TSH waarde schiet omhoog.

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

TSH waarde schiet omhoog.

Bericht door Pbak »

Lange tijd ben ik stabiel geweest met mijn TSH op 0,7. Na wat afvallen is deze sinds 2 jaar rond de 0,5 (laatste keer in maart dit jaar gemeten). 2 weken geleden op initiatief van mij huisarts, samen met andere controles, opnieuw geprikt. Uitslag 3.1. Omdat ik dat niet geloofde vorige week nogmaals TSH bepaald en nu zit ik op 5,2.
Mijn waardes:
Aantal jaren: TSH 0,7 FT4 13
Na afvallen 2 jaar stabiel op TSH 0,5 FT4 14, laatste meting 1 maart 2021
3 dec 2021 TSH 3,1 FT4 12
8 dec 2021 TSH 5,2 FT4 10
Weet iemand hoe dit zo snel kan stijgen zonder aanpassen medicatie, zelfde moment van de dag prikken en zonder dat ik het merk of me veel slechter voel?
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH waarde schiet omhoog.

Bericht door Kiek »

Hallo pbak,

Misschien heb je een ander leefritme, een ander eetpatroon, overige pillen erbij, of eraf.
Buiten verandering van pilmerk, of verandering van labmeetapparaat, of grondige ijking van het oude apparaat, zijn dit (eet- en leefpatroon, pil erbij of eraf) zo ongeveer de meest voorkomende situaties.
Herken je een van die dingen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
PBakDec2021.jpg
PBakDec2021.jpg (39.44 KiB) 1490 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: TSH waarde schiet omhoog.

Bericht door Pbak »

Hallo Kiek,

Dat is alweer een tijd gelden dat we elkaar schreven.
Mijn oude curve eens op jouw nieuwe gelegd en komen nog aardig overeen. Ideaal is TSH 0,7 en FT net boven de 13.
De laatste tijd weinig wijzigingen voor mij in eetpatroon, leefwijze en prik-lab.
Wel steeds meer km met hardlopen aan het maken en een middel gekregen ivm een overactieve blaas.
Zouden die 2 zaken de boel kunnen beinvloeden?
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH waarde schiet omhoog.

Bericht door Kiek »

Een overactieve blaas..... voor wat het waard is: ik denk niet dat dat van invloed is op de FT4/TSH-waarden. Maar ik ben geen arts.
In de Thyroidmanager ben ik het in ieder geval niet tegengekomen.

Als je je waarden 's ochtends vroeg laat prikken, dan zou je moeten gokken op een iets lagere FT4, en een pietsie hogere TSH. Want na de levothyroxinepil(len) krijgt je FT4 een flinke boost van een paar uur, waarna verlaging van de FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: TSH waarde schiet omhoog.

Bericht door Pbak »

Beste Kiek,
Geen verklaring dus helaas.
Misschien iets bekend over reactie op de inentingen tegen Covid? Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken.?
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH waarde schiet omhoog.

Bericht door Kiek »

Maar wat zou in 's hemelsnaam de onderliggende reden moeten zijn, dat dat invloed zou kunnen hebben op de schildklierwaarden?
De griepprikken, pneumoprik etc. hebben geen invoed op mijn waarden, net zo min als de Covidprikken/-boosters.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie