Nieuw op dit forum - mijn ervaringen met Graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
JohnK
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2022, 22:22

Nieuw op dit forum - mijn ervaringen met Graves

Bericht door JohnK »

Hallo,

Ik ben John, 36 jaar oud en ervaar nu voor de tweede keer een graves episode.
De eerste keer was erg schrikken, vnml omdat het nieuw was, maar deze tweede keer valt het mee.

Eerste keer graves
FT4 - 49
TSH - 0

Veel hartkloppingen, dacht dat ik gek werd soms. Veel gewichtsverlies en toen maar eens geen kijken bij de dokter en zodoende ontdekt wat een schildklier was en dat er zoiets als graves bestond...
Na 8 maanden pas normale waardes en toen 2 en een half jaar B/R gedaan onder protest van mijn internist.
Dat viel mee, maar was niet leuk. Veel aankomen qua gewicht en minder energie.

Vervolgens 3,5 jaar stabiel tot vorig jaar. Was ineens 15 kilo afgevallen, dat is vreemd natuurlijk. Helaas waren de waardes niet goed.
Tweede keer graves
FT4 - 28
TSH - 0

Binnen 4 maanden weer normaal met 30 mcg strumazole. En toen titratie gedaan omdat B/R niet beviel. Dat is stukken beter te doen, meer energie - maar wel nog steeds gewichtstoename. Zit nu op nog maar 5 mcg per dag en zal dit tot en met september doen.

Wij mij opviel is dat het gebruik van deze vitamines enorm hielpen met de symptomen, vnml het onrustige gevoel.
Selenium
Zinc
Calcium
Vit D

En degene die echt snel een merkbaar verschil maakten, waren:
L-carnitine
Magnesium

Van die vitamines, dat had ik graag eerder willen weten en vandaar dat ik het hier deel. Wellicht helpt het iemand anders.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw op dit forum - mijn ervaringen met Graves

Bericht door laura »

hallo John,

Wees voorzichtig met het gebruik van supplementen, mineralen en vitamines.
Meestal krijgt iemand met gezonde en gevarieerde voeding deze stofjes al binnen.
Gebruik ze alleen als tekorten zijn vastgesteld, luidt het advies.

Leestip: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... k-van.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Brigitte61
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2016, 17:02

Re: Nieuw op dit forum - mijn ervaringen met Graves

Bericht door Brigitte61 »

Veel Graves patiënten hebben een tekort aan vit D.
Selenium slik je meestal voor je ogen. Je kunt ook 2 paranoten per dag eten. Verder voorzichtig doen met supplementen hoor.
En zorg ook dat je de strumazol nog verder afbouwt naar 2,5 mg of liever zelfs 1,25 mg alvorens je stoppen gaat.
Ook moeten je antistoffen onder de 1 zijn.
Heb je al eens langetermijntitratie overwogen? Dan ondersteun je de schildklier met hele lage dosis strumazol voor een aantal jaar. Dit vermindert het risico op een recidive aanzienlijk.
Plaats reactie