Hallo, wilt iemand met mij meedenken?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Flowerb
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2022, 15:55

Hallo, wilt iemand met mij meedenken?

Bericht door Flowerb »

Beste allemaal,

Ik ben een mama van 34 en
Ik ben op zoek naar iemand de met mij wilt meedenken na jarenlange klachten en onzerkerheid!

Na de zwangerschap van mijn eerste kreeg ik de diagnose hashimoto en heb daar medicatie voor gekregen. Dit ging goed tot mijn volgende zwangerschap. Hierna werd ik ziek en ben ik de hele molen in geweest maar niemand die een diagnose heeft. Ik heb elke dag last van duizeligheid, mouches volantes, wisselende bloeddruk, hartkloppingen, lage bloedsuiker, dikke ogen en heel moe.
Volgende de endo is mijn schildklier nu goed ingesteld na meerdere aanpassingen en zit er verder hormonaal niks in de weg. (Alleen een lage cortisol maar ze weten niet waardoor).

Nu heb ik de duizelingen zo erg dat dit alles in mijn leven beperkt. Ook ben ik heel gevoelig voor prikkels en geluid.

Laatst had ik Corona gehad en was ik zo ziek dat ik een paar dagen mijn medicijnen voor schildklier was vergeten. Snel bloed geprikt en de waarde waren ;
TSH 25 en FT4 16,4

Toen ophoging gekregen van 150 naar 175 euthyrox en mijn waarde zijn toen als volgt ; TSH 2 en FT4 : 12,4

Nu vraag ik me af of ik die 7 jaren dat ik nu kwakkel en nergens bovenop kom, wellicht eens moet overwegen om te kijken of de medicatie wel goed voor mij zijn ? (Dit is nooit bij iemand opgekomen) en kan het dat je TSH zo snel zakt en FT4 niet enorm verschilt? Of zie ik dit verkeerd?
Toen mijn waarde “goed” waarde volgende de endo hield ik ook al mijn klachten.

De dagen dat ik mijn medicijnen was vergeten kreeg ik last van trillingen, duizelig, pijnen in armen en benen maar de prikkelbaarheid werd dragelijker.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen of zich hierin herkent! Bedankt
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo, wilt iemand met mij meedenken?

Bericht door Kiek »

Hallo Flowerweb, en welkom!

Je schrijft al dat je onregelmatig je levothyroxine inneemt.
En dat is nu juist het minst handige dat je kan doen bij een evenwichtige instelling van je FT4/TSH.

Als je ter controle naar het lab gaat, ga dan met een lege maag. Slik dus géén dosis levothyroxine.
Die dosis neem je mee naar het lab, om in te nemen zodra je geprikt bent.

Een TSH van 25 met een FT4 van 16.4 is een typisch voorbeeld van onregelmatig slikken.
Deze twee waarden hebben hier geen standaardrelatie met elkaar: ze zijn beiden nog bezig zich aan te passen aan de hoeveelheid die hier plotseling kort tevoren naar binnen is gegoten.
Dat zie je aan de vreemde combinatie van de labuitslagen.
Die zijn gemanipuleerd.
En hier leerzaam, dus niet voor niets.

Als je vlak voor het prikken nog even een flink portie levothyroxine doorslikt, dan heeft je TSH (1/2 tijd ca. 21 uur) nog niet de gelegenheid om naar normale waarden te dalen, en je FT4 van 16 is nog druk bezig je handje levothyroxine te verwerken (hoeveel?).
Je FT4/TSH bevindt zich in de eerste uren na het slikken nog volop in de dynamiek van je pillen.
En dat wil je juist niet. Door die korte dynamiek zegt de uitslag niets over de werkelijke toestand van je schildklierhuishouding. Terwijl je dat wél wilt weten, zodat je het heft in eigen hand houdt.

Na je slikcapriolen krijg je dus uitslagen passend bij:
TSH 25 en FT4 16,4
TSH 2 en FT4 : 12,4

Het beste voor je lichaam en geest is je dagelijkse portie te slikken zodra je wakker bent.
Dat is heus het handigst.
En als je gaat prikken, even je portie meenemen zodat je direct na prikken die pilletjes kan doorslikken.
Met een lekkere kop koffie.

Probeer je schildklierhuishouding zelf te regelen door te ontdekken welke dosis levothyroxine voor jou het beste is. En slik die gelijke dosis i e d e r e ochtend, op je nuchtere maag.
Pas dan voel je je weer meer mens.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie