Voorstellen Sassie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Sassie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2022, 17:02

Voorstellen Sassie

Bericht door Sassie »

Hallo allemaal heb al heel wat onderwerpen door gelezen voordat me account geactiveerd werd. Ik heb al een aantal jaar slikklachten en vorige week 2 dagen nogal pijn daarbij. Verdikking in de nek. Moest bloedprikken en krijg nog een echo.
Mijn TSH was 1.87 en T4(vrij) 12.0
Zijn dit een beetje normale waardes?
Kiek
Berichten: 6718
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Vergeleken met een doorsnee en normaal werkende schildklierhuishouding, heb je met de door jou opgegeven waarden een prima werkende schildklier!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6718
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

En nog een aanvulling, Sassie.

Er zijn mensen die denken dat een FT4 van 12 wel erg laag is.
Maar je TSH (de stimulator van je FT4) van 1.87 mU/l laat tesamen met je FT4 van 12 zien dat ze prima kunnen samenwerken. Het is een goeie verhouding.

Ik heb een gemiddelde FT4 nodig van 16, waarbij mijn TSH 0.8 is.
En sommige mensen hebben een FT4 van 20 met een TSH van 1.87.
Deze laatste verhouding laat ook gezonde waarden zien.
Die combinatie komt wel minder voor.

Jouw combinatie zou je 'set point' kunnen zijn.
Dat is het gemiddelde van je waarden over 24 uur.
Je FT4/TSH zwieren met verschillende waarden de dag en nacht door.
Er bestaat dus een 24-uurs ritme van die twee. Een dans.
Omstreeks middernacht bereik je de hoogste TSH, om je FT4/T3 een flinke zet te geven. Zo heb je de volgende dag voldoende FT4.

Het set point is het punt waarop je schildklierfysiologie/-huishouding voor je geboorte is afgestemd. Net als je vingerafdruk.
Het set point gaat dus over de gezonde verhoudingen van FT4/TSH.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sassie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2022, 17:02

Re: Voorstellen Sassie

Bericht door Sassie »

Sorry voor mijn late reactie, maar heel erg bedankt voor de uitleg.
Ik heb inmiddels echo gehad die niet helemaal ok was. Ik kom hier later nog terug!
Plaats reactie