Wil iemand meedenken?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
An5040
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2022, 09:20

Wil iemand meedenken?

Bericht door An5040 »

Hoi!

Nieuw op het forum, en vroeg me af of iemand wil meedenken?

Tijdens mijn tweede zwangerschap was mijn tsh iets te hoog (4.5 en mijn t4 normaal. Anti-tpo geprikt, die waren 300+. Daarom extra gecontroleerd op de schildklier. Moest eigenlijk na de bevalling laten checken, door allerlei redenen niet gedaan. Pas na 12 maanden laten prikken, toen ik klachten had en er een belletje ging rinkelen( spierzwakte, duizelig, lage hartslag in rust en moe, heftige menstruatie).

Toen in de middag geprikt, uitslag tsh 6.9, ft4=11
Subklinische hypo, besloten na 8 weken weer te prikken.
Nu uitslag tsh=4.8, ft4=9.7.. officieel een hypotheroidie, maar wel echt net buiten de waarden. En dus gek, een lager tsh en lager ft4. Wel dus klachten. Wat zouden jullie doen? Medicatie gaan proberen? Huisarts is afwachtend , wil over aantal weken weer prikken.

Schildklier is vaker geprikt ivm vruchtbaarheidsbehandeling toen redelijk binnen de normaalwaarden (tsh 1x 4.2). Ft4 meestal tussen 13 en 15.

Super bedankt voor het meedenken!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken?

Bericht door Kiek »

Hallo en welkom, An!

Je hebt een hypothyreoïdie.
En inderdaad lijkt voor jou in gezonde situatie een FT4 te horen van ca. 13 à 14 pmol/l.

Van 10 of 11 pmol/l naar 13/14 pmol/l lijkt niet zoveel verschil.
Maar in jouw soort schildklierhuishouding is het wel degelijk een héél groot verschil, vanwege de specifieke relatie van jouw FT4/TSH.
Een kleine verschuiving van je FT4 (lager dan je gezonde instelling) geeft bij jou een grote verschuiving van je TSH.

Daarom toont je TSH zich indrukwekkender, terwijl de FT4 'slechts' een geringe beweging omlaag maakt.

Bij anderen zie je weleens een ander uiterste van het spectrum: grote FT4 zwiepers met relatief kleine TSH-verschillen.

Dokters zijn helaas opgevoed om te handelen buiten of binnen de referentiewaarden.
Naar de fysiologie, de betekenis van de bewegingen van het 'setje' TSH/FT4, daar kijken behandelaars niet naar.
Evenmin naar het onderlinge verloop/verband van de FT4/TSH.
Allemaal eenheidsworstjes....

Daarom heb jij nog steeds geen start gemaakt met 75 µg levothyroxine.

Zijn je waarden in hetzelfde lab bepaald?
Doe het altijd in de vroege ochtend, nuchter, in hetzelfde lab.
En slik je eenmaal levothyroxine, dan a l t i j d minstens 24 uur na de laatste levothyroxinepil.

Dus snel aan de levothyroxine.
Je hebt het nodig om energiek je jonge huishouding aan te kunnen.
Start met 75 µg. Dat is niet veel in een halflege emmer.
En na 6 weken FT4/TSH prikken: 24 uur na laatste levothyroxinepil.
Die 24 uur is belangrijk om zo min mogelijk FT4-dynamiek in je bloed te hebben.
Minder levothyroxine is a l t i j d en absoluut verloren tijd.
Of de dokter moet het beschouwen als een soort placebo.

Ik zet geen curveplaatje hier. Want je twee opgegeven waarden geven weliswaar hetzelfde soort patroon, maar zijn instabiel wat hun werking betreft. De hypothalamus (de referentie van je schildklierwaarden) heeft bij jou te maken met een zwabberende schildklierproductie. Je schildklier probeert het wel, maar het lukt niet.

Dus naar je huisarts, en vraag naar 75 µg levothyroxine.

Hou je taai!
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie