zwanger worden, hormoonwaardes

Maud06
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2021, 14:15

zwanger worden, hormoonwaardes

Bericht door Maud06 »

Goedenavond,

Ik zal me even kort voorstellen: mijn naam is Maud, 29 jaar. Eind 2019 heb ik mijn eerste kind gekregen. Op het moment zijn wij iets meer dan een jaar bezig voor een tweede.

In februari 2021 kreeg ik klachten, die bestonden uit duizeligheid, licht gevoel in het hoofd, aankomen, koude, en een menstruatie die steeds lichter werd.
Na (nuchter) bloedonderzoek bleek mijn TSH verhoogd: 4,3. De andere schildklierhormonen waren allemaal in orde. Advies: over een paar maanden weer prikken. Dus eind juli 2021 weer geprikt, ook op anti-TPO, deze was beneden de 25 IE/ml dus negatief. TSH 2,6. Advies wederom: niets doen.

Vanaf november 2020 proberen wij weer zwanger te worden. In september 2021 een vroege miskraam gehad (chemische zwangerschap). Sinds oktober 2021 heb ik melkvloed uit beide borsten, niet zwanger, en borstvoeding geef ik anderhalf jaar niet meer. Weer terug naar de huisarts in januari 2022 en e.e.a. is wederom nuchter geprikt (tijdens mijn menstruatie):

FSH 6,3
LH 5,4
Oestradiol 81
Progesteron 2,1
Prolactine 0,3 (normaalwaarde volgens lab 0.04 - 0.53)
TSH 2,7 (normaalwaarde volgens lab 0.4 - 4.0)

Niet opnieuw geprikt op antistoffen. Dit lab schijnt besloten te hebben om de overige schildklierhormonen niet te onderzoeken omdat de TSH niet afwijkend genoeg is.

Conclusie huisarts: normale waarden. Dat ik niet zwanger wordt, of die melkborsten, kan ze niet goed verklaren. Bovendien ben ik wel heel pril zwanger geweest in 2021. Desondanks vraag ik me af of deze TSH-waarde toch invloed heeft op mijn zwangerschapskansen, maar zeuren wil ik ook niet. Hoe te handelen, iemand tips of ervaringen?
Plaats reactie