Nieuw met GRAVES

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Priscilla!
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2022, 14:52

Nieuw met GRAVES

Bericht door Priscilla! »

Hallo Allemaal

bij mij is ook de ziekte van graves geconstateerd, ik was gaan bloedprikken voor een huidprobleem en toen kwamen deze waardes er uit.

FT4 51
FT3 28.2
TSH 0.01

Mijn schildklier zelf is 4 keer zo groot, vandaar dat ik per direct met de strumazol beginnen en een beta blokker.

Zelf ging ik niet voor dit probleem heen dus voor mij was het best even schrikken om dit ineens te horen en te horen dat ik hier waarschijnlij al jaren mee loop.
Denk dat de bijwerken zoals hartkloppingen zweten opgejaagd gevoel voor mij normaal zijn gaan voelen.

ik heb nu wel een vraag de dokter heefd met medicatie mij 60 procent kans gegeven op herstel en anders een operatie, als ik later een operatie ga doen ben ik dan helemaal van alle klachten af ? of hoe gaat dit allemaal in zijn werk deze route er na toe ?

Mvg priscilla
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw met GRAVES

Bericht door laura »

hallo Priscilla,

Welkom op het forum.
Dat het voor jou schrikken was, kan ik me goed voorstellen.
Het is niet niets.

Met medicatie is de kans inderdaad aanzienlijk dat de ziekte terugkomt.
Dan bedoelt je arts waarschijnlijk de behandeling met block en replace (strumazol plus levothyroxine).

Gekozen kan ook voor titratie. Dan slik je alleen strumazol in een zo laag mogelijke dosis.
Naar titratie zijn onderzoeken gedaan waarbij de behandeling veel langer kan duren.

Wat betreft jouw vraag ...
Als je schildklier verwijderd wordt, dan krijg je schildklierhormoon in pilvorm = levothyroxine.
Daar is over het algemeen goed mee te leven.
Maar, een pilletje is geen échte schildklier.

Heeft jouw arts geen radioactief jodium genoemd?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Priscilla!
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2022, 14:52

Re: Nieuw met GRAVES

Bericht door Priscilla! »

Hallo Laura

Klopt was inderdaad schrikken.

hij heefd het wel over radioactief behandeling gehad alleen lijkt dat mij zelf totaal niks.

Op dit moment heb ik alleen strumazol 10 mg dat is lijkt me niet erg veel ? heb geen levothyroxine.

De internist heefd verder weinig aangegeven hoe de behandeling heet.

als alle waardes weer in orde zijn, zijn dan alle klachten ook weg ? of blijf je hier altijd een deel mee level ?

op dit moment gebruik ik de beta blokker om iets rustiger te zijn en te voelen en wat tegen het zweten, 47,50 mg alleen heb ik het gevoel het na een paar uur uitgewerkt is dus ga er nog eens over bellen om een hoger dosis.

Als het er op aankomt om een keuze te moeten maken zou je dan een radioactief jodium behandeling aanraden verplaats de operatie ?


mvg priscilla
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw met GRAVES

Bericht door laura »

hallo Priscilla,

Dat lijkt wel titratie met die dosis van 10 mg strumazol.
Strumazol is een schildklierremmer.

Helaas komt de hyperthyreoïdie vaak weer terug als je stopt met slikken van de strumazol.
En vaak komt die oude vertrouwde goede werking van je schildklier niet terug.

Jaren geleden kreeg ik de diagnose graves.
Ik heb toen direct gekozen voor radioactief jodium.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie