Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Eizzil29 »

Pomtips schreef: 01 apr 2022, 16:43 Ook alopecia kan voorkomen bij Graves. Inmiddels heb ik heel veel diffuus haarverlies (gehad) maar bij mij is het in eerste instantie begonnen met een kale plek. Volgens mij is dit mogelijk ook een auto-immuun reactie en komt dit vaker voor als je Graves nog onbehandeld is of bij het instellen op hormonen / starten met strumazol.
ik kreeg de diagnose van graves in 2000. het is wel behandeld. ik denk dat dat niet het oorzak is bij mij.
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Eizzil29 »

even een update.

sinds ik op de omeprazole ben, is dat gevoel dat ik mijn keel moet schrappen wel verbeterd. ik ben nu gestopt van de omeprazole. het is verbeterd, maar er is nog een onduidelijk gevoel in mijn keel dat er niet was sinds de tirosint dosering verlaagd was in april vorige jaar. dat gevoel kan ik niet goed beschrijven. misschien een vaag, onduidelijk kriebel of brandend gevoel.

eerste mijn opnames.

op 11-5-2022 is mijn lastste schildklier bloedonderzoek. dit keer heb ik het op het advies van Laura gedaan, in de ochtend, nuchter. helaas ben ik vergeten om haar te vragen over de setpoint.

ik weet niet waarom de TSH zo verschillend is. laatste keer was het 2,5. ook is de FT4 omhoog.

TSH ,86
FT4 24,3

vanwege deze uitslag heeft mijn huisarts weer de dosering verlaagd van 150 mcg naar 125mcg.

ik heb gisteren eindelijk mijn gesprek met de internist gehad.

helaas kon ik haar ook niet overtuigen om een vrij T3 test te doen.

maar ze zegt dat ze zal het overleggen met de endocrinoloog en haar vragen of het nodig is of niet. ik heb wel uitgelegd dat de problemen bij mij toont meer in de vrij T3 dan de T4 testen toen ik in de VS woonde.

maar ze heeft wel en heleboel tests aangevraagd. niets echt te maken met de schildklier vind ik. behalve de TSH test. wat ze hebben te maken met de gevoel dat ik heb in mijn keel sinds mijn dosering verlaagd is weet ik niet.

niet gerelateerd heb ik wel over de B12 gevraagd omdat ik eet meer plantaardig maaltijden.

hier is de lijst van de tests dat ze heeft aangevraagd.

AF
ALAT
ALB
BSE
Bezinking
Calcium
CA
CBC
CPK
CK
Ferritine
GammaGT
Glucose (veneus)
Kalium
Kreatinine (eGFR)
Natrium
TSH
Eiwit/kreatinine ratio (portie urine)
Algemeen urineonderzoek (RBC, WBC, BACT)
VB12 + FOLI
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Eizzil29 »

sorry om weer te reageren. ik heb foutjes gemaakt in de lijst van de onderzoeken. ik kon niet meer mijn laatste comentaar bijwerken.

hier is de gecorrigeerd lijst. BSE en CLK moest eruit. deze waren de codes. en ik ben de testen onder calcium kwijt van de lijst. excuses. ik had de tekst scanned van een foto.

AF
ALAT
ALB
*Bezinking
*Calcium
*Hb Ht ERY LEU THR MCV RDW
CK
Ferritine
GammaGT
Glucose - veneus
Kalium
Kreatinine (eGFR)
Natrium
TSH
Eiwit/kreatinine ratio
Algemeen urineonderzoek (RBC, WBC, BACT)
VB12 + FOLI
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Kiek »

Hallo Lizzie,

Je schildklierwaarden

TSH 0,86 mU/l
FT4 24,3 pmol/l

tonen een relatief hoge TSH voor de fikse, en ook te hoge FT4.

Ga je wel altijd naar hetzelfde lab?
Ongeveer 24 uur na de laatste levothyroxinepil?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Eizzil29 »

hallo Kiek,

ja, ik ga altijd naar hetzelfde lab.

de enige ding dat dit keer veranderd is, zoals ik zegt, ik heb het in de ochtend, nuchter gedaan, 24uur na mijn laatste tirosint tablet.

de andere keren heb ik het nooit nuchter gedaan, nooit in deochtend en nooit 24 uur na de laatste pil. ik heb dat ook vermeld bij de internist maar zij zegt dat de tijd van de dag enzo maakt niet zo veel verschil.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Kiek »

Deze waarden, ca. 24 uur na laatste levothyroxinepil, betekenen dat je wat moet dalen met je dosis.
Dokters weten niet zoveel over de 24-ritmiek van schildklierhormonen, noch over de werking van de levothyroxine in de tijd. Dat leren ze niet tijdens hun opleiding.
Op het forum komen we hierover gelukkig wel steeds meer te weten.

Als ik jou was dan zou ik dus 6 weken lang mnder levothyroxine slikken.
En dan naar het lab: zelfde wijze - ca. 24 uur na laatste levothyroxinepil.
Hoeveel gebruik je nu?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Eizzil29 »

de huisarts heeft vorige week mijn tirosint verlaagd van 150mcg naar 125mcg.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Kiek »

Om sneller effect te hebben, zou je nu 2 dagen helemaal geen levothyroxine kunnen gebruiken.
Dan krijgt je FT4 de gelegenheid om wat sneller (1 of 2 pmol/l) eraf te krijgen.
Anders duurt zo'n verlaging nodeloos lang.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Eizzil29 »

ok. ik zal dat ook proberen.

maar ik vind het nog raar dat ik de gevoel dat ik mijn keel moet schrappen heeft gekregen sinds ze hebben verlaagd mijn tirosint dosering in april vorige jaar. hoewel dat iets verbeterd is sinds de omeprazole dat ik nog steeds een gevoel in mijn keel heeft.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Kiek »

Hoe kan keelschrapen ingepast zijn binnen schildklierziekten?
Welke ideeën heb je daarover, Lizzie?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie