Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Gevoel dat ik mijn keel moet schrapen

Bericht door Eizzil29 »

ik heb een vraagje over een symptoom dat ik sinds ongeveer april vorige jaar heeft gehad. ik heb een gevoel dat ik mijn keel moet schrappen.

ik voel dat het veroorzaakt is door de verlaging van mijn tirosint. maar de huisarts denkt van niet omdat ik in de “normale range” bent. ik ben amerikaanse en woon in nederland al 14 jaar. ik zal mijn best doen om het in nederlands te uitleggen.

na de bloedonderzoek in april heeft de huisarts mijn dosiering verlaagd van 175mcg tirosint naar 150mcg. 1 tablet per dag. sinds koort na de verlaging heb ik het gevoel dat ik mijn keel moet schrapen. maar als ik een extra tablet van de tirosint van .50mcg neemt (dat ik nog over had), dan wordt de gevoel dat ik mijn keel moet schrappen beter.

ik heb mijn symptomen doorgeven aan de huisarts. en ik heb verteld dat als ik en extra tablet neemt dat het gevoel beter wordt. toen heb ik een schrap verbood gekregen van de huisarts voor twee weken. ik dacht dat dat raar was ipv geen andere onderzoek.

dat heeft ook niet geholpen. daarna heb ik een andere afspraak gemaakt met de huisarts. ze hebben een afspraak gemaakt voor mij gemaakt voor een echo van de schildklier. maar de uitslag was normaal. geen goiters en niets bijzonders. ik heb ook geen schildklier meer omdat ik behandeld was in de VS was met radioactief jodium omdat ik ziekte van graves had met een te snel schildklier.

dan waren we weer in de lockdown vanwege covid ik probeerde te doorgaan. want soms was het gevoel bijna weg en soms was het terug. mar na de lockdown blijft het gevoel.

dus ik heb weer een afspraak gemaakt met de huisarts. dit keer heb ik een recept van de huisarts gekregen van 40mg omeprazol. ze denk dat ik maagzuur heb. ik vind het nog raar dat geen andere onderzoek gedaan is op de uitgebreide waardes voor de schildklier hormonen.

ik neemt nu de omeprazol bijna 3 weken. het gevoel is inderdaad beter.

maar ik weet nog niet of de oorzaak is de schildklier hormonen of gewoon mag zuur is. ik heb ook gelezen dat hoewel er geen direct link is van mag zuur en de schildklier dat mensen die niet genoeg hormonen heeft of en schildklier dat traag is hebben ook vak mag zuur.

ik vind het lastig omdat toen ik in de VS woonde, was alles behandeld door de endocrinoloog.

ik weet niet meer wat ik moet doen. ik wil niet de omeprazol nemen als het veroorzaakt is door niet genoeg tirosint. in de VS moest ik een extra tablet op zondag nemen on de juist dosiering te hebben. maar de huisarts hier durft dat niet doen. maar elke keer zijn mijn waardes te hoog of te laag. en ik heb al twee keer gevraagd of ik naar de endocrinoloog moet gaan.

waardes:
TSH: 2,5
vrij thyroxine (FT4): 19,8
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Eizzil29 »

hallo, ik kan mijn bericht niet bijwerken. ik heb gezien dat ik een typfout had, mag zuur moet maagzuur zijn.

en inmiddels heb ik de informatie weer gevonden war ik heb gelezen van de connectie tussen de schildklier en maagzuur.

"Hypothyreoïdie draagt ​​bij aan hypochloorhydrie, een aandoening waarbij het maagzuur te laag is. Voor iemand met zure reflux of chronische indigestie klinkt dit misschien als een goede zaak, maar in feite veroorzaakt een laag maagzuur vaak brandend maagzuur, indigestie of GERD."

heeft iemand advies voor mij? wat kan de oorzaak van de gevoel dat ik mijn keel moet schrappen zijn? is er iets anders dat ik moet de huisarts vragen?

en zijn mijn waardes "normaal"?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door laura »

Jouw tsh en fT4 zijn op zich wel goed.
Maar of die tsh en fT4 wérkelijk passen bij jouw setpoint, dat weet ik niet.

Belangrijk is om bloed te laten prikken zo vroeg mogelijk in de ochtend en 24 uur na inname van je laatste tablet tirosint.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door *anna* »

Lizzie,
Veelvuldig je keel schrapen is slecht voor je stembanden. Als je googelt op 'globusgevoel' kom je veel info tegen op internet. Hoewel jouw klacht veel voorkomt, ook bij niet-schildklierlijders, zou ik er toch even door een KNO-arts naar laten kijken. Die kan je misschien geruststellen of doorverwijzen naar een logopedist. Meer Tirosint of een maagzuurremmer is meestal niet de oplossing, daar zit je probleem niet.
Groet, Anna
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Pomtips »

Je schildklierwaarden zitten inderdaad in het 'normaal' gebied.
Wel vraag ik me af of je nuchter prikt, dus 's ochtends vóór inname van je dagelijkse hormonen, +/- 24u na je laatste inname. Anders krijg je een vertekend beeld en lijk je minder hypo dan dat je bent. 24u na je laatste inname zit je immers op je laagste FT4 en je hoogste TSH. En als jij prikt kort, of enkele uren na inname dan fluctueren je waarden veel.
Ook met een TSH van 2,5 kan ik me voorstellen dat je je hypo voelt. Het verschilt immers per persoon hoe iemand zich voelt bij bepaalde bloedwaarden, ook binnen de 'normaalwaarden'. En dat je een wat gezwollen hals krijgt of lichte keelpijn of andere irritatie in je keel is ook niet vreemd. Bij mij is dat een indicatie dat ik te laag zit met de hormonen. Je zou inderdaad net wat meer hormonen nodig kunnen hebben.
Ik snap niet waarom je arts het zo'n probleem vindt dat je iets wilt ophogen met je hormonen. Al is het maar om te proberen. Je kunt altijd weer wat zakken als je je hyper gaat voelen. Er is ruimte voor in je waarden. En mogelijk voel jij je er beter door en daar gaat het om.

Mocht je niet nuchter prikken dan zou ik dat de volgende keer doen. Dan krijg je waarschijnlijk een hogere TSH en zal de arts mogelijk wel meewerken met ophogen van de hormonen als je er weer om vraagt. Mocht je al nuchter prikken, zou ik na gaan denken over een andere arts. Anders blijf je maar in strijd met deze arts en blijf jij je slecht voelen.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Eizzil29 »

laura schreef: 17 mar 2022, 15:27 Jouw tsh en fT4 zijn op zich wel goed.
Maar of die tsh en fT4 wérkelijk passen bij jouw setpoint, dat weet ik niet.

Belangrijk is om bloed te laten prikken zo vroeg mogelijk in de ochtend en 24 uur na inname van je laatste tablet tirosint.
bedankt ik zal idd de volgende keer nuchter prikken, in de ochtend.

wat betekent “setpoint”?

en is het verstandig om de vrij T3 te laten testen? of is dat maar voor mensen die een schildklier nog heeft?
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Eizzil29 »

Pomtips schreef: 18 mar 2022, 17:58 Je schildklierwaarden zitten inderdaad in het 'normaal' gebied.
Wel vraag ik me af of je nuchter prikt, dus 's ochtends vóór inname van je dagelijkse hormonen, +/- 24u na je laatste inname. Anders krijg je een vertekend beeld en lijk je minder hypo dan dat je bent. 24u na je laatste inname zit je immers op je laagste FT4 en je hoogste TSH. En als jij prikt kort, of enkele uren na inname dan fluctueren je waarden veel.
Ook met een TSH van 2,5 kan ik me voorstellen dat je je hypo voelt. Het verschilt immers per persoon hoe iemand zich voelt bij bepaalde bloedwaarden, ook binnen de 'normaalwaarden'. En dat je een wat gezwollen hals krijgt of lichte keelpijn of andere irritatie in je keel is ook niet vreemd. Bij mij is dat een indicatie dat ik te laag zit met de hormonen. Je zou inderdaad net wat meer hormonen nodig kunnen hebben.
Ik snap niet waarom je arts het zo'n probleem vindt dat je iets wilt ophogen met je hormonen. Al is het maar om te proberen. Je kunt altijd weer wat zakken als je je hyper gaat voelen. Er is ruimte voor in je waarden. En mogelijk voel jij je er beter door en daar gaat het om.

Mocht je niet nuchter prikken dan zou ik dat de volgende keer doen. Dan krijg je waarschijnlijk een hogere TSH en zal de arts mogelijk wel meewerken met ophogen van de hormonen als je er weer om vraagt. Mocht je al nuchter prikken, zou ik na gaan denken over een andere arts. Anders blijf je maar in strijd met deze arts en blijf jij je slecht voelen.
bedankt. je ben de enige tot nu met hetzelfde problemen. idd voel ik me altijd een beetje hypo. en ik heb droog huid, nagel problemen enzo. ik ben al jaren mee bezig met deze huisarts en de dosering. ze verhogen het wel maar dan wordt het te hoog en ze verlagen het. maar ze doen het in de normale stapjes. ik weet ook niet waarom ze het niet wil doen als extra tablet per dag of om de dag etc.

ik heb ook een nieuwe probleem ontdekt in het weekend. ik heb een hele kal plekje. volgens mij is het Alopecia areata. gelukkig is het onder de haar een niet zichtbaar. maar ik weet niet of het ook door de schildklier kan veroorzaakt zijn? of een bijwerking van de omeprazole. of iets anders… ik heb morgen een gesprek bij de huisarts daar over. ik zal nog een keer proberen ze te overtuigen om mij naar de endocrinoloog te sturen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door laura »

Hier vind je uitleg over het setpoint: viewtopic.php?t=3134
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Eizzil29 »

bedankt.

even een update. vanwege de kale plek heb ik nog weer gisteren een gesprek bij de huisarts gehad. ze heeft gewoon een recept for crème voorgeschreven voor de kale plek. ze zegt dat nieuwe grijs haar zijn weer groeien. misschien had ik dat plek een tijdje een heeft niet opgemerkt omdat het onder de haar is.

maar ik heb weer gevraagd of ik mag naar de endocrinoloog om een tweede opinie te vragen. ik heb uitgelegd dat alle mijn symptomen kan horen bij te laag hormonen. want ik had ook vorige week een gesprek gehad voor een jeukende plek op mijn voet. ze zegt dat het maar droog huid was.

gisteren heeft de huisarts niet begrijpen waarom een uitgebreide onderzoek bij de endocrinoloog wil hebben. ik heb jullie antwoorden uitgeprint een meegenomen plus een paar artikelen dat ook zegt met TSH van 2,5 kun je allerlei zulke problemen krijgen dat ik heb.

ik probeerde te uitleggen en gevraagd waarom behandelen alle deze klachten apart als ze kan veroorzaakt zijn door de schildklier hormonen. ik ben nooit zo vaak naar de huisarts voor allerlei symptomen.

ik heb de huisarts niet helemaal overtuigd van mijn symptomen maar ik heb haar eindelijk, tenminste, overtuigd om mij te doorsturen naar de internist. daar ben ik heel blij mee.

hopelijk kan ik de internist overtuigen naar de uitgebreide bloedonderzoek. ik zal een brief ontvangen voor de afspraak. ik zal jullie op de hoogte blijven van de uitslag van de afspraak.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: gevoel dat ik mijn keel moet schrappen

Bericht door Pomtips »

Ook alopecia kan voorkomen bij Graves. Inmiddels heb ik heel veel diffuus haarverlies (gehad) maar bij mij is het in eerste instantie begonnen met een kale plek. Volgens mij is dit mogelijk ook een auto-immuun reactie en komt dit vaker voor als je Graves nog onbehandeld is of bij het instellen op hormonen / starten met strumazol.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie