Even voorstellen Helma

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
MooieMeid63%
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2022, 20:09

Even voorstellen Helma

Bericht door MooieMeid63% »

Hoi
Ik ben Helma en ik ben 57 jaar. 7 jaar geleden begonnen bij mij onverklaarbare klachten en dan mn heel veel last van enorme onrust, depressie wat later werd gediagnosticeerd als een angst en paniekstoornis. Ik was en ben veel moe, heb rare aanvallen waarbij al mijn spieren strak gaan staan, mijn huid en dan mn rug en bovenarmen brand, mijn ruggengraat staat vaak onder stroom, ben misselijk, darmen gaan tekeer, middenrif trekt strak, tinnitus neemt toe, heb het koud en warm tegelijk, enorm veel en heftige opvliegers, afvallen (30 kilo in 6 maanden), wakker schrikken in adrenaline en enorme hoge hartslag, wazig zien, tintelingen in mn handen en voeten, enorme rooklucht in mijn neus krijgen, heel veel plassen, niet meer doorslapen in de nacht, vaak oorpijn, rare pijn in de keel, vaak schorre stem, vaak stem moeten schrapen, brok in mijn keel enz. Mijn laatste waarden waren TSH 4.3, T4 vrij 16.7, anti TPO 578. Ik zit middenin de overgang dus mijn hormonen gaan alle kanten op. Ik ben in 2015 veranderd van een sterke zelfstandige hardwerkende vrouw in een zielig wanhopig hoopje vrouw en ik ben tot op de dag van vandaag nog steeds dat zelfde wanhopig hoopje vrouw. Mijn huisarts maar ook de endocrinoloog willen niets doen met mijn anti TPO, maar ik heb toch erg het idee dat er iets niet in de haak is. Is het tijd voor een second opinion?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

Welkom, Helma!

Het is toch te gek dat je met zulke ernstige klachten het bos ingestuurd wordt!

Op het schildklierforum ligt de focus op de schildklierfysiologie (hoe zit het in elkaar) en wat valt daaruit te concluderen over de betekenis/samenhang van de schildklierwaarden. Daar richt ik me op. Ik heb zelf een schildklier die niet meer produceert. Ik ben geen arts, en geen onderzoeker. Wel nieuwsgierig.

De anti-TPO zegt iets over een of andere trigger op autoimmuungebied.
De anti-TPO zegt niet iets bepaalds over de werking van je schildklier zelf.
Veel mensen hebben positieve anti-TPO's zonder bekende schildklierafwijkingen.

Maar jouw relatie van je FT4 van 16.7 pmol/l met je TSH van 4.3 laat wél een tekort zien van de FT4.
Jij hebt in het 'normale' leven een gemiddelde FT4 nodig over 24 uur van tegen de 19 pmol/l, met een TSH dan iets boven de 1 mU/l.
Dat is afgeleid uit je opgegeven waarden, en uitgegaan van een gemiddelde achterliggende schildklierhuishouding. Zonder extremen.

Je klachten, 30 kg afvallen! en misselijkheid, rijm ik niet met je schildklier.
Op autoimmuungebied (vanwege je positieve anti-TPO) past dit wel enigszins bij de ziekte van Addison.
Opmerkelijk veel van je klachten passen weer b.v. bij MS.
Met name het onaangename gevoel van elektrische stroom, en je wazig zien.
Is die combinatie weleens besproken met je huisarts?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MooieMeid63%
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2022, 20:09

Re: Even voorstellen

Bericht door MooieMeid63% »

Hoi Kiek,

Ik ben al bij een neuroloog geweest om na te laten kijken of ik MS heb. Volgende week krijg ik een MRI scan. Ik moet je eerlijk zeggen dat de klachten die ik heb heel veel voorkomen bij vrouwen in de overgang, maar er word bij heel weinig vrouwen een oorzaak gevonden. Het zijn de onverklaarbare klachten. 80% van de mensen die onverklaarbare klachten hebben zijn vrouw en het getal piekt tijdens de overgangs leeftijd. Ja….fijn allemaal dit gegeven, maar ondertussen ben ik alweer 7 jaar bezig om een verklaring te vinden voor de heftige signalen die mijn lichaam afgeeft. Addison daar is nog nooit naar gekeken, maar ga ik zeker meenemen. Ook hoop ik doorverwezen te worden naar dr Appelman in Leiden. Deze naam kreeg ik door van Mirjam Kraijer. Helaas is het moeilijk om doorverwijzingen te krijgen bij mijn huisarts, maar ik blijf volharden. Dank voor je reactie.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Helma,

Dat is interessant wat mevrouw Appelman onderzoekt!
En ik had ook nog niet over Mirjam Kraijer gehoord.
Ik begrijp via de site van Lottie van Starkenburg dat Mirjam een boekje heeft geschreven over onbegrepen klachten van vrouwen.

Er is weer, en véél meer dan voorheen!, aktie nodig om de toenemende rigiditeit en vooringenomenheid van onderzoek waaruit volstrekt foute konclusies over niet-behandelen van mensen met een overduidelijke hypothyreoïdie, neer te sabelen.
Geen wonder eigenlijk. De afgelopen 20 jaar heeft klinisch onderzoek van de schildklier geen vooruitgang geboekt. Men herhaalt slechts de niet-effectieve onderzoeksmethode, volgens vast statistisch recept.

Het lijkt nu dat dit ook geldt voor vrouwen in de overgang.
"Het gaat wel over..." terwijl serieuze klachten veroorzaakt door te behandelen ziekten gemakshalve in de overgangszak gedeponeerd worden.
En 'zeur-niet' is het resultaat.
Alleen al hierdoor zou je een acute depressie oplopen.
Daarvoor staat psychiatrie dan weer klaar.

Jouw verhaal stimuleert mij om meer beweging te veroorzaken in het onderwerp: 'schildklier en ouderen'.
Daarin worden onderzoekssprookjes verkondigd waardoor men gelooft dat ouderen met een hypothyreoïdie niet (meer) behandeld behoeven te worden met levothyroxine. Het maakt niet uit welke dosis ze krijgen. Dus doe vooral geen moeite.
Het staat letterlijk in de richtlijn dat 70+ geen behandeling behoeven.
En iedereen doet daar kritiekloos aan mee.

Het lijkt dat je FT4 niet helemaal jofel is.
Maar uit één waarde kan je nog niet zoveel opmaken.
Laat wel altijd op hetzelfde vroege ochtenduur prikken, in hetzelfde lab.

Ik hoop dat het je lukt met een verwijzing naar Leiden te gaan.

Dank voor je inspiratie!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie