeling.

Jouw klachten komen van jouw tekort aan schildklierhormoon.

Voor- en nadelen?
Zonder extra hormoon ben je moe.
Extra schildklierhormoon geeft je weer meer energie.

Met wat uitleg: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... t4-t3.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Evy29
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 dec 2021, 20:24

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Evy29 »

Dag Laura,
Heel erg bedankt voor je heldere uitleg! Ik moet maandag de huisarts terug bellen.. ik ga dan zeker kiezen voor behandeling.
Ren2016
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2021, 18:26

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Ren2016 »

Hoi,
Ik zou een doorverwijzing vragen naar een internist. Jouw huisarts maakt er een potje van. Is zijn/haar vakgebied niet.
Sterkte!
Evy29
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 dec 2021, 20:24

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Evy29 »

Dag Ren2016,
Dank voor je reactie, heb zojuist de huisarts gesproken. Hij vind een doorverwijzing naar de internist niet nodig. Hij geeft aan bang te zijn dat ik anders mogelijk overbehandeld wordt omdat ik verpleegkundige ben?? Echt heel vervelend. Staat naar mijn idee echt totaal los van elkaar maar goed.

Ik mag starten met 50mcg Levothyroxine en dan over 6 weken kijken wat dit doet. Iets anders staat hij helaas niet voor open, wat dat betreft ben je ook als patient gewoon afhankelijk van wat je huisarts besluit..

Groetjes,
Evy
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door laura »

hallo Evy,

Wat vervelend dat gedoe met je huisarts.
Overbehandeling omdat je schildklierhormoon nodig hebt na een behandeling met radioactief jodium?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Ren2016
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2021, 18:26

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Ren2016 »

Ik heb zelf ook een Jodiumslok gehad. Endocrinoloog zei toen ik in het ziekenhuis klaar was dat ik altijd nog mocht bellen etc. Dus dat is iets wat je nu echt moet doen als je er met de huisarts niet uitkomt.
Niet laten afschepen en ondersneeuwen door onkunde van zo'n huisarts. Het gaat om jouw gezondheid,en jouw huisarts weet echt helemaal niks over schildklierwaardes etc. dat blijkt wel. En overbehandeld wordt omdat je verpleegkundige bent???
Te erg voor woorden wat er hier gebeurt :(
Evy29
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 dec 2021, 20:24

Re: Voorstellen & heel graag advies

Bericht door Evy29 »

Ja ik baal er ook ontzettend van, ook met andere zaken in verleden zegt ie gewoon tijdens consult dat we bij mij moeten uitkijken voor overbehandeling.. te bizar voor woorden natuurlijk want als ik bij hem komt dan ben ik op dat moment patient en geen verpleegkundige.

Hij geeft aan dat de jodiumslok al zo lang geleden is en deze waardes van mij nu steeds op het randje zitten dus (nog) niet erg genoeg..

Dank voor de tip van de endocrinoloog, ik ga daar zeker contact mee opnemen.
Plaats reactie