Heel angstig vanwege knobbel op echo

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Maryke37
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2022, 14:52

Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door Maryke37 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, Maryke, 37 jaar.

Vorige week heb ik een echo laten maken van mijn hals waarbij per toeval 2 knobbeltjes op mijn schildklier werden ontdekt; 1 knobbeltje wat er verdacht uit zag en 1,5 cm in doorsnee was, het andere knobbeltje zag er rustig uit en was veel kleiner nog. Ik heb verder geen klachten en de echo was ook niet gericht op de schildklier, het is dus echt per toeval ontdekt. Daarnaast is 3 maanden terug mijn TSH gemeten en dat was prima. De radioloog gaf aan de verdachte knobbel te classificeren als een TIRADS 5 en daarom een punctie te willen verrichten. Ik heb morgen de punctie en dan waarschijnlijk een dag later de uitslag. Omdat ik bij een privekliniek ben geweest gaat het gelukkig heel snel allemaal ☺

Maar.... ondertussen.... ik maak mezelf volledig gek 😬 Ik zit aan de allerzwartste scenario's te denken en het lukt me gewoon niet om rustig te blijven. Met name de TIRADS 5 classificatie maakt me heel bang. Na het overlijden van mijn moeder door keelkanker, een paar jaar geleden, ben ik een enorme hypochonder geworden. Zelf ziek worden en doodgaan is dan ook mijn grootste nachtmerrie.

Ik begrijp heel goed dat tot ik de uitslag van de punctie heb of eventueel verdere onderzoeken niemand iets 100% kan uitsluiten of bevestigen. Maar misschien kan iemand mij helpen met relativeren/het delen van een zelfde ervaring of een geruststelling?

Heel erg bedankt alvast 🙏🙏
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door Kiek »

Hallo Maryke, welkom!


Gelukkig word je snel geholpen met de ontmaskering van je schildklierknobbel!
Heb je al een MRI gehad?
Of is een echo ook al voldoende?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maryke37
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2022, 14:52

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door Maryke37 »

Hi Kiek,

Ik heb een echo gehad. Op basis van de echo wordt er gedacht aan een TIRAD 5 classificatie. Vandaag heb ik een punctie gehad (die gelukkig heel erg mee viel) en op basis daarvan weten we dan of de cellen goed of kwaadaardig zijn. Ik ben alleen zo verschrikkelijk bang 🙈 Ik lees overal dat het in bijna alle gevallen goed te behandelen is, ik heb geen klachten, m'n hals en klieren zien er verder goed uit, het is per toeval ontdekt. Dus rationeel weet ik wel dat ik even rustig moet blijven. Maar m'n gedachten gaan gewoon met me aan de haal. Elke relativering of geruststelling is dus welkom 🙏
LinLin
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022, 20:45

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door LinLin »

Hoi Maryke,
Herkenbaar hoor, ik schoot ook helemaal in paniek toen ik doorgestuurd werd voor echo. Het is heel spannend en het wachten op uitslag duurde allemaal zo lang.
Mijn vader is aantal jaar geleden ook aan keelkanker gestorven dus net wat jij zegt daarna sta je niet meer zo onbezonnen in het leven.
Wanneer krijg je de uitslag? Fijn dat de punctie meeviel dan heb je dat alvast maar gehad. Ik vond het zelf ook wel meevallen, beetje gek gevoel zo vlakbij je keel dat wel. Tegen mij werd ook gezegd zowel door huisarts als internist, mocht het fout zijn dan is het heel goed te behandelen! Laat je t nog even weten?
Groetjes Lin
Maryke37
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2022, 14:52

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door Maryke37 »

Hoi Lin,

Fijn om te horen dat mijn gevoel herkenbaar is. Gelukkig zijn de meeste mensen in mijn omgeving vrij nuchter, dus dat is een fijne tegenhanger ;) Wat is er bij jou uit de echo en punctie gekomen?

Mijn huisarts heeft precies hetzelfde gezegd en me ook geadviseerd om naar m'n eigen woorden te luisteren waarin ik het rationeel bekijk. Maar oooooooooh dat ellendige gevoel, die "wat als" angst, ik kan het niet uitzetten.

En idd omdat ik destijds met m'n moeder aardig wat ziekte-ellende heb meegemaakt is dat mijn grootste schrikbeeld 🙈
LinLin
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022, 20:45

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door LinLin »

Hoi maryke,
Bij mij is het n solide nodus v 2.6 bij 3 cm tirads 3 en punctie goedaardig. Volgens internist goed te beoordelen maar later in verslag patholoog stond beperkt beoordeelbaar vanwege weinig celmateriaal. Wel goedaardig weefsel.
Dus ja dit is nu n klein jaar geleden en heb n half jaar geleden nog n controle echo gehad. Nog n mini nodus van 5mm wat meer n cyste was. Volgens internist niks bijzonders en alles rustig en terug bij klachten of snelle groei. Dus al met al ook niet 100% gerustgesteld. Wil er zicht op blijven houden dus over tijdje nog maar eens echo aanvragen.
Het liefst had ik hem er maar uit maar volgens internist gaan ze dit echt niet zomaar doen..
Dessaia
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2022, 20:24

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door Dessaia »

Hoi Maryke, wat spannend allemaal! Hoe is het nu met je?
MamaShanti
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2022, 20:23

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door MamaShanti »

Dag Maryke

ik heb hier hetzelfde gevoel. Je bent dus niet alleen!

Succes!
Sandra1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2023, 08:31

Re: Heel angstig vanwege knobbel op echo

Bericht door Sandra1986 »

Hi ,

Erg benieuwd wat je uitslag was en of alles ok is
Plaats reactie