Setpoint Cellolov

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Ik heb weer wat nieuwe waarden. Zou jij deze willen invullen in mijn curve.

De laatste keer ben ik gaan minderen van 100 mcg naar 75, en had ik na 4 weken de volgende waarden:
TSH 7,16, T4 14.
Teruggegaan naar 100 mcg en na 6 weken had ik de volgende waardes:
TSH 2,94, T4 18

Ik heb nog niet de energie die ik altijd had, maar dat altijd is lang geleden want ik denk dat ik al heel lang een tekort had (gezien mijn klachten van de afgelopen 15 jaar). Zit ik nu rond mijn setpoint en zal mijn energie zich langzaam aan herstellen of denk je dat ik nog iets (12,5) kan bijslikken?
Ik heb het wel behoorlijk warm meestal en soms wat hartkloppingen, daarom twijfel ik een beetje.

Alvast bedankt,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Hallo Cellolov,

Hieronder plaats ik 2 curven.
De eerste is een vervolg op de andere curven, waarbij set pont 18.6/2.7.
In de tweede curve heb ik je hypocijfers (6.2-60.65) verwijderd, omdat dat setje (als hoogste groen blokje) veel te veel invloed had op de vorm van de curve.

De vlakke vorm van je curve is zonder die hypowaarden nu wat normaler (nog steeds wat laag) gekromd, met een phi van ruim 0.3. Je set point is hier 18.5/2.03.

Als je nuchter prikt, 24 uur na laatste levothyroxine, en je bent ochtendslikker, dan heb je nu met je FT4=18 een te hoge FT4.
Dit zou dan een paar uur na het slikken van de levothyroxine je hartkloppingen in de loop van de dag kunnen verklaren.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
CellolovJuli2022.jpg
CellolovJuli2022.jpg (40.11 KiB) 7263 keer bekeken
CellolovMinus6-2..60.65 Juli2022.jpg
CellolovMinus6-2..60.65 Juli2022.jpg (39.12 KiB) 7263 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Bedankt dat je er weer zo snel naar hebt gekeken.

Ik had trouwens niet verwacht dat ik nu te hoog zou zitten. Vanmorgen had ik al een extra half tabletje geslikt en ik kreeg een paar uur later inderdaad nog iets meer hartkloppingen dan de afgelopen tijd. Dus eigenlijk zou ik ietsje moeten minderen? Mijn TSH is met 2,9 dan toch nog iets te hoog, of moet ik vooral naar T4 kijken? En welke T4 zou ik dan moeten nastreven bij het meten in de ochtend? (ik ga altijd om half acht en nuchter qua eten en pillen). Gistermiddag kwam ik helemaal trillend thuis (alsof ik een enorme suikerdip had), dat was ook een beetje raar, zou dat ook daarmee te maken kunnen hebben?

kan ik dan met 12,5 minderen of is dat een te grote stap?

Dank vast voor het meedenken!
Cellolov
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Je FT4 is de 'steady one'.
Je slikt het spulletje T4.
Daar moet je het van hebben.

De TSH is de graadmeter.
De graadmeter kan zoveel kanten op, waardoor er in het algemeen niet zoveel peil op te trekken is in vergelijking met de FT4.

Daarom kijk je altijd naar het samenspel van FT4 en TSH.

Een vlottere daling van je FT4 bereik je door 2 dagen geen levothyroxine te slikken.
Daarna ga je verder met de 12.50 µg verlaagde dosis, en laat 6 weken later wederom prikken (zonder dosis van die dag).

Na die 2 dagen zonder levothyroxine heb je al een snelle winst bereikt van 2 x 7 = 14 dagelijkse porties van 12.50 µg minder levothyroxine.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Ik ben minder gaan slikken, van 100 naar 87,5, ook 2 dagen niet geslikt, maar nu zit ik dus ineens weer veel te laag met FT4. Voel me ook sinds een paar dagen echt minder lekker. Mijn nieuwe waardes zijn:
TSH 8,48 en FT4 13,1.
Zou jij deze waarden willen toevoegen aan de grafiek? Ik begrijp zelf niet zo goed waarom het zo sterk gedaald is in slechts 4 weken tijd.

Ik ga nu in ieder geval weer terug naar 100. Wat denk jij, zou het zin hebben om me door te laten sturen naar een endocrinoloog?

Groet,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Tjonge, Cellolov,
Je hebt een dosisverlaging van 12.5 µg (=12.5%) waarop je reageert met een FT4-verlaging van maar liefst 5 pmol/l!
Misschien heb je 48 uur gewacht na je laatste levothyroxine voordat je naar het lab ging?
Je verlaging met 25 µg eerder had zelfs niet zo'n heftige FT4-daling tot gevolg.

Het plaatje verandert vrijwel niet.
Je hebt een redelijk slappe schildklierhuishouding: een relatief hoge FT4 met een relatief hoge TSH.
Heb je ooit waarden gehad met een laag/normale TSH?
Bijlagen
CellolovJuli2-2022.jpg
CellolovJuli2-2022.jpg (39.57 KiB) 7069 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Nee, ik had gewoon de dag ervoor geslikt, dus het prikken was 24 uur na het slikken van mijn laatste dosis. Ik heb geen andere schildklierwaarden, want het is nog nooit gemeten, ondanks dat ik al meer dan 20 jaar verschijnselen heb. Het werd afgedaan als vage klachten, psychisch. Ik heb wel vanaf mijn 25e een pijnlijke plek op mijn schildklier, ik ga toch maar eens vragen om een scan, denk ik. Al vraag ik me af wat ik eraan heb.
Dus ik heb niets anders veranderd dan dat ik 12,5 mcg minder ben gaan slikken, sinds vier weken. Het enige verschil is dat ik vreselijk actief ben geweest de afgelopen weken, omdat ik me als herboren voelde (wel een beetje hyper) en ineens weer energie had voor allerlei lichamelijke activiteiten (kajakken, fietsen, wandelen). Sinds maandag is dat weg, voelde ik me weer zwaar en lui worden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Je curve met een relatief hoge FT4 waarbij een relatief hoge TSH, doet denken aan de theorie van een Amerikaanse onderzoeker Refetoff. Hij meent dat sommige mensen relatief meer moeite hebben om T4 om te zetten naar T3. Om toch te voldoen aan voldoende T3 moet het aanbod van FT4 wat hoger zijn dan normaal. Daarbij is de TSH ook wat hoger. Die TSH moet de schildklier veel meer aanmoedigen om te voldoen aan de vereiste hoeveelheid T3.

Waaraan wijt jij je nogal flinke variatie in activiteit?
Waarom is je gevoel van actie foetsie?
Loopt het paralel aan de verlaging van je levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ik denk dat mijn activiteit toenam door een hoog niveau van de medicijnen (omdat ik 6 weken 100 heb geslikt) in combinatie met de afname van het slikken. Klinkt wat tegenstrijdig, maar ik lijk door het slikken (of door de toename van het niveau) last van opvliegers en spierpijnen te krijgen, die meteen weg waren toen ik ging minderen. Met toegenomen energie en geen last meer van die warmte-aanvallen en spierpijn voelde ik me een paar weken heel actief. Het tekort voelde ik eigenlijk pas begin deze week, maar die komt zeker door de mindering van medicijnen omdat het dat vreselijke zware gevoel is van de afgelopen jaren. Ik merkte dat dus pas na 3,5 week minder slikken (en 2 dagen niet slikken). Gistermorgen meteen weer meer gaan slikken en nu heb ik dus weer opvliegers en spierpijnen. En waarschijnlijk moet ik dus ook 3 weken wachten voor ik me weer actief voel. Misschien als ik wat langer op de 100 sta dat dan dat effect van de opvliegers en de spierpijnen na een tijdje wegtrekt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Ja, dus toch maar weer uitproberen.
Die levenslange aanpassinkjes passen bij een hypothyreoïdie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie