Manons schildklier werkt te snel

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Manon199131
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2022, 17:59

Manons schildklier werkt te snel

Bericht door Manon199131 »

Dag,

Graag stel ik mezelf even voor en ik hoop dat ik wat gerustgesteld kan worden.
Mijn naam is Manon en ik ben 31 jaar. Moeder van 2 kindjes. Jongste kindje 8 maanden.

Op 14 januari heb ik mijn boosterprik gehad. Direct hierna kreeg ik last van hartkloppingen en een onrustig gevoel. Een aantal dagen had ik een positieve zelftest in mijn hand, Corona dus. Griepachtig geweest, verkouden, maar vooral een belachelijk snelle hartslag van soms wel 140 (in rust). Twee keer mee naar de huisarts geweest. En de tweede keer is er bloed geprikt voor oa mijn schildklier.

Uitslag: schildklier werkt te snel. Bloedwaarden TSH kleiner dan 0,01 en vrije T4 (zeg ik dat goed?) is 33,9.
Volgende week vrijdag mag ik naar de internist. Zijn er meer mensen met soortgelijke situaties? Ik maak mezelf helemaal gek inmiddels. Ook bang dat het eventueel iets “kwaadaardigs” is. Idee om dit te denken heb ik verder niet. Schildklier is niet vergroot en voel verder ook geen knobbels daar.

Ik weet dat jullie geen artsen zijn. Maar ik heb wel gelezen dat er voldoende kennis is over schildklieraandoeningen. Kan het zo zijn dat mijn waardes zo verstoord zijn door een ontsteking tgv Corona? Of kan een infectie de ziekte van Graves aanwakkeren?
Manon199131
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2022, 17:59

Re: Voorstellen

Bericht door Manon199131 »

Oja handig om erbij te vermelden is dat ik niet alleen een hoge hartslag heb maar een heel breed scala aan klachten zoals: opgejaagd gevoel, onrustig, trillerig van binnen, depressieve gevoelens, dood moe, slap op de benen, haaruitval, afvallen
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Voorstellen

Bericht door elizabeth27 »

Hoi manon,

Een te snel werkende schildklier zet je hele lijf op speed en ook je psyche krijgt er een tik van. Snap dat je schrikt als je zo 'n diagnose krijgt. Gelukkig mag je al snel naar 't ziekenhuis voor verder onderzoek.
Lees je vooral goed in, hier op het forum lees je al veel verhalen en informatie. Sterkte met alles!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door laura »

Welkom Manon,

Fijn dat je snel terecht kunt bij de internist.
Het zou de ziekte van graves kunnen zijn.
Ook zou het een schildklierontsteking kunnen zijn.

Je hoeft jezelf niet gek te maken.
Het kan heel goed een gevolg zijn het teveel aan schildklierhormoon in je lijf.

Misschien heb je hier iets aan: https://schildkliertje.blogspot.com/p/h ... oidie.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Manon199131
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2022, 17:59

Re: Voorstellen

Bericht door Manon199131 »

Bedankt voor jullie reactie(s). Ik heb inmiddels al veel rondgekeken op het forum. Ook bedankt voor de link.
Manon199131
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2022, 17:59

Re: Voorstellen

Bericht door Manon199131 »

Oké ik hoop dat iemand wil reageren en ik snap dat jullie geen arts zijn..
Vandaag alvast bloed laten prikken voor afspraak internist aanstaande vrijdag. Ik zie dat mijn Vrije T4 in een week tijd wéér hoger is geworden. Wat zou dit kunnen betekenen? Zegt dit iets over de ernst?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door laura »

hoi Manon,

Maak je maar geen zorgen, het komt allemaal op z'n pootjes terecht.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Manon199131
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2022, 17:59

Re: Voorstellen

Bericht door Manon199131 »

Dank voor je reactie Laura. Ik zou willen dat mijn hoofd een beetje zou meewerken. Wat kun je je toch slecht voelen van zo’n hyper actieve schildklier. Nooit geweten!
Er is ook geprikt op antistoffen TPO. Weet jij hoelang de uitslag hier doorgaans van duurt?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door laura »

Het is bij mij jaren geleden, maar ik voelde me toen ook waardeloos.
Is er niet geprikt op tsh-receptor antistoffen (TSI)?
Dat zou je verwachten als er mogelijk sprake is van graves.
Ik weet niet hoe lang het duurt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Manon199131
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2022, 17:59

Re: Voorstellen

Bericht door Manon199131 »

Ja er is inderdaad geprikt op “ TSH receptor antistoffen”. Ik zei het niet goed!
Plaats reactie