Ontstoken schildklier?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Zaz
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2022, 16:01

Ontstoken schildklier?

Bericht door Zaz »

Omdat ik erg moe ben, futloos, slijm blijf ophoesten, hoofdpijn, vaak duizelig en druk op de borst heb, ben ik bij de huisarts geweest voor o.a.bloedonderzoek. Zij dacht aan postcovidklachten. Afgelopen maart corona gehad.
Maar uit het onderzoek bleek dat mijn schildklierwaarden afwijken. TSH van 0,020 en T4 vrij 25, 5.
Nu las ik op de website van SON dat je na corona mogelijk een schildklierontsteking kan ontwikkelen.
Hebben meer mensen hier deze ervaring?
En wat denken jullie van mijn waarden? Zou dat een ontsteking van de schildklier kunnen zijn?

Lang geleden na mijn tweede zwangerschap heb ik een te snel werkende schildklier gehad en daarna een te traag werkende dat heeft zich toen uiteindelijk weer genormaliseerd gelukkig. Daar hoop ik nu weer op.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ontstoken schildklier?

Bericht door laura »

hallo Zaz,

Jouw waarden zouden kunnen wijzen op een schildklierontsteking (thyreoïditis).

Wil je dat weten, dan moet dat onderzocht worden.
Denk aan tsh-receptor antistoffen en een scintigram.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Zaz
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2022, 16:01

Re: Ontstoken schildklier?

Bericht door Zaz »

Bedankt voor je antwoord. Ben doorverwezen door de huisarts, maar er is een wachttijd van twee maanden.
Vervelend dat ik zelf niks kan doen behalve afwachten.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ontstoken schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Zaz,

Wat een lange wachttijd!
Stel dat je vorige waarden héél goed gemeten zijn, en een juiste weergave van je huidige schildklierproductie, dan heb je in schildkliergezonde tijden altijd een FT4 nodig gehad van ca. 16 pmol/l, waarbij een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Nu heb je een FT4 van 25.5 pmol/l.
Dat is maar liefst haast 10 pmol/l hoger dan je gewend bent!
Daar zou ik stapelgek van worden.....

Je zou alvast aan je huisarts nog eens een TSH/FT4 kunnen vragen (kosten voor TSH/FT4 ca. 12 euro voor de verzekering), en nu met FT3 en TSH-receptor-antistoffen erbij (met anti-TPO).
Afhankelijk van je 2de labuitslag zou je een versnelling van je consult bij de endocrinoloog kunnen vragen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Zaz
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2022, 16:01

Re: Ontstoken schildklier?

Bericht door Zaz »

Dank voor je antwoord Kiek.
Hoe 'zie' jij wat mijn norrmale waarden zouden kunnen zijn?
Kreeg toevallig gisteren de uitnodiging in de bus. 15 juli afspraak bij de internist, dus toch iets sneller dan gedacht.
Mijn huisarts was 2 weken op vakantie, ik probeer komende week een afspraak te maken en zal dan vragen om nog een bloedonderzoek. Voel me nog steeds doodmoe en vaak duizelig en heb hele zware armen en benen en af en toe lijkt mijn hartslag van slag. Kan dat allemaal te maken hebben met een niet goed werkende schildklier?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ontstoken schildklier?

Bericht door Kiek »

Gelukkig duurt de wachttijd minder lang, Zaz!

Je weet dat je TSH (stimulans) reageert op je FT4. Gaat je FT4 omhoog, dan verlaagt de TSH. Zakt je FT4 dan verhoogt de TSH om te proberen de schildklier tot meer arbeid aan te zetten.
Daar is een schildklierhuishouding, gezond of ziek, 24 op 24 uur mee bezig.

Dat verhogen en verlagen van de FT4/TSH gaat volgens een bepaald aangeboren pad.
Dit pad (curve) verschilt bij ieder mens. Net als een vingerafdruk.
Het pad heeft een punt waar de kromming het sterkst is.
Dat is het stuurpunt van de achterliggende organen die de schildklierhormonen op een juist niveau houden.
Zoals een chronisch licht bewegende knikker op een schoteltje steeds het diepste punt (sterkste kromming) zal raken.

Nu heb ik je FT4 van 25.5 pmol/l met je TSH van 0.02 mU/l neergezet op een pad met een supergemiddelde vorm van de curve. Om een curve te maken heb je minstens twee punten nodig. Daarvoor gebruik ik nu een verzonnen steunwaarde van FT4 van ca. 18 pmol/l. Het punt van sterkste kromming van een supergemiddelde curve met een FT4/TSH van 25.5/0.02 ligt dan op ca.16.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Stel dat je een vlakkere curve hebt, of een veel sterker gekromde curve, dan ligt dat punt van sterkste kromming op een andere plaats.

Zo krijg je een idee wat zo'n waarde van 25.5/0.02 kan betekenen.

Hou je haaks!
Kiek

Jouw eigen labwaarden zie je als het groene blokje rechts onderin de curve.
Mijn verzonnen hulpwaarden om een gemiddelde curvevorm te maken zie je als het groene blokje onder het oranje sterretje (oranje = sterkste kromming).
Bijlagen
ZazJuni2022.jpg
ZazJuni2022.jpg (39.84 KiB) 1878 keer bekeken
Plaats reactie