T3 / Vraag Thyreoidum

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Kiek »

Norit vraagt zich af:

Zit al zolang te rekenen waarom vermenigvuldig je 30mcg T3 met 4?om immers 200 Thyreoidum zit 116 T4 die door het lichaam wordt omgezet in 116 T3, te verhogen met 30 T3 die al in die 200 Thyreoidum zit. Dus kom ik uit op 146 levothyroxine (totaal T3).

Hieronder wat extra informatie over de menselijke schildklier met inhoud.
Het laat grofweg zien hoeveel levothyroxine je slikt aan thyreoïdum. Dan heb je enig idee van de hoeveelheid.
Daarom vermenigvuldig ik de T3 in mgr. met 4 om enigszins een richting weer te geven.

Een gezonde menselijke schildklier scheidt grofweg per 24 uur gemiddeld het equivalent uit van 100 µg T4 met 10 µg T3. Handige getallen. En een prachtige gewichtsverhouding: véél T4 beschikbaar om relatief weinig T3 aan te maken.
Varkens doen het met een stuk minder zoals je ziet. Mensen zijn fijner besnaard....
De T4 wordt tijdens allerlei omzettingsprocessen op aanvraag van de cellen onder andere omgezet in FT3.
Het is géén 1 op 1 verhouding, omdat T3 op een andere manier wordt gebonden aan stofjes in ons lichaam dan de T4. Door deze binding wordt de verhouding als oplossing in het bloed T4 : T3 als 4 : 1.

Het doel van de schildklierhormonen is te voldoen aan de behoefte aan FT3 in de cellen. Dat gebeurt uiterst secuur. Overdosering is funest. En kan zelfs giftig zijn.

De 10 µg T3 is in dit voorbeeld grofweg het equivalent van 1 pmol/l FT3 aan labwaarde. Je hebt er chronisch golvend ongeveer 5 pmol/l in je lijf van nodig. De rest van de FT3 (dus 4 pmol/l) wordt op aanvraag van je cellen omgezet uit de FT4 op het moment dat dat nodig is. Niet eerder en niet later. Het wordt dus nooit opgedrongen. Laat staan doorgeslikt als pil.
Dit is een prima basis om verder mee te werken. En te puzzelen.
Je ziet dus dat de gewichtsverhouding in de pillen van T4 : T3 van 10 : 1 overgaat op een bloedwaarde verhouding van T4: T3 als 4 : 1.

Mensen met een hypothyreoïdie en een fijnere bouw dan gemiddeld hebben wat minder µg nodig dan mensen die wat flinker van postuur zijn.

Terug naar het thyreoïdum.
60 mgr thyreoïdum (gemalen en gedroogd schildkliervlees van varkens) bevat ca. 35 µg T4 + 9 µg T3. Afhankelijk van de batch.
Ook bij varkens gaat het niet over 1 µg T4 = 1 µg T3. Dit is echt een misvatting.

Al vele decennia geleden heeft men (overigens onterecht) gesteld dat 1 µg T3 het equivalent is van 4 µg T4.
Dat is net zoiets als 25 µg Cytomel (T3) = ca.100 µg levothyroxine (T4).
Dit klopt dus niet met het eerste uitgangspunt van 10 : 1 aan gewichtsverhouding. En is daarom een verouderde zienswijze.

De levothyroxine is continu beschikbaar om naar behoefte omgezet te worden in T3.
Levothyroxine werkt secuur en als een trage buffervoorraad voor de behoefte aan T3.
Als je die T3 als pil inneemt, dendert de hoeveelheid je lijf binnen.

Dit is ook met thyreoïdum het geval: de T4 werkt in je lijf als levothyroxine, en de T3 dendert er in drievoudige overmaat op los (jouw atoombom).

Niet 1 T3 = 1 T4, wel 1 µg T3 = 10 µg T4.

Hartelijke groet,
Kiek

PS: De tekst hierboven is op 4/3/2021 aangepast.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Nu is het me helder en duidelijk na je uitleg! Dank je wel!
Ik zelf wil nooit toegeven aan je niet goed voelen als ik dat doe ben ik verloren........ Maar nu ik dit begrijp van die overdosis T3 snap ik dat het geen stress is door hooggevoeligheid maar door iets in mijn lijf.
Volgende week afspraak huisarts maken en hem om uitleg vragen. Nu even geen Thyreoidum maar rust en dat gun ik mijzelf nu maar even. Mooie zondag en hartelijk dank Kiek! Warme groet Emma.
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Het is mij gelukt om een afspraak te maken met mijn ha.
Ik had hem drie keer gebeld om te vragen wat ik met deze lage waardes aan moest. Waarop hij zei"gewoon doorgaan met de 130mg Thyreoidum. Dus nu maar ijzer met handen breken. Ik laat het je weten!
Vr gr Emma.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Kiek »

Emma, je hebt geen lage waarden.

Het is een kwalijk advies van je huisarts, die geen enkele kennis toont over de eigenschappen van thyreoïdum, noch enig idee heeft over de consequenties van thyreoïdum voor de opname en verdeling van schildklierhormonen in een menselijk lichaam.

Je slikte een onnatuurlijke hoeveelheid, waarbij je lijf wanhopige pogingen doet om de oorzaak zo snel mogelijk te elimineren: je cellen kregen ongevraagd een veel te grote hoeveelheid T3 opgedrongen.

Je TSH (stimulator) van 0.01 is dus weg (na een paar weken stoppen nu nog 0.03), omdat er momenteel niets gestimuleerd mág worden. Je lichaam zit nog steeds in de verdediging.
Je FT4 was door het thyreoïdum 8.3 en na een paar weken stoppen nu nog steeds een lage 12.7, omdat dit zo snel mogelijk in je lijf afgebroken wordt in onschuldige stofjes zodat dit snel kan worden afgevoerd. Dit is dus een verdediging van je lijf tegen het thyreoïdum.
Het is toch krankjorum, dat een lichaam zich moet verdedigen tegen de inname van deze onnatuurlijke pillen!
De FT4 dient nota bene om te zorgen voor een zorgvuldig evenwichtige T3-huishouding.
Maar diezelfde FT4 kan niets meer doen dan zichzelf terugtrekken uit dit oorlogsgebied, veroorzaakt door het thyreoïdum.

Dat is de reden van je lage FT4 en je veel lage TSH [12.7 - 0.03] in een mensenvreemde verhouding.
En dan van een spulletje thyreoïdum waarvan de hoeveelheid in een tablet/capsule wisselend is.

Levothyroxine is bij juist gebruik de enige stof die het hele schildkliermetabolisme van de mens zo goed als mogelijk nabootst.

Ik slik levothyroxine.
En ik voel me meestal best. Natuurlijk heb ik ook weleens wat. Dat ligt niet aan de levothyroxine.
Dat ligt soms aan een koutje, of aan een tijdelijke ongesteldheid door wat voor reden dan ook.

Jij bepaalt zelf wat je slikt.
Ik hoop dat je de juiste beslissingen neemt, en je lijf niet onnodig meer opzadelt met onregelmatige inname van schadelijke hoeveelheden stoffen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Hai Kiek,
Dankzij jouw rekensommetje ziet de ha dat ik overgedoseerd ben. Het was een fijn gesprek ik heb het forum genoemd zodoende kon ik hem de rekensom doorgeven. Voor nu eerst de overdosis kwijtraken en een maand 70 mg Thyreoidum nemen. Dan prikken het is lastig dat ik de vernieuwde Euthyrox niet verdroeg en de Thyrax ook niet goed beviel. Eerst nu alles tot rust brengen dan verder kijken. Ik heb er vertrouwen in. Verder druppels om de onrust en overprikkeling te verdrijven. Bedankt nogmaals Kiek ik heb weer houvast! Hartelijke groet Emma.
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

T3

Bericht door Norit »

Vraag aan Kiek

Goedemiddag Kiek,
Allereerst de allerbeste wensen voor 2022.
Ik ben Emma onder de naam Norit.
Je hebt mij in het verleden zo fijn geholpen.
Ik heb een probleem en wilde graag jou raad vragen .
Ik slik de Thyreoidum 90 mg (dierlijk schildklierhormoon). De laatste tijd heb ik het gevoel mijzelf steeds meer kwijt te raken. Veel heel veel stress kort lontje,angst en paniek. En enorm opgeblazen buik echt enorm en doodmoe.Kortom doorgaan en niet zeuren. Toch maar gevraagd check up bloedwaardes schildklier en cholestorol.
T4 : 10.8
TSH: 3.6
T3 7.1
T3 had ik speciaal gevraagd om te checken en cholestorol 8.2. waarvan LDL 5.3 en Tryglycerine 3.4
Ik weet niet of dit met de schildklier te maken heeft?
Ben ik nou overgedoseerd met die 90 Thyreoidum?
Als dat zo is hoe kom ik dan aan die hige TSH en lageT4 en hoge T3? Kan jij mij helpen met deze vraag?
Alles is begonnen met de nieuwe Euthyrox nov 2019. Thyrax daarna genomen heel duizelig kon niet meer staan en enorm opgeblazen vet gezicht afschuwelijk. Dus die durf ik niet meer. Er is qua artsen niemand die het weet. Alleen jou vertrouw ik nog. Ik hoop snel van je te horen.........:(.
Vr gr Emma (Norit)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3

Bericht door Kiek »

Hallo Emma,

Zou je de referentiewaarden van de FT4 en T3 van je lab kunnen opsnorren?
Dan krijg ik een idee van de betekenis van je schildklierwaarden.

Dag!
Kiek

PS: Je cholesterol heeft te maken met je vethuishouding.
Dat moet je zo snel mogelijk onder controle krijgen.
Krijg je hulp van je huisarts?

Zulke hoge chol-waarden worden niet geholpen met correctiemaatregelen van je schildklierwaarden.
Wel met een zeer grondige herziening van je voeding.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: T3 / Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Ik begrijp niet hoe ik de referentiewaarden kan zeggen.
Ik heb wel een uitdraai van de waardes van dacht 2019 tot nu toe.
Het erg vervelende is dat ik bij mijn ha praktijk niet terecht kan grrrrr......Elke dag zou de dr bellen nog niet gedaan. Maar als hij belt snapt hij niets van de materie :(. De assistente vroeg mij notabene slikt u medicatie voor de schildklier? Elke 2 mnd vraag ik recept! Aan haar wel te verstaan slikt u de medicatie wel? Ik zei kijk eens in mijn dossier :(. De enige ben jij die mij kan helpen ben jij zo voelt dat.......
Kan je mij zeggen wat referentie waarden zijn?
Vr gr Emma
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3 / Vraag Thyreoidum

Bericht door Kiek »

Referentiewaarden zijn de normaalwaarden zoals vastgesteld door de medewerkers van het laboratorium waar je bloed wordt gecheckt.
Ieder merk meetmachine heeft z'n eigen instellingen en methoden om waarden te meten.
Deze waarden kunnen daarom per lab flink verschillen.

Je kunt het lab bellen dat jouw bloed onderzoekt, en vragen naar de referentiewaarden van de TSH en FT4 en FT3 en/of T3.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: T3 / Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Ik heb gebeld over de referentiewaarden.
Deze zijn : T4 :10 -26
TSH: 0.27 -4.2
T3: 1.3 - 3.1.
Hoop dat het jou iets zegt......
Hartelijke groet Emma.
Plaats reactie