Eens een schildklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiebel
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 sep 2013, 22:22

Eens een schildklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Bericht door Wiebel »

Dag allemaal :D

Ik ben niet nieuw hier. In 2012 e.v. heb ik hier veel neergeschreven op het forum.
Er werd me verteld dat als je een schildklierziekte hebt en met 2 x RAJ bent behandeld, dat je levenslang hormonen moet nemen om te stabiliseren. Is dit wel zo of ... lukt het voor de wetenschap - medici, te schildklieren correct op hun waarde te behandelen met het radioactief jodium op de juiste waarde te krijgen dat je geen hormonen meer moet slikken?

Graag een antwoordje.

Wiebel
ZH op 12/05/2012 wegens schildklierstorm (170 slagen /p. min.), 14/05 dx ziekte van Graves, bloedbeeld: TSH 0,010 U/L, FT3 35,10 pmo/L, FT4 63,2 pmo/L, TSI 17,9 IU/L, slok op 06/06/2012 (370 mBq). Okt. '12: oogziekte van Graves. Tweede slok op 15/03/2013.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Eens een schilklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Bericht door laura »

hallo Wiebel,

Welkom terug, al is de reden niet al te leuk.
Ik ben er zelf altijd wel vanuit gegaan.
Eenmaal aan de levothyroxine na 2x radioactief jodium = altijd aan de levothyroxine.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Wiebel
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 sep 2013, 22:22

Re: Eens een schilklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Bericht door Wiebel »

Dankjewel voor je antwoord, lieve Laura.
Mijn ventje heeft nooit Thyrax of zo iets gebruikt. Hij heef 2 x RAJ gekregen. Toen alles uitgewerkt was, waren zijn bloedwaarden volledig normaal. Nu zelfs 9 jaar later zijn de bloedwaarden nog perfect.
Ik kon het toen en nu bijna niet geloven. We hebben er wel veel voor gebeden dat hij zou genezen. In die tijd werd me gezegd "Eens een schildklierziekte, levenslang een schildklierziekte".
Is hij dan een van de weinigen die zonder Thyrax door het leven stapt?
ZH op 12/05/2012 wegens schildklierstorm (170 slagen /p. min.), 14/05 dx ziekte van Graves, bloedbeeld: TSH 0,010 U/L, FT3 35,10 pmo/L, FT4 63,2 pmo/L, TSI 17,9 IU/L, slok op 06/06/2012 (370 mBq). Okt. '12: oogziekte van Graves. Tweede slok op 15/03/2013.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Eens een schilklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Bericht door laura »

hallo Wiebel,

Jouw ventje zal uniek zijn ;)
Of zijn schildklier nóóit problemen zal gaan geven?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Wiebel
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 sep 2013, 22:22

Re: Eens een schilklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Bericht door Wiebel »

Laura, meen je dat écht, dat mijn ventje "uniek" is, dus een echte uitzondering?
Alle andere ptn moeten dus na de RAI hormonen blijven slikken hun gans leven lang?
Ik vond het persoonlijk al een echte uitzondering. Volgens mij kunnen ze RAI niet 100 % doseren. Ik ga er van uit dat Onze Heer een beetje geholpen heeft.
ZH op 12/05/2012 wegens schildklierstorm (170 slagen /p. min.), 14/05 dx ziekte van Graves, bloedbeeld: TSH 0,010 U/L, FT3 35,10 pmo/L, FT4 63,2 pmo/L, TSI 17,9 IU/L, slok op 06/06/2012 (370 mBq). Okt. '12: oogziekte van Graves. Tweede slok op 15/03/2013.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Eens een schildklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Bericht door laura »

De kans dat je schildklier het begeeft na RAI is zo'n 80%.
Die kans is dus gewoon groot.
Het is te hopen dat de klier van jouw ventje normaal blijft werken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Eens een schildklierziekte, levenslang een schildklierziekte?

Bericht door Gravesje »

Wat een mooi nieuws!

Mijn arts heeft me voor de RAJ verteld: 25% kans op goede schildklierwaarden, 25% kans op nog hogere schildklierwaarden en 50% kans op uitschakeling schildklier.

Mijn schildklier was volledig uitgeschakeld en maakt nu weer wat schildklierhormoon aan door herstel. (RAJ in 2020)
Plaats reactie