RFA bij goedaardige Nodule

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Rony1974
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2022, 11:55

RFA bij goedaardige Nodule

Bericht door Rony1974 »

Hey iedereen!

Zoals reeds in eerdere berichten werd bij mij en spongeformige nodule gevonden van 2,7 x 1.4.

Na punctie blijkt deze goedaardig maar ik voel wel de druk in mijn hals en heb hier tocg wel last van.

Chirurg wou wel opereren, maar vond de nodule te klein en de risico te groot om de operatie uit te voeren.

Hij is heel ervaren in Belgie, maar waarschuwde wel Voor complicaties zoals stembanden, maar ook levenslang slikken van hormoon, zelfs bij halve verwijdering.

Nu lees ik hier en daar (voornamelijk in NL) over RFA.
Dit lijkt moj voor mij een goeie maar ook veilige oplossing.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

Maar ook welke ziekenhuizen dit in Belgie aanbieden? Ik vond er namelijk geen.

Kan je als Belgische patient zomaas bv. In NL terecht voor deze behandeling?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: RFA bij goedaardige Nodule

Bericht door Kiek »

Hallo Rony,

Je laat je natuurlijk niet een stuk uit je schildklier snijden als dat niet noodzakelijk is.
Het is een ingewikkeld en bloedrijk gebied.

Als je nodus een stukje weefsel is, zoals men wel vaker een flubber hier en daar heeft, en je wilt er per se vanaf, dan zou je misschien het UZ in Gent kunnen bellen.
Zij weten vast wel raad!
Het UZ in Brussel reageert niet op de zoekterm ablatie schildklier. En Leuven evenmin. Ze doen beiden wel ablatie bij hartritmestoornissen, en dat is andere koek.

https://www.uzgent.be/patient/zoek-een- ... ne-tumoren

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie