graag setpoint laten bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2019, 21:03

graag setpoint laten bepalen

Bericht door loon »

Hallo Kiek,
Graag zou ik mijn setpoint door jou laten bepalen.
Van het afgelopen jaar heb ik de volgende waarden:
datum -- TSH -- FT4 -- Dosering thyrax
20-1-20 -- 3,1 -- 17,8 -- 87,5
23-2-21 -- 0,11 -- 22,2 -- 112,5
23-4-21 -- 0,26 -- 21,1 -- 100
8-6-21 -- 0,54 -- 18,1 -- 87,5
2-11-21 -- 1,2 -- 18,0 -- 87,5

Bij geen van de doseringen voel ik me optimaal, steeds weinig energie. Hoewel ik terugkijkend wel het idee heb dat ik met de 100 mcg wat meer 'voor elkaar kreeg' dan de afgelopen periode met 87,5 mcg. De TSH loopt nu ook weer iets op met deze dosering...misschien ben ik toch te snel van 100 weer terug gegaan naar 87,5 in het afgelopen voorjaar?
Ik hoop dat jij naar aanleiding van deze waarden iets kunt zeggen over het setpoint zodat ik daar op kan gaan sturen.
Vriendelijke groet en bedankt alvast voor je moeite!
Ilona
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: graag setpoint laten bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Ilona,

De beste waarden krijg je als je je FT4/TSH laat bepalen ca. 24 uur na laatste inname van levothyroxine (LT4).
Dan is de heftigste slikdynamiek van opbouw en afname van de LT4 (de eerste 6 uur na inname) achter de rug, en daalt je FT4 rustig volgens jouw halfwaardetijd tot de volgende ochtend de volgende pil aan de beurt is.

Slik je 's ochtends je levothyroxine?
Sommige mensen slikken 's avonds hun pillen.
Avondslikken is minder comfortabel voor de op- en afbouw. Het is minder voordelig voor de omzetting naar T3. Het gros van deze omzetting vindt bij avondslikken in de nacht plaats. Tegen de ochtend is al een flink deel opgesoupeerd.

Ik heb je reeks in de app gezet.
En nu krijg ik er wel een curve uit -> set point FT4 18.66 pmol/l en TSH 0.95 mU/l. Dus ca. 18.5/1.
Het set point is een gemiddelde waarde over 24 uur. Daarop stuurt de hypothalamus/hypofyse.
Streef in de vroege ochtend, voordat je je dagelijkse dosis inneemt, naar ca. 18 pmol/l, waarbij de TSH ongeveer 1.5 mU/l zal zijn.

Succes en
met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Loon Ilona Dec2021.jpg
Loon Ilona Dec2021.jpg (39.92 KiB) 1191 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2019, 21:03

Re: graag setpoint laten bepalen

Bericht door loon »

Hoi Kiek,
Dankjewel!
Eigenlijk zit ik dan nu met mijn dosering precies goed uitgaande van dit setpoint.
Vriendelijke groet,
Ilona
Plaats reactie