TSH Normaal, FT4 Hoog

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
simon1999
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2022, 10:35

TSH Normaal, FT4 Hoog

Bericht door simon1999 »

Hallo allemaal,

Ik heb dik 2 jaar last van chronische keel/strottenhoofd ontstekingen, ook lange tijd is mijn luchtpijp ontstoken geweest.

Sindsdien heb ik ook lichtelijk klachten die passen bij een te snel werkende schildklier.

Niks ernstigs maar het leek me toch interessant om de waardes te testen. Puur uit interesse en om toch dingen uit te sluiten, waarom niet :)

Leeftijd: 22
Gewicht: 85
Lengte: 196 cm

Dit kwam er uit:
TSH: 2.0 (0.4 - 4.0)
FT4: 23 (12 - 22)
FT3: 5.7 (3.1 - 6.5)

De FT4 ligt dus iets boven de grens, de FT3 komt er in de buurt. TSH lijkt normaal.

Ik lees veel op het internet, maar wat kunnen deze specifieke waardes betekenen?
Ik lees dat als de FT4 hoger ligt, de TSH lager ligt, bij mij ligt de TSH zo te zien normaal.

Zoveel combinaties mogelijk dus ik kom er niet echt uit.

Heel erg bedankt!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH Normaal, FT4 Hoog

Bericht door Kiek »

Welkom, Simon!

Inderdaad wijken je waarden wat af van normaal.
Jouw schildklierhuishouding heeft die relatief hoge FT4 nodig om de voor jou juiste FT3 te produceren.
Waarom heb je zoveel nodig?
Omdat je misschien minder dan gemiddeld "T4-ontvangertjes" (receptoren) hebt, om daar via T3 de FT3 van te brouwen.

Op set point gebied blijkt deze bijzondere vorm van schildklierhuishouding een slappe curve weer te geven: een meer liggende vorm.
Ik hoorde onlangs dat hierover een artikel in de maak is.

In de literatuur kom je de ernstige varianten tegen als het Refetoff-syndrome.
Samuel Refetoff noemde dit voorheen het resistentiesyndroom en later een verminderde gevoeligheid voor schildklierhormoon.
Maar de mate waarin dit voorkomt verschilt enorm.
De variatie is dus groot.

Voor de meeste mensen met zo'n bijzondere maar milde schildkliertoestand, met een verder gezonde schildklierproductie, lijkt er niet zo veel aan de hand.
Zolang de schildklierhuishouding maar de regeling nog in evenwicht kan houden.

Dank je voor het leerzame voorbeeld!
En laat je waarden nog eens prikken, op een ander tijdstip.

Met vriendelijke groet,
Kiek


PS: de relatie met onstekingen aan keel of strottenhoofd ken ik niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie