Waarde TSH en T4

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
JUDY
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:57

Waarde TSH en T4

Bericht door JUDY »

Hallo allen,

Ik ben een vrouw van 38 jaar met 2 kids.
Na mijn zwangerschappen kwam aan het licht dat mijn TSH verhoogd was. Omdat dat vaker voorkomt en het zichzelf ook wel eens hersteld hebben ze geen actie ondernomen. Een tijdje terug kampte ik met een brokgevoel en slechter kunnen slikken. Toen hebben ze mijn TSH gemeten en die was 5.6. Die klachten zijn weer weggetrokken, maar ik kreeg kort geleden een soort opvliegers en mijn menstruatie is ong 3 mnd uitgebleven. Ook mijn prolactine is hoger dan normaal.

Dit zijn de waarden nu:
TSH : 5.1
T4 (vrij) 13.1
Prolactine: 1052

Ik heb volgende week een gesprek met mijn gynaecoloog, omdat ze een vervroegde overgang vermoeden maar zit het wel goed met mijn schildklier? Iemand soortgelijke ervaring?

Ps. Mijn moeder heeft een auto imuunziekte en schildklierproblemen (te langzaam werkende). Die slikt medicijnen hiervoor.
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Waarde TSH en T4

Bericht door niekje »

Wie vermoed een vervroegde overgang? Je huisarts? Het uitblijven van de menstruatie is het gevolg van je hoge prolactine. Een hoog prolactine kan veroorzaakt worden door een prolactinoom (zoals bij mij), maar ook door een traag werkende schildklier. Ik zou dus even het bezoek aan de gynaecoloog afwachten.

Ik heb zelf een prolactinoom gehad (en daarna schildklierkanker).
JUDY
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:57

Re: Waarde TSH en T4

Bericht door JUDY »

Bedankt voor de reactie. Die info had ik idd ook gevonden. Dan zou het dus ook aan de hypofyse kunnen liggen, dat beangstigd mij wel. Zit nu met veel stress omdat er nog veel onduidelijk is.
Ondertussen ben ik wel weer flink ongesteld geworden 3 dagen geleden. Dat is nu bijna over.

Snap niet wat er allemaal gebeurt en 3 weken wachten op uitleg van de uitslag is lang wachten.

:(
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Waarde TSH en T4

Bericht door niekje »

Stress is ook niet goed voor je prolactine niveau ;)
Ik heb makkelijk praten maar maak je niet te druk. Ook al zou een prolactinoom de oorzaak zijn, een prolactinoom is eigenlijk altijd goedaardig en prima te behandelen met medicijnen!
JUDY
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:57

Re: Waarde TSH en T4

Bericht door JUDY »

Ja klopt. Ik probeer me niet gek te laten maken over wat ik op internet lees. Al is het wel heel lastig. Vooral omdat ik niet weet waar ik aan toe ben. Nog even een vraag over de medicatie. Is dat voor een paar jaar of voor altijd?
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Waarde TSH en T4

Bericht door niekje »

Dat ligt er aan. Mijn prolactinoom reageerde goed op de medicatie. Prolactine daalde en prolactinoom kromp. Na twee jaar een proefstop gedaan maar toen steeg het weer heel snel dus weer gestart. Na een jaar nog een poging gedaan en tot nu toe gaat dat heel goed! Prolactinoom is niet meer te zien op MRI (alleen nog wat littekenweefsel).
Plaats reactie