Setpoint Cellolov

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Hoi Kiek,

Ik kreeg onlangs de diagnose hypothyreoïdie. Achteraf gezien heb ik dit waarschijnlijk al tientallen jaren (spierproblemen darmklachten, koud, moe, door arts afgedaan als stress en een paar jaar geleden b12 tekort, niet gemeten op schildklier). Ik hoop dat je mijn setpoint wil uitrekenen zodat ik weet wanneer ik genoeg levo slik. Mijn waarden zijn:

20-09-2021 TSH 16,81 FT4 12,8
22-09-2021 TSH 18,48 FT4 12,1
29-12-2021 TSH 60,65 FT4 6,2
26-01-2022 TSH 16,65 FT4 12,3
24-02-2022 TSH 19,96 FT4 11,7
28-03-2022 TSH 5,64 FT4 17,1

Ik ben levo gaan slikken vanaf 29-12-2021 (50 mcgr), verhoogd naar 75 mcgr vanaf 24-02-2022 en vanaf 29-03-2022 slik ik 100 mcgr.
Alvast bedankt,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Welkom, Cellolov!

Je hebt een aparte vorm curve: nogal vlak.
De vormen (=kromming ) krijgen een cijfer, uitgedrukt in phi.
Gemiddeld is de phi 0.5.
Dat is dus een doorsnee curvevorm.
Jij hebt een phi van 0.2.
Mogelijk betekent dit dat je minder gevoelig bent voor schildklierhormoon. Misschien heb je wel minder schildklierreceptoren dan gemiddeld, gok ik?
De andere kant is een scherpe kromming van de curve. Zoiets heb ik: een phi van 0.8.
Ik reageer nogal hyperachtig op slechts geringe wijzigingen van levothyroxine.
Maximaal is een phi van 0.9. Daarboven is abnormaal.

Omdat je een lage phi hebt, heb je een set point van 20 pmol/l met een relatief hoge TSH van 3 mU/l (3.37 om precies te zijn). Dus je hebt in vroegere gezonde schildkliertijden meer dan gemiddelde stimulans nodig (gehad) van de TSH om die FT4 van 20 pmol/l vast te houden.

Je zou je behandelaar kunnen vragen bij het volgende lab ook je FT3 mee te nemen, naast de standaard FT4/TSH.
Misschien geeft de FT3 een clou.
Misschien een lage FT3?

Succes!
Kiek
Bijlagen
CellolovApril2022.jpg
CellolovApril2022.jpg (39.93 KiB) 8901 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie. Nu weet ik waar ik naartoe moet werken. Ik heb een keer mijn FT3 laten meten, maar kan de uitslag niet meer vinden. Als ik het terugvind zal ik die nog even doorgeven. Maar eerst ga ik proberen op de goede waarde uit te komen (20 dus, fijn om dat te weten), want ik voel me nog steeds niet lekker.

Groet,
Cellolov
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Hoi Kiek,

Ik heb nu nieuwe uitslagen gekregen, ik slik nu sinds 4 weken 100 mcg levo. Deze waardes wijken volgens mij erg af van het plaatje. Ik heb precies op hetzelfde tijdstip (7.30u) en dezelfde omstandigheden (nuchter, geen levo geslikt) laten prikken. Wel was ik niet helemaal lekker.
Zou je deze waarde kunnen toevoegen en heb jij een idee waarom deze zo afwijkend zijn?

Cellolov
Laatst gewijzigd door Cellolov op 22 apr 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Vergeet dus gewoon de waardes erin te zetten :? :? :?

TSH = 2,27
FT4 = 17,2
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Hallo Cellolov,

Als er niets gewijzigd is aan je dosis, dan is de FT4 niet verwonderlijk.
Maar de bijbehorende TSH is dat wel.
En het is hetzelfde lab?

Alle andere setjes waarden TSH/FT4 tonen dezelfde enigszins moeizame relatie van je FT4 met de TSH.
En dit laatste setje springt daarentegen zomaar als een dolle in een veldje voorjaarsbloemen.

Ik heb geen verklaring voor die flink lagere TSH.
Ander meetapparatuur?
Setpoint nu ca. 19 pmol/l / 3 mU/l.

Met vriendelijke groet,
Kiek

Speel je cello?
Bijlagen
Cellolov April 2de serie 2022.jpg
Cellolov April 2de serie 2022.jpg (40.04 KiB) 8688 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ja, ik speel cello, wel tijdje mee gestopt, door gebrek aan energie.
het is bij hetzelfde lab geweest.
Zal ik dan nu even een tijdje moeten wachten met ophogen met medicijn omdat ik wat TSH betreft al lager zit dan ik zou moeten?
Ik had in de afgelopen twee jaar tegelijkertijd een kaakontsteking die nu lijkt af te nemen. zou dat invloed kunnen hebben gehad op de waardes?
Wat is nu wijsheid, een week of vier dezelfde dosis blijf slikken en dan nog maar een keer meten?

Mijn dosis was overigens wel opgehoogd, van 75 naar 100.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Verdorie zeg, dat je het bespelen van zo'n prachtig droominstrument op moet geven vanwege gebrek aan energie!
Je hebt wel een forse hypothyreoïdie doorgemaakt.

Je eerste curve geeft een situatie weer van minder dan gemiddelde gevoeligheid voor schildklierhormoon.
Dan zijn er bijvoorbeeld minder ontvangstcelletjes voor FT4, of te weinig goed werkende ontvangertjes voor de FT4 en de verwerking ervan naar T3.
Daarom heeft je eerste reeks consequent een relatief hoge TSH (is de stimulator van de schildkliercellen) bij zelfs relatief hoge FT4.

En vandaag heb je een lagere TSH bij dezelfde FT4.
Dat is niet goed te beredeneren.
De karakter van de schildklierhuishouding heeft niet de neiging om de onderliggende werking of het systeem ervan een poos te wijzigen.

Desalniettemin heb jij van nature een wat hogere FT4 nodig dan anderen, waarbij een gemiddeld hogere TSH past.
Als het lab geen nieuw apparatuur heeft ingekocht, of meetfouten heeft gemaakt, dan zou ik toch gaan voor nog een kleine verhoging van de levothyroxine.
Ook al is het pas 4 weken na de laatste verhoging.

Heb je weleens een dubbele dosis geslikt, in aanloop naar een verhoging?
Dat zou je kunnen doen. Om vervolgens een voorgenomen verhoogde dosis voort te zetten.
Dus stel dat je van 100 naar 112.50 µg verhoogt, dan slik je de eerste dag 200 µg, om de 2de dag door te gaan met 112.50 µg. Dan heb je zomaar al 8 dagen verhoging gewonnen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Bedankt Kiek voor je snelle reactie. Ik weet niet of zo'n ophoging op dit moment aandurf. Ik begin het namelijk steeds warmer te krijgen, wat op zich wel fijn is voor iemand die het eigenlijk altijd te koud had, maar ik vraag me af of ik nog wel meer moet gaan slikken. Ook mijn darmen gaan steeds beter werken, maar beter dan dit moet het eigenlijk niet worden. Ik kijk het in ieder geval nog een weekje aan, zonder bij te slikken, kijken of ik voor. mijn gevoel gelijk blijf, of toch nog wat beter (ik heb nog wel een beetje last van spier- en gewrichtspijn), of juist weer slechter.
En ik heb de cello pas weer eventjes bespeeld, dus ik denk dat dat ook langzaamaan wel weer goed zal komen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Dan is het hopen op de juiste ontwikkeling en een volgende labuitslag over een paar weken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie