Al 4 weken niet geslapen, terwijl TSH verhoogd is

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Al 4 weken niet geslapen, terwijl TSH verhoogd is

Bericht door marvel »

Hey,
Ik hoop dat iemand me kan adviseren want ik begin redelijk radeloos te worden. Ik heb heel vaak vage klachten sinds mijn schildklierproblemen maar deze is tot nu toe wel de verschrikkelijkste.

Sinds vier weken heb ik geen goede nacht meer gehad, zodra ik begin met inslapen word ik wakker waar mijn diepe slaap zou moeten beginnen (zo'n 1,5u nadat ik naar bed ga). Vanaf dan lig ik echt uren tussen half-wakker en klaar-wakker en val ik zo rond een uur of 3 tot een uur of 6 in een hele lichte slaap (incl knarsetanden).

Ik voel me totaal niet uitgerust en ik begin het nu echt aan alles te merken. Andere klachten die ik nu ook heb en ik weet niet of het gevolg is of een mede klacht: opgezwollen keelklieren (last met slikken); constant honger, maar misselijk na het eten, vaker ontlastig maar andere substantie, sterkere geur urine, overal spierpijn terwijl ik niet meer kan sporten, hartkloppingen, vaker hoofdpijn.

Ik ben uiteraard naar de huisarts geweest en we dachten meteen dat ik hyperde (sinds 2011 graves; jodium in 2013). Helaas bleek mijn TSH juist 4,7 te zijn. Nu heb ik altijd een vrij hoge TSH gehad (normaal tussen 3 en 4,4), deze valt wel echt buiten de normaalwaarden.
We hebben besloten nog even niets aan te passen en over 4 weken weer te checken maar ik durf eigenlijk niet mijn dosering te verhogen nu ik niet meer slaap.

Hij heeft me slaappillen mee gegeven maar ik wil ze het liefst echt niet nemen. Verdere info: Ik heb geen stress behalve dat ik me nu echt zorgen begin te maken om mijn gezondheid en dat houdt me wel bezig, ik doe aan mindfullness voor het slapen, drink geen alcohol, caffeine en rook niet.

Verder heb ik eind januari mijn booster gehad maar toch 3 weken geleden ook corona gehad. Ik kan me wellicht voorstellen dat dit een aanslag is geweest op mijn hormoonhuishouding oid (was ook 2 weken overtijd).

Ik ben dus vooral eigenlijk benieuwd of dit herkenbaar is voor mensen, dat ik dus eigenlijk tegengestelde klachten ervaar dan mijn waarden aangeven. En op welke moet ik afgaan?

Alvast bedankt voor reacties!
Groetjes Marleen
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Al 4 weken niet geslapen, terwijl TSH verhoogd is

Bericht door Kiek »

Hallo Marleen,

Aan je oudere reeksen waarden te zien, lijkt deze TSH bij jou niet verhoogd te zijn.
Je oudere TSH's variëren van ca. 3 tot 6.8 mU/l, met FT4's in de buurt van de 18 à 20 pmol/l.
Vrijwel altijd TSH's die net boven de normaalwaarden uitpiepen.

Misschien gebruik je medicijnen met invloed op je schildklierhuishouding?
Misschien is aan die kant iets veranderd?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Al 4 weken niet geslapen, terwijl TSH verhoogd is

Bericht door Treeske »

Hallo Marleen,

Je schrijft:
Ik ben dus vooral eigenlijk benieuwd of dit herkenbaar is voor mensen, dat ik dus eigenlijk tegengestelde klachten ervaar dan mijn waarden aangeven. En op welke moet ik afgaan?
De ervaring heeft me geleerd dat ik niet kan afgaan op mijn klachten wat betreft onder- of overdosering.
Het is me regelmatig overkomen dat de bloedwaarden precies het tegenovergestelde vertelden, dan dat ik n.a.v. mijn klachten verwachtte.
Zo heb/had ik bijvoorbeeld last van paniekgevoelens en aanvallen van een hoge en onregelmatige hartslag bij onderdosering.
Ik heb dus moeten leren om te verhogen en te verlagen n.a.v. de bloedwaarden, ook al gaat dat soms tegen mijn gevoel in.

Het slaappatroon dat jij beschrijft herken ik uit de tijd dat ik nog geen medicatie kreeg voor de schildklier en het eerste halfjaar dat ik nog aan het instellen was hiermee, dus een periode waarin ik nog (behoorlijk) hypo was. Maar omdat ik ongeveer in dezelfde tijd dat ik goede schildklierwaarden bereikte ook een behandeling startte voor mijn b12-tekort, kan ik achteraf niet met zekerheid zeggen wat het is geweest dat het heeft verbeterd. :?

Ik kan me voorstellen dat de Corona nog een nasleep heeft dus nu even niets veranderen lijkt mij een goed besluit.
Als je over 4 weken nog steeds een te hoge TSH hebt voor jouw doen, zou je voorzichtig wat kunnen verhogen.

Groet,
Treeske
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Al 4 weken niet geslapen, terwijl TSH verhoogd is

Bericht door marvel »

Hoi Treeske,

Dank voor je reactie. Ik had net vandaag gedacht misschien toch iets af te schalen met medicatie en dus op de klachten af te gaan ipv op de bloedwaarden maar dankzij jouw bericht toch nog maar even niet doen dan. Ik heb ook ooit een B12 tekort gehad en toen 3 nachten niet geslapen maar dit keer was mijn B12 in orde (net als overigens alle andere bloedwaarden die werden gecheckt). Dus ik kan ook echt geen andere oorzaak bedenken.

Het voelt inderdaad enorm gek om af te gaan op een langzaam werkende schildklier omdat ik naast de slapeloosheid ook het gevoel heb dat ik iets afval en dat ik constant honger heb. Snachts ook het gevoel van hartkloppingen en ik heb het vaker warm/heet. Ook mijn omgeving zegt me dat ze me herkennen van mijn hyper tijd dus allemaal heel erg gek.

@Kiek, dank voor je reactie. Ik heb geen onderliggende klachten. slik ook geen andere medicatie. Alle standaard bloedwaarden werden gecheckt en verder was alles goed. Er is dus niets wat er op wijst dat er iets anders aan de hand zou kunnen zijn.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Al 4 weken niet geslapen, terwijl TSH verhoogd is

Bericht door Kiek »

Ik herken dit na een opvlammende Sk na vaccinatie. Heeft 4mnd geduurd.

Wat is een opvlammende schildklier?
Hoe objectiveer je zoiets?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie