Schildklierwaarde en kinderwens

Plaats reactie
Lalalolly
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2022, 10:23

Schildklierwaarde en kinderwens

Bericht door Lalalolly »

Hoi iedereen,

Laatst heb ik mijn schildklierwaarde laten prikken, enkel TSH, op eigen initiatief. Hier kwam 3,35 uit. Na internet wat te hebben afgestruind ben ik wat ongerust. Mijn vriend en ik zijn net begonnen om een kindje te krijgen. Nu las ik dat een waarde van tot 2,5 ideaal is. Nu zit ik met mijn 3,35 hier toch wat boven, maar ik zit nog wel gewoon binnen de normaalwaarde. Kan iemand mij hier wat meer uitleg over geven? Betekent dit dat ik nu moeilijker zwanger wordt/meer kans heb op miskraam?
En hoe krijg je je schildklier naar beneden zonder medicatie?

Bedankt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklierwaarde en kinderwens

Bericht door Kiek »

Welkom!

Bij een hoognormale TSH zou er een mogelijkheid zijn dat je FT4 voor jou te laag is.
Maar dat hoeft niet.
TSH reageert op de hoogte van de FT4.

Je schildklierhormonen hebben een dag- en nachtritme:
gemiddeld 's nachts de hoogste TSH, en het laagst aan het eind van de middag.

Op welke tijd zijn jouw waarden geprikt?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lalalolly
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2022, 10:23

Re: Schildklierwaarde en kinderwens

Bericht door Lalalolly »

Hoi Kiek,

Dank voor je reactie.
Dus als ik het goed begrijp dan is 3,35 wellicht prima als dit in combinatie met T4 in balans is?
Helaas weet ik mijn T4 waarde dus niet.
Ik had geprikt op een nuchtere maag, rond 8 uur ongeveer.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklierwaarde en kinderwens

Bericht door Kiek »

Omdat in de vroege ochtend veel TSH's nog profiteren van de nachtelijke grote hoogten - uitsluitend bij mensen die niet afhankelijk zijn van levothyroxinepillen - zou een TSH van 3.35 mU/l om 08.00 uur nog een normale waarde kunnen zijn.

Mensen die levothyroxine slikken hebben een 'slikritme': een lagere TSH een uurtje na het slikken. Naarmate de ochtend vordert stijgt de TSH weer.

Het is belangrijk deze twee verschillende dynamieken te onderscheiden, om de waarden te leren lezen en begrijpen.

Heb je familie met schildklierkwalen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lalalolly
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2022, 10:23

Re: Schildklierwaarde en kinderwens

Bericht door Lalalolly »

Aha duidelijk.
Ik zag trouwens op youtube een filmpje voorbij komen dat het niet nodig is om medicatie te slikken bij een hoog-normale waarde indien je zwanger wilt worden. Dit verschilt denk ik ook per arts.

Er zijn verder geen schildklierproblemen binnen mijn familie bekend.
Plaats reactie