Setpoint Cellolov

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Heb een nieuwe dokter. Die vond een niveau van Ft4 van 12 voor (alle?) vrouwen van mijn leeftijd wel normaal. TSH noemde hij er niet bij. Geen wonder dat er zoveel vrouwen rondlopen met een slecht werkende schildklier zonder diagnose. Hij wist er niet veel van, dat was duidelijk. Aangegeven dat ik wil blijven meten net zolang tot ik zelf voel dat het goed is. Daar ging ie dan wel in mee. Maar kennis van zaken....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Die vond een niveau van Ft4 van 12 voor (alle?) vrouwen van mijn leeftijd wel normaal.


Hemeltjelief! Dat is vast een jong die nog veel moet leren.
Je kunt hem mooi wat meegeven over de leer van waarden, over tijdstip, zonder of met dosis, en de totstandkoming ervan (farmacokinetiek levothyroxine). Dat is eenvoudig vanwege de logica. Het is voor hem natuurlijk ook veel leuker als ie wat meer begrijpt.
Niet alleen ten faveure van jezelf, maar ook voor die andere gedupeerden in zijn praktijk.

Hieronder een plaatje van de 24-uurs dynamiek van twee 'gezonde' wat oudere mensen.
Gewoon wat voorbeelden. Trouwens, die onderste heeft volgens mij een subklinische hypo.
Bijlagen
Dynamiek 24 uur.jpg
Dynamiek 24 uur.jpg (13.55 KiB) 7501 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Helaas is het al een wat oudere dokter, ik denk zo tussen de 50 en de 60. Ik heb geen hoop dat hij interesse heeft in dit soort tabellen (ik vind het trouwens wel heel interessant, ook mooi hoe stabiel het blijft door TSH te vermeerderen en verminderen) en hij wilde sowieso niet echt iets van mij aannemen. Ik heb allang gemerkt dat dit iets is wat je zelf moet zien in te regelen, omdat je volgens de doktoren altijd goed zit als je ergens binnen de grenswaarden zit, terwijl ik zelf merk dat het helemaal niet zo simpel is. Bij de jonge doktoren die ik heb meegemaakt zie ik wel veel meer begrip voor je eigen ervaring en gevoel. Helaas ging mijn vorige dokter met pensioen en kreeg ik deze ervoor terug. Maar ik mag wel vaak laten meten, dus dat is dan wel fijn.

Zijn er ook van die grafiekjes van mensen die levo slikken? Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe zo'n 24 uurplaatje er dan uitziet.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Huisartsen hebben ook zo hun hobby's. De schildklier komt er wat dat betreft bekaaid van af (bij alle behandelaars). Het is voor hen te ingewikkeld.
Jouw huisarts zal vast ook een leukere kwaal als hobby hebben...

Als je iedere 24 uur dezelfde dosis inneemt, ongeveer dezelfde tijd, dan wordt de FT4 in je bloed binnen een paar uur opgebouwd, bij de een wat sneller dan bij de ander, en bij de ander een wat betere opname dan bij die ene.
Vervolgens daalt de T4 tot de volgende ochtend volgens halfwaardetijd van T4 tot de volgende pilinname.
Zo gaat het elke dag.

Hieronder zie je een voorbeeld van drie verzonnen 24-uurs T4-pillenopbouwcurfjes - ieder mens neemt dus z'n eigen tijd voor de individuele redelijk snelle mate van opname uit een pilletje van b.v. 100 µg - gevolgd door de daarbij behorende trage daling volgens halfwaardetijd van T4. Die halfwaardetijd is gemiddeld 7 dagen, maar verschilt ook per individu. Dus als je stopt met de pillen levothyroxine dan duurt het ca. 7 dagen voordat de helft van de levothyroxine verdwenen is.
Bijlagen
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg (85.61 KiB) 7483 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Ik heb weer nieuwe waarden.
TSH = 3,86
FT4 = 15

Zou je ze willen toevoegen aan de grafiek? Ik slik nu weer gewoon 100, maar dit lijkt nu minder effect te hebben dan een paar maanden geleden, voel me ook alweer een weekje echt niet lekker. k ben van plan om nu 112,5 te gaan slikken. Toen had ik een TSH van 2,94 en een FT4 van 18 met 100 mcg.

Alvast bedankt,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Et voilá!
Bijlagen
CellolovSept2022.jpg
CellolovSept2022.jpg (39.16 KiB) 7356 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Ik heb weer nieuwe waarden. TSH = 1,24 en Ft4 = 18,5.
Sinds een paar weken voel ik me een stuk beter. Ik heb het gevoel dat ik op dit moment redelijk goed zit met deze waarden (de dosis die ik nu slik is 112,5).
Wil jij de waardes opnemen in de grafiek?

Bedankt alvast!
Cellolov
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Hallo Cellolov,

Je zit nu een fractie hoger dan je set point FT4 van ca. 18 pmol (nu lab 18.5) met een TSH van 1.8 mU/l (nu lab 1.24).
In normale/gezonde omstandigheden wordt het set point geacht het gemiddelde te zijn, dus de richtwaarde van je achterliggende schildklierhuishouding, over 24 uur.
Als je 24 uur na je laatste levothyroxine een FT4 toont van 18.5, dan betekent dit dat je gedurende 24 uur in principe "hyperwaarden" hebt. Je na het lab gevolgde dosis geeft een verhoging van ca. 1 of 2 (of meer) pmol/l.
Een dosisverhoging wil je niet.
Een dosisverlaging wil je ook niet, omdat je je nu redelijk voelt.
Dus blijf je zitten waar je zit (denk ik).

Dezelfde overwegingen gelden niet voor mij. Ik ben veel ouder.
Mij dreigt botafname, dus wil ik iedere neiging tot hyper (hoger dan set point) vermijden.
Ik zou onmiddellijk een dag m'n dosis overslaan, en vervolgens met een iets verlaagde dosis verder gaan.

Zo geeft eenzelfde set point voor ieder mens verschillende uitkomsten van behandeling.

Dag!
Kiek
Bijlagen
CellolovNov2022.jpg
CellolovNov2022.jpg (39.5 KiB) 7105 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

ik ben 56, dus volgens mij ook het moment dat botafname een rol gaat spelen. Maar ik voel me nu voor het eerst in tijden zo goed, dat ik het voorlopig even zo laat. Ik blijf wel regelmatig meten, en als ik me hyper ga voelen dan toch weer wat minderen. Maar met 100 zat ik vorige keer echt te laag.
Hoe voel jij het als je te hoog zit?

Groet,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Hallo Cellolov,

Het was een paar dagen voor een verhuizing, dit voorjaar.
Toen zat ik te hoog in de FT4, met bijbehorende onderdrukte TSH.
Met ongewenst afvallen erbij. 'k Voelde me doodmoe.
Stel je voor dat ik broze botten zou hebben of krijgen, door teveel schildklierhormoon....

Tegen de tijd dat je de zeventig passeert moet je het toch wel een beetje rustiger aan doen met de levothyroxine.
Maar nu heb je groot gelijk om je dosis niet te wijzigen!

Dag!
Kiek
75
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie