Hartkloppingen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Hartkloppingen

Bericht door Pomtips »

Niet buitensporig inderdaad maar op het randje van normaalwaarden tsh (of net erover) en genoeg subklinish hypo om duidelijke hypo klachten van te hebben. En dat een ander geen klachten heeft met zulke waarden zegt niets over jou. Arts moet kijken naar waarden+klachten patiënt. Niet alleen naar waarden.

Hoeveel je méér nodig hebt is moeilijk te zeggen. Afhankelijk van hoe scherp je reageert op levothyroxine. Of je nog restwerking van je schildklier hebt en in welke mate, of dat je aan block&replace zit (levothyroxine+strumazol bij ziekte van Graves).

Je kunt het niet veiliger ophogen dan komende periode elke dag 6,25mcg extra te nemen (kwart van 25mcg of om de dag 12,5mcg) als je vrees hebt dat je scherp reageert op meer levothyroxine. Kans is ook aanwezig dat je daar te weinig van merkt of het geduld niet hebt om lang te wachten tot je je beter voelt. Je kunt dus ook voor elke dag 12,5 extra gaan komende 6-8 weken. Daarna weer bloed prikken en kijken hoe je je voelt. Of elke dag 25mcg extra. Twee dagen iets meer innemen merk je praktisch niets van. Pas als je een week of 2 a 3 structureel meer inneemt, begin je iets van een (positief) effect te merken. Althans, bij mij werkt dat zo.

Let op, jij spreekt hierboven over mg en ik over mcg. Dus 0,75mg is 75mcg, 0,25mg is 25mcg en 0,12mg is 12,5mcg.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Chantal72
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jan 2022, 12:57

Re: Hartkloppingen

Bericht door Chantal72 »

Dank je wel voor de duidelijke uitleg.
Ik ga het met 12,5 proberen.
Fijne dag !
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Pomtips schrijft:
Hoeveel je méér nodig hebt is moeilijk te zeggen. Afhankelijk van hoe scherp je reageert op levothyroxine. Of je nog restwerking van je schildklier hebt en in welke mate,

De dosering voor een goede instelling van je hoeveelheid levothyroxine is niet afhankelijk van de restwerking.
Met de waarden ben je in staat om uit te vinden op welke FT4/TSH je min of meer terecht moet komen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Chantal72
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jan 2022, 12:57

Re: Hartkloppingen

Bericht door Chantal72 »

Ik ben niet meer gaan gebruiken.
Internist raadde aan bij 0,75 mcg te blijven.
Tsh is inmiddels van 5,5 naar 2,5 gegaan.
Voel me nog niet goed.
Last van hersenmist, trage hartslag en juist snelle hartslag in mijn slaap.
Het maakt me best angstig allemaal.
Volgende week word er geprikt op cortisol, kijken of mijn bijnieren uitgeput zijn.
Chantal72
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jan 2022, 12:57

Re: Hartkloppingen

Bericht door Chantal72 »

Ophogen zou weer tot hyper kunnen leiden.
Bedankt voor je reactie.
Chantal72
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jan 2022, 12:57

Re: Hartkloppingen

Bericht door Chantal72 »

Drie weken geleden
Tsh 5.50
Vrij t4 17.5
T3 1.7
Maandag geprikt
Tsh 2.50
Vrij t4 17.9
T3 -

Wat zegt dit?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Wat zegt dit?
Flink ongestructureerd gefladder, nauwelijks samenhang.
Kijk maar op het plaatje.
Je twee laatste waarden maken samen een abnormaal steile verticale lijn. (Niet zichtbaar gemaakt op de tekening).

Misschien komt dat omdat je prik-uitgangspositie [zelfde tijd en altijd 24 uur na laatste levothyr.] nog steeds varieert?
Of misschien produceert je schildklier zelf nog een boel? Misschien onregelmatig?
Zolang de hoeveelheid levothyroxine de natuurlijke productiecapaciteit van je schildklier niet overstijgt, blijft het in elke met levothyroxine gecorrigeerde schildklierhuishouding een ratjetoe.
Bijlagen
Chantal72April2022.jpg
Chantal72April2022.jpg (38.56 KiB) 1985 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Chantal72
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jan 2022, 12:57

Re: Hartkloppingen

Bericht door Chantal72 »

Zo voelt het ook Kiek.
Dankjewel voor je reactie.
Prikken is nuchter en op dezelfde tijd gedaan.
Mijn hart gaat soms heel traag, dan weer snel.
Slapen is een ramp.
In mei weer naar de internist, maar dat voelt voor mij zo ver weg.
Wat zou jij doen?
Chantal72
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jan 2022, 12:57

Re: Hartkloppingen

Bericht door Chantal72 »

Toch overleggen met internist over ophogen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Je schrijft eerder dat je gecheckt wordt op de ziekte van Addison, bijnieren.
Daar zal vast een reden voor zijn.
Ik denk dat je behandelaar de uitslag zal willen afwachten voordat je ook maar iets aan je eventuele levothyroxinedosis wijzigt.
Heeft de man/vrouw je dat niet gezegd?

Op welke tijd zijn je laatste schildklierwaarden geprikt?
Zelfde lab?
's Ochtends vroeg?
Nuchter?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie