Advies schildklierwaarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Solana
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2021, 16:15

Advies schildklierwaarden

Bericht door Solana »

Hi allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee omdat ik vorig jaar het vermoeden had dat mijn schildklier trager werkt dan zou moeten. Zo had ik zeer vervelende klachten zoals; zware vermoeidheid, koud, traag gevoel in mijn hoofd, haaruitval , niet uit bed kunnen komen en somber.

Uiteindelijk naar de huisarts gegaan en bloed laten prikken. Hierbij de bekende waarden over de afgelopen jaren:

TSH
2019 oktober = 2.6
2021 april = 4,4
2021 september = 4.67

2021 oktober begonnen met schildklierhormoon
2021 november = 3.21
2022 april = 2.27

T4
2019 oktober = x
2021 april = x
2021 september = 16.2

2021 oktober begonnen met schildklierhormoon
2021 november = 16.2
2022 april = 17.9
(Elke ochtend zelfde tijd en nuchter geprikt)

De TSH waarden in 2021 waren nog niet schrikbarend. Maar omdat ik toch veel klachten had en na overleg met mijn huisarts ben ik begonnen om 12,5 ug levothyroxine te gaan slikken (half pilletje). Heel snel merkte ik al verschil, zo heb ik nu veel meer energie, ik kan makkelijk uit bed komen en kijk weer uit naar de dag. De waarde zijn nu ook beter. Inmiddels zijn we zes maanden verder en twijfel ik of ik zou moeten stoppen met de medicatie. Zou mijn lichaam nu zelf de waarde netjes kunnen houden? Nu heb ik een paar keer per week teveel energie en een gehaast gevoel.

Daarnaast vraag ik me ook af wat de oorzaak zou kunnen zijn van de TSH die steeds iets hoger werd. Kan stress een oorzaak zijn (corona periode)?

Wat zou jullie advies zijn? Stoppen en kijken of mijn lichaam nu zelf de waardes goed kan houden of de zeer lage dosering door blijven slikken? De huisarts heeft de keuze bij mij neergelegd, maar ik vind het heel erg lastig.

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies.

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Kiek »

Hallo Solana,

Je waarden op een rij laten zien dat je dagelijkse dosis van 12.5 µg levothyroxine beter in de lade kunt laten liggen.
Hoe laat ga je naar het lab?
's Ochtends vroeg, nuchter?
Zonder de 12.5 µg in je maag?
Zelfde lab?

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Stress en corona hebben geen invloed op de TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Solana
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2021, 16:15

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Solana »

Hi Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Alle prikmomenten zijn in de ochtend rond dezelfde tijd op een nuchtere maag. Bij de laatste twee prikmomenten is dit met de inname van het schildklierhormoon, deze neem ik in de ochtend altijd in.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Kiek »

Hallo Solana,

Het is het best om nuchter te prikken, en zonder levothyroxinedosis van die dag.
Dat betekent lab minstens 24 uur na je laatste dosis.

Je FT4/TSH-waarden hebben dan de gelegenheid, na de heftige turbulentie na het slikken (rommelende FT4 omhoog- sukkelende TSH omlaag), deze dynamiek te ontwijken, en het resultaat weer te geven van de kabbelende daling van FT4, minstens 24 uur na je laatste levothyroxinepil.

Wat doet 12.5 µg bij deze waarden?
Zodra je dat pilletje doorslikt, krijgt je hypothalamus in de gaten dat er zomaar een lekker brokje geconcentreerd T4 binnen is gekomen.
Je hypothalamus is niet gek en stuurt een boodschapper naar je TSH (stimulator van je schildklier) om te verlagen.
De productie van schildklier daalt prompt door die verlaagde TSH met minstens 12.5 µg.
Het netto resultaat is nul.
Wel onrust in je schildklier, door de rare fratsen van je huisarts met recepten voor in totaal 12.50 µg per dag.

Leer je schildklier te vertrouwen door bijvoorbeeld over 6 weken, en dan over drie maanden weer eens te checken. Niet alleen de TSH, maar ook je FT4, in de vroege ochtend.
Mocht je schildklier in die tussentijd toch gaan rommelen, dan moet je natuurlijk wat sneller aankloppen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Solana
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2021, 16:15

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Solana »

Hi allen,

Inmiddels ben ik toch gestopt met het schildklierhormoon. Nu één week verder en alle klachten zijn weer terug. Ik ben ontzettend vermoeid, slecht geheugen, traag denken en alles gaat extreem traag. Het contrast is nu des te groter omdat ik een tijdje een lage dosering schildklierhormoon had ingenomen, waar ik erg goed op reageerde.

Nu is er afgesproken om pas over vijf weken bloed te prikken om de waardes te bekijken.

Kiek, jij gaf aan dat die lage dosering geen zin had. Is er misschien een andere oplossing die voor mij beter en langdurig zou kunnen werken? Eventueel andere tips om deze vijf weken door te komen zijn ook van harte welkom.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Kiek »

Nu één week verder en alle klachten zijn weer terug.

Hallo Solana,

Het is echt een 'stoordosis' die je gebruikt met de 12.5 µg.
Je klachten zijn heus niet het gevolg van het stoppen met je totale dosis levothyroxine (= 12.5 µg/24 uur).
Zo'n dosis verrommelt eerder je nog goed producerende schildklier (ca. 17 pmol/l).
Het verstoort wel je 24-uurs ritmiek.
Het is niet opbouwend.
Zou je behandelaar die dosis voorgeschreven hebben als placebo?

Het is beter om te kijken of je klachten geen andere lichamelijke oorzaak hebben, misschien beïnvloed door je overige medicatie, of mogelijk psychisch?
Wees kritisch.
Jij bent degene die het beste kan beoordelen in welke richting je zou kunnen zoeken.
Niemand anders.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Solana
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2021, 16:15

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Solana »

Hi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie, dat waardeer ik!
Ik vind het zelf ook erg lastig. Toen de medicatie werd voorgeschreven geloofde ik eigenlijk niet dat het iets zou doen. Maar toch na enkele dagen toch een groot verschil. Bij het placebo effect moet je natuurlijk wel geloven dat het een oplossing is, dat deed ik toen niet.

Nu met het stoppen is dat drukkende slome gevoel in mijn hoofd weer terug. Ik weet daarom ook niet zo goed waar ik het nu zoeken moet.

Kan het misschien te maken hebben met de omzetting naar T3 of iets in die richting? Dat ik ergens toch een stofje tekort kom? Hier is namelijk nooit op geprikt.

Verdere medicatie gebruik ik niet en zware psychische klachten heb ik niet behalve dan het drukkende gevoel en vermoeidheid. Verder leef ik zo gezond mogelijk en ondanks de vermoeidheid probeer ik wel drie keer per week een uur te sporten.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Kiek »

Kan het misschien te maken hebben met de omzetting naar T3 of iets in die richting? Dat ik ergens toch een stofje tekort kom? Hier is namelijk nooit op geprikt.

Hallo Solana,

Als je T3-problemen zou hebben, dan merkt je hypothalamus (jouw persoonlijke referentiebeoordelaar) dat op, en zou je een nog hogere FT4 verwachten.

Want bij een T3-tekort zou je schildklier extra gestimuleerd worden door de verhoogde TRH (gedirigeerd door het hoofdbestuur van de hypothalamus). Deze TRH duwt bij zo'n T3-tekort de TSH omhoog.
De TSH is dé stimulator van je schildklierweefsel.

Maar je voelt je onzeker over je T3.
Vraag toch aan je huisarts om een FT3.
Dat kost letterlijk een paar euro (voor het geval men klaagt over geld enzo).

Met je laatste waarden van T4/TSH 17.9/2.27 ben ik aan de slag gegaan.
Stel dat deze waarden jouw schildklierhuishouding vertegenwoordigen, dan zou je een richtpunt kunnen hebben aan een FT4 van iets meer dan 18 bij een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Nogmaals, over 24 uur zwiert je schildklierhuishouding dat het een lieve lust is. Die 18 pmol/l is dan het gemiddelde van alle FT4-tjes gedurende 24 uur.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Solana
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2021, 16:15

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Solana »

Beste Kiek,

Deze week heb ik weer even bloed laten prikken.
Nu slik ik drie weken geen medicatie meer.
De volgende waarde zijn uit het onderzoek gekomen.

TSH=2.71
T4=14,6
T3=1.7
Anti TPO= 88

Zijn de waarden een beetje in balans? Ik schrik echter wel van de hoge anti TPO waarden.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Kiek »

Hallo Solana,

Ja, je waarden tonen een goede balans.
Een mooie stevige verhouding van FT4/TSH/T3.
Ze passen echter niet bij je vorige waarden.
Die zwierden erop los. Letterlijk en figuurlijk.
Dat is niet verwonderlijk.
Ingrijpen in een gezond werkende schildklier met een snufje van 12.5 µg heeft per definitie een zwalkend effect.
Ook met 25 of 50 µg zie je datzelfde effect.
Het onderliggend fysiologisch mechanisme wordt wél beïnvloed (door van buitenaf het snufje T4 T4/levothyroxine in je lijf te dumpen), zonder dit mechanisme uit te schakelen. Dan krijg je zwalkende waarden. Pas met 75 of hoger, (dosis afhankelijk van lijf en leden) wordt de hypothalamus-/hypofysedeel uitgeschakeld. En krijg je evenwichtige waarden.

Je anti-TPO onder de honderd zegt eigenlijk niet veel.
Hooguit dat je schildklierwerking flink is gemanipuleerd, met het snufje 12.50 µg (of met 25 of 50 µg) levothyroxine, of misschien met een voedingssupplement waarin wat illegaal schildklierhormoon. Dit laatste gebeurt maar al te vaak!
Als je schildklier maar lang genoeg onheus getriggerd wordt, dan stijgt vaak ook de anti-TPO.

TPO's van enkele honderden of duizenden hebben meer zeggingskracht over het bestaan van een autoimmuunprobleem.

Als je ooit weer je waarden prikt, doe dit dan op dezelfde tijd van deze uitslag, in hetzelfde laboratorium.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie