Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lin93
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2021, 11:00

Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Bericht door Lin93 »

Hoi, ik ben Lin, 29 jaar en heb sinds 2011 hashimoto. Ben na een heel traject met huisarts (die mij heel lang met klachten heeft laten rondlopen voordat ik werd doorverwezen) uiteindelijk gediagnosticeerd door de endocrinoloog met hashimoto.

De huidige instelling cytomel (12,5 mcg) en levothyroxine (88 mcg).
Recente waarde (paar dagen geleden) is TSH is 0,3 en FT4 16,9.
Daarnaast heb ik een b12 tekort en hier ook injecties voor sinds 2014. De oorzaak is ook auto immuun.

Ik ken periodes van een aanhoudende honger en een pijn hierdoor in mijn buik. Dit was dan een dag en trok weer weg.

Heb nu de afgelopen twee maanden continu honger, misselijk, maagpijn. En een gekke neiging om mijn been telkens te bewegen/onrustig. Wanneer ik niets/amper iets doe op een dag dan is dit er allemaal ook maar minder heftig. Zodra ik een stuk ga wandelen of sporten is het na een minuut of tien klaar, trek ik de misselijkheid, maagzuur die dan ontstaat en hongerpijn niet meer.

Ben benieuwd of mensen dit herkennen.

Over een maand kan ik weer terecht bij de endocrinoloog waar ik tien jaar geleden ben geweest. Mijn huisarts wilde meteen stoppen met de cytomel, toen ik aangaf dat niet te zien zitten wilde de huisarts de levothyroxine naar beneden doen. Heb aangegeven dat ik terug wil naar de endocrinoloog, gelukkig is dit in gang gezet.

Merk dat ik mij erg unhappy voel, vind het heel zwaar om mijn dagelijkse dingen te doen terwijl ik mij zo voel. Ik heb een lieve, empathische partner en omgeving maar merk dat ik mij schuldig voel dat ik nu niet zoveel waard ben :| vind mijn werk super leuk en zie het dan ook niet zitten om mij gedeeltelijk of helemaal ziek te melden... Alhoewel ik voel dat dit wel beter is. Alleen het idee al dat ik veel thuis moet zitten trek ik niet :(
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Bericht door Kiek »

Welkom op het forum, Lin!

Je was nog jong toen je schildklier er de brui aan gaf.
En nu heb je een vervelend hongergevoel.
Zijn er meer mensen in je familie met schildklierkwalen?
Je TSH/FT4-waarden zijn momenteel 0.3 mU/l - 16.9 pmol/l met een dosis van 12.5 µg LT3 en 88 µg LT4.

Je waarden laten zien dat je teveel schildklierhormoon slikt.
Ga je altijd naar hetzelfde lab? Op dezelfde tijd?
Ca. 24 uur na laatste levothyroxine-/liothyroninedosis?

Hongergevoel en schildklier associeer ik met een hyperthyreoïdie, een teveel aan schildklierhormoon in je lijf.
Het blijkt dat 1/3 van de mensen met een actieve hyperthyreoïdie een toegenomen eetlust heeft.

Buiten de schildklier hebben mensen met een teveel aan bijnierhormoon (cortisol) zoals bij de ziekte van Cushing ook last van een hongergevoel.
Terwijl een tekort aan bijnierhormoon (Addison) een onbedwingbare honger kan geven naar zoutproducten.

Op Google lees ik dat bij mensen met overgewicht de hormoonhuishouding ook vaak uit balans is, waardoor hongeraanvallen.
Ik weet niet of je iets herkent.

Je zou je hoeveelheid schildklierpillen eens kunnen heroverwegen.
Misschien heeft dat te maken met je vervelend-voelen.

Sterkte, en
met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lin93
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2021, 11:00

Re: Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Bericht door Lin93 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie, fijn dat je mee wil denken. Inmiddels werk ik halve dagen, heb teveel last van de klachten en inmiddels hierdoor ook vermoeidheid.

Het klopt dat het in de familie zit, mijn moeder heeft ook hashimoto (altijd goed ingesteld, amper klachten). Gelukkig heb ik geen overgewicht, ik sport en eet gezond. Het sporten lukt helaas de afgelopen drie maanden niet meer door de klachten die ik heb.
Yes, ik prik altijd 's ochtends en nuchter.

Vanmiddag heb ik de endocrinoloog gesproken, schildklier waarde is niet geprikt (vorige waarde wordt aangehouden) verder geen bijzonderheden alleen een vitamine D tekort (ik neem al een aantal jaren d cura 25.000 ie, één keer in de maand, desondanks een tekort).

Het was geen prettig gesprek, vitamine D suppletie ziet de arts niet als een oplossing, studies wijzen uit dat dit geen effect heeft bij een tekort.
Schildklier medicatie aanpassen ook niet, verwacht de arts geen effect bij.
Verder onderzoek doen ziet de arts niet zitten, wil niet in een 'diagnose loop' komen.
Ik moet bewegen opbouwen en aan mindfulness gaan doen....

Terwijl ik aan yoga doe, halve dagen werk en elke dag probeer te wandelen ondanks dat ik mij niet goed voel.

Volgens de arts komt vermoeidheid bij jonge vrouwen vaak voor zonder aanwijsbare oorzaak. Warmer weer zal mij goed doen...

Voel mij niet serieus genomen en werd enorm overstuur tijdens dit gesprek, had het niet verwacht aangezien ik jaren geleden erg veel heb gehad aan deze arts en jarenlang mij dus goed gevoeld heb (fulltime kunnen werken, twee keer in de werk sporten, afspreken vrienden enz...)

Er staat nu voor volgende week een telefonische afspraak aangezien ik eerder heb aangegeven dat wij graag kinderen willen. De arts wilde gaan beginnen met afbouwen van de cytomel, alleen zie ik dit allemaal nu niet zitten met hoe ik mij voel.

Voor mij staat deze wens dus on hold, ik wil mij eerst beter voelen, alleen kom ik dus zo niet verder.

Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken en denken wat wijsheid nu is. Ik weet het allemaal even niet meer
Bijlagen
Screenshot_2022-02-18-19-40-04-129_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-02-18-19-40-04-129_com.android.chrome.jpg (42.87 KiB) 2235 keer bekeken
Screenshot_2022-02-18-19-39-58-246_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-02-18-19-39-58-246_com.android.chrome.jpg (26.02 KiB) 2235 keer bekeken
Screenshot_2022-02-18-19-42-52-077_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-02-18-19-42-52-077_com.android.chrome.jpg (20.66 KiB) 2235 keer bekeken
Lin93
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2021, 11:00

Re: Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Bericht door Lin93 »

Krijg niet alle uitslagen in één bericht, hierbij de rest
Bijlagen
Screenshot_2022-02-18-19-40-17-349_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-02-18-19-40-17-349_com.android.chrome.jpg (25.98 KiB) 2234 keer bekeken
Screenshot_2022-02-18-19-40-11-663_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-02-18-19-40-11-663_com.android.chrome.jpg (37.23 KiB) 2234 keer bekeken
Screenshot_2022-02-18-19-40-07-868_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-02-18-19-40-07-868_com.android.chrome.jpg (45.9 KiB) 2234 keer bekeken
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Bericht door laura »

Lin93 schreef: 18 feb 2022, 19:35 Er staat nu voor volgende week een telefonische afspraak aangezien ik eerder heb aangegeven dat wij graag kinderen willen. De arts wilde gaan beginnen met afbouwen van de cytomel, alleen zie ik dit allemaal nu niet zitten met hoe ik mij voel.
hallo Lin,

Bij een zwangerschap wordt een behandeling met levothyroxine en cytomel afgeraden.
Terecht dat de arts dan wil beginnen met afbouwen van de cytomel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Lin93
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2021, 11:00

Re: Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Bericht door Lin93 »

Hoi Laura,
Ja daar ben ik sinds het gebruik van cytomel van op de hoogte. Alleen voelt het afbouwen nu niet prettig aangezien ik mij dus niet goed voel. Zwanger raken al helemaal niet...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Herkenbaar? Hashimoto en misselijk, maagpijn,honger

Bericht door Kiek »

Hoi Lin,

Omdat je lichaam aangeeft dat je teveel schildklierhormoon gebruikt (TSH 0.3), is het best dat je gewoon stopt met je Cytomel.
Dan krijgt je lijf tenminste weer meer rust.
En jij minder spierpijn.

Verander niets aan je levothyroxine.
Het resultaat zal zijn dat je FT4 mogelijk ietsje zal stijgen, zonder wijziging van dosis.
En dat is de bedoeling.
Dus geen artificiële T3, maar gewoon je lijf rust geven, door je cellen zelf te laten beslissen wanneer, waar en hoeveel T3 er aangemaakt wordt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie